Bobil

Opplev verdens største caravanmesse

Verdens største caravanmesse er et campingsirkus med 200 000 besøkende og hundrevis av nye bobiler.

Publisert Oppdatert
RIVALER: Både Ford Transit (øverst) og Fiat Ducato lanserte nye chassis i Düsseldorf. Toneangivende tyske bobilmagasiner har kåret Transit som det beste.
RIVALER: Både Ford Transit (øverst) og Fiat Ducato lanserte nye chassis i Düsseldorf. Toneangivende tyske bobilmagasiner har kåret Transit som det beste.

Elleve haller med totalt 190 000 kvadratmeter gulv rommet 580 utstillere og rundt 1900 bobiler/campingvogner. Sammen med utallige stander for tilbehør/reise/teknikk/finans etc. utgjorde dette årets Caravan Salon Düsseldorf.

Verdens største caravanmesse var også en av de viktigste på lenge, primært fordi chassisleverandørene Fiat (Ducato), Ford (Transit) og Iveco (Daily) alle presenterte nye generasjoner av sine produkter.

Nye chassis byr alltid på mer komfort og bedre sikkerhet, og dessuten nye muligheter for bobilprodusentene som kan følge opp med nye grunnriss, interiørløsninger, dekorer og andre innovasjoner.

Skal vi snakke om trender, må det primært være bybobilenes stadig økende popularitet. Stadig flere produsenter har en bybobil i produktporteføljen, og dermed øker konkurransen, kreativiteten og selvsagt tilbudet ut til kundene.

Også i Norge merkes en økt etterspørsel, selv om vårt regelverk (like mange sengeplasser som registrerte sitteplasser) nok demper etterspørselen sammenlignet med det regelmessig enklere EU-markedet.

Også dette med vekt og lettere materialer tar en stadig større plass i markedsføringen. Bobilprodusentene jobber hardt for å få ned vekten på sine 3500 kilo-produkter, slik at kundene sparer drivstoff, får mest mulig nyttelast med på kjøpet, unngår overlast og ustabile bobiler, og straff i en eventuell vektkontroll.

Flere og flere tilbyr karosserier i materiale som skal gjøre bobilene bedre rustet mot tøffe værforhold og tidens tann (haglsikre tak, mindre bruk av fuktutsatt treverk, frostsikre løsninger etc.). Også sengekomfort har fokus.

POPULÆRE: Det var folksomt rundt standene med bybobiler. FOTO: Geir Svardal
POPULÆRE: Det var folksomt rundt standene med bybobiler. FOTO: Geir Svardal

Økt salg - men ikke i Norge

Bobilene vinner ellers stadig mer terreng i forhold til campingvogner. På en pressekonferanse med European Caravan Federation ble det opplyst at det fra januar til og med juni var solgt 54 951 bobiler (frem 1,5 prosent) og 47 652 campingvogner (tilbake 2,9 prosent) i Europa.

Hva som ble solgt av bobiler i Europa i årets første syv måneder ser du her (endringer i prosent fra 2013):

Tyskland

20 220

+4,8%

Frankrike

12 124

-3,4%

Storbritannia

5827

+14,1%

Sverige

2958

+15,7%

Italia

2661

-13,4%

Sveits

2373

-0,4%

Belgia

2316

+1,0%

Norge

1920

-16,0%

Nederland

927

+0,3%

Østerrike

877

+1,0%

Spania

712

+4,9%

Finland

632

-21,6%

Slovenia

108

+2,9%

Danmark

96

+20,0%

Portugal

47

+2,2%

Statistikken vi har fått fra ECF viser at vi har typiske «bobilland» og typiske «campingvognland». I Danmark, for eksempel, selges det cirka femten campingvogner for hver bobil, mens det i Nederland selges cirka fem ganger flere campingvogner enn bobiler. I Belgia selges det tre ganger så mange bobiler som campingvogner, mens i mange land er tallene relativt like.

LETT TUNGVEKTER: Fokuset på vekt er stort. Etterspørselen etter 3,5-tonnere med god lastekapasitet det samme. FOTO: Geir Svardal
LETT TUNGVEKTER: Fokuset på vekt er stort. Etterspørselen etter 3,5-tonnere med god lastekapasitet det samme. FOTO: Geir Svardal

Årsaken til at bobiler - summa summarum - vinner terreng er primært suksessen de har i landene med de store markeder, som Tyskland, Storbritannia og Sverige. At nybilsalget i Norge har fått en dupp er ellers noe bransjen har forventet, i følge tidligere president i Norges Caravanbransjeforbund Odd Askjem:

- For det første hadde vi et fantastisk år i fjor. For det andre har bransjen ikke vært flinke nok til å ha fokus på brukte bobiler, som gjerne er inngangsporten til nye kunder som etter hvert kjøper nye bobiler. Dette har vi tatt tak i nå, og jeg tror at salget av nye bobiler om fem år har økt med rundt tretti prosent.

Les også:

Hvem eier hvem i bobilverdenen?

Do-revolusjon i bobilen

En festning av en bobil

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen