Graveskuffen alene veier 78 tonn
På seksti sekunder og tre skuffer fyller den opp de største tipptruckene i verden.

Hele 800 tonn med 4000 hestekrefter skal gi deg kostnadseffektiv forflytning av massene, forsikrer Liebherr i produktkatalogen. Deres største graver, R9800 bruker tre skuffer og seksti sekunder før lasteplanet er fylt på en av verdens største tipptrucker og neste må rygge på plass.
I løpet av 24 timer flytter den på 50- 60 000 kubikkmeter masse. Men i denne klassen, «ultra large hydraulic excavators» er alle tallene avhengig av oppsett og type av masse man jobber med. Dette er en av verdens største hydrauliske gravemaskiner, som er over 10 meter på det høyeste.
Som forgraver veier den 810 tonn og som bakgraver veier den 800 tonn. Hvilken skuffe du velger er avhengig av hva du skal laste, men skuffestørrelse på en forgraver varierer fra 38 til 44 kubikkmeter og veier fra 75 til 78 tonn.
På en bakgraver varierer det fra 40 000 til 47 500 liter og de veier 39 til 45 tonn. Brytekraften ligger på 1980 kiloNewton til 2395 kiloNewton.

Stødig fundament
For å produsere slike krefter må man ha et solid fundament. 800 tonn med stål er jo en god start. Det at halve vekten befinner seg i undervognen, hjelper også. Så må man ha hydraulisk kraft, masse hydraulisk kraft. Maskinen bruker 10 variable hydraulikkpumper som gir hydraulikkflyt på 750 liter i minuttet hver.
Disse driver graveaggregat og beltene. Svingen blir drevet av fire pumper som hver gir 535 liter i minuttet. Hydraulikkoljetrykket blir kontrollert elektronisk og i systemet er det totalt 10 000 liter hydraulikkolje, mens i hydraulikktankene er det plass til 5800 liter.

Nettstrøm eller diesel
Kunden kan velge elektrisk eller dieselkraft. Med diesel kan Liebherr fås med enten to Cummins-motorer med 16 sylindre og 60 liters sylindervolum som yter 2000 hestekrefter hver. Eller så kan de levere to MTU-motorer med 12 sylindre og slagvolum på 57,2 liter som yter 1910 hestekrefter hver.

Dieseltanken rommer 17 597 liter. Sentralsmøresystemet er også relativt voksent med en 600-liters tank for aggregat og svingen samt en 80-liters tank for svingens tannhjul. To hydrauliske fettpumper sørger for smøringen til aggregat, svingen og lager. En pumpe sørger for smøringen til svingens tannhjul.
Skal maskinen gå på nettstrøm, blir maskinen satt opp med to elektriske motorer på 2280 hestekrefter/1700 kilowatt hver. Som standard har oppsettet 6600 volt, men andre styrker kan også leveres på bestilling, opplyser Liebherr.
Hybel
Føreren sitter i en romslig trykksatt og lydisolert FOPS-hytte (Falling Objects Protective Structure) med store vinduer og luftdempet sete med støtdemping tilpasset førerens vekt. De har gjort plass til et sammenleggbart passasjersete, for opplæring og lignende.
Frontvinduet er av armert og tonet glass på 20,5 millimeter/0,8- Sidevinduene er på 18 millimeter/0,7. Samtlige vinduer har solskjermer. Vaskedysene er av høytrykkstypen med 75 liters spylevæsketank. God sikt er en prioritet med andre ord.

Et 10,5-tommers LCD-display gir føreren kontroll over innstillinger og et overvåkingssystem gir beskjed om feil og annen informasjon om driften. På en egen skjerm vises ryggekamera og en kameravinkel fra høyresiden.
Om du har valgt Cummins-motorene skal støynivået ligge på 76 desibel, med MTU-motorer ligger nivået på 79.
Markedet avgjør størrelsen
Liebherrs hvite gruvemaskiner produseres i Colmar-fabrikken i Frankrike og R9800 har vært på markedet siden 2010. Selv kaller de den for verdens største hydrauliske bakgraver (backhoe), og selv om de kanskje overdriver litt, er den helt klart en av verdens største.

Det var etterspørselen i gruvemarkedet som gjorde at Liebherr utviklet modellen. Men markedet er ikke samme som det en gang var. Derfor valgte Caterpillar å skrinlegge produksjonsplanene om å lage verdens største hydrauliske graver i 2012: 1270 tonn tunge Cat 6120B H FS.
Cat hadde allerede tegningene etter å ha overtatt legendariske Bucyrus-Erie i 2011. Den nye graveren skulle ha hybridteknologi og få størrelse og kapasitet som de langt større dragline-graverne.
En prototyp ble bygget ved Caterpillars anlegg South Milwaukee, men lenger kom ikke kjempen. På grunn av nedgangen i gruveindustrien ble den aldri satt i produksjon.
Vi Menn får opplyst at giganten ikke lenger finnes.
Konkurrerende giganter
Det er likevel ikke snakk om småtterier når det gjelder hydrauliske gruvegravere som faktisk produseres, og Liebherr er ikke alene om å leverte gigantiske maskiner til dette formålet.
Selv om Caterpillar droppet 6120B H FS, så er deres største operative graver heller ingen smågutt: Cat 6090 FS, som ofte omtales som verdens største hydrauliske graver. Den veier 1000 tonn og to Cummins-dieselmotorer med totrinns turbolading produserer 4500 hestekrefter/3360 kW.
Skuffevolumet er opptil 55 000 liter. Nå ser det imidlertid ut som Caterpillar har kuttet produksjonen av 6090 og at det dermed er 6060 som er selskapets største maskin i produksjon. Den veier «beskjedne» 600 tonn og kan som bakgraver leveres med skuffe på opptil 36 kubikkmeter.
To 12-sylindrede dieselmotorer med et slagvolum på 58,6 liter sørger for at den ni meter høye maskinen produserer 3050 hestekrefter/2248 kW

Hitachi er ikke ukjent med digre gravere. Norske Nasta har agenturet på anleggsmaskiner og kraner fra den koreanske produsenten, og for et par år siden leverte de en EX2000-7 til Bertelsen & Garpestad AS. Det dreier seg om en 192-tonns maskin med 1000 hestekrefter, som kan fås med skuffestørrelse på opptil 12 000 liter.
I Norge er den imidlertid påmontert saks og brukes til å klippe i stykker gamle oljeinstallasjoner hos Aker Solutions på Stord.
Hitachis største gruvegraver er EX8000-6, et monster på 811 tonn med 2 x 1940 hestekrefter og et skuffevolum på opptil 43 000 liter. Fra bakken til toppen av taket på førerhuset er det ti meter. Med armen og skuffen i øverste posisjon er den 20 meter på det høyeste.
Også japanske Komatsu leverer gruvegravere i klassen «ultra large hydraulic excavators». Størst er modellen PC8000, skreddersydd for å fylle 400-tonns tipptrucker så raskt som mulig. PC8000 veier rundt 760 tonn.
Grabben er 5,4 meter bred og har en kapasitet på opptil 42 000 liter. To 16-sylindrede motorer leverer over 4000 hestekrefter, og når systemet jobber for fullt skal PC8000 ha en topphastighet på 2,4 km/t.
Intet fartsmonster med andre ord, men det er likevel liten tvil om at den gjør vei i vellinga. Brytekraften er på 2331 kiloNewton og den har en graverekkevidde på 18 meter.

Førerhus med komfort
Som de andre gruvemonstrene, så er det lagt til rette for at føreren skal ha det bekvemt i PC8000. Førerhuset er stort og komfortabelt og er festet med 18 dempende klosser. Kabinen har selvsagt klimaanlegg og det fulldempede sete har varme og kan justeres etter alle kunstens regler.
I tillegg til pedalene, styres giganten elektrohydraulisk med joysticker. Speilene har innebygd varme og kan stilles og justeres med enkle tastetrykk fra førerhuset.
Siden det antagelig ikke er blåbær å skulle føre en PC8000 for første gang, har den eget sete for opplæringsansvarlig.