Prøvekjørt: Adria SuperTwin
Her ruver du over de fleste andre
Dette er en av de heteste bobiltrendene i Europa: Høyreiste bobiler med firehjulsdrift og terrengdekk. Vi har prøvekjørt Adrias nye muskel-bybobil: SuperTwin

Adria overrasket da de i fjor viste frem offroad-bybobilen SuperTwin på den store caravanmessen i Düsseldorf. Twin er navnet på Adrias populære bybobilserie basert på Citroën og Fiat Ducato. SuperTwin på sin side er Twin på steroider og bygget på Mercedes Sprinter.
Med SuperTwin entrer den slovenske bobil- og campingvognprodusenten et nytt bobilsegment: Det nokså smale, men voksende markedet av terrenggående bybobiler som appellerer til friluftsentusiaster og såkalte overlandere. SuperTwin kommer standard med bakhjulsdrift, men kan også leveres med trekk på alle hjulene.

Ruver over andre
Tidligere i år fikk vi en kort prøvetur med bilen i forbindelse med en pressevisning i Sverige. Adria har ikke oppgitt noe mål på bakkeklaringen, men den er såpass raus at elektriske stigtrinn, også til skyvedøren til bodelen, er en velkommen del av standardutstyret.
Fra førerplassen gir bakkeklaringen seg utslag i en følelse av å sitte høyt over de fleste andre. Du må trolig opp i en Actros for å sitte høyere i en Mercedes.
190-hesters diesel sørger for at krefter aldri er noe savn og overføringen skjer nærmest sømløst med en nitrinns automatkasse. Med ganske grovknastede all terrain-dekk fryktet jeg en litt vaggete følelse på veien, men høyreist SuperTwin opptrer stabilt.

Doningen vi kjørte hadde firehjulsdrift der kreftene fordeles automatisk mellom for- og bakaksel. At kraftfordelingen er opptil 50:50 bør gi god fremkommelighet på mer krevende underlag enn asfalt, og er nok noe en helårsbruker av bobil i kalde nord vil sette pris på.
Personbil-følelsen
Multimedia med Mercedes› MBUX-grensesnitt (Mercedes-Benz User Experience) gir personbil-lignende brukervennlighet. Det samme med moderne førerassistent-systemer som blant annet cruisekontroll med avstandsholder, filholder, blindsoneassistent og nødbremsassistent.

Multifunksjonsrattet trukket med kunstskinn er det samme som i nyere personbiler fra Mercedes. Vi er ikke superbegeistret for slide-funksjonaliteten til de berøringsfølsomme rattknappene, men for øvrig fungerer de fint.
Kapteinstolene har manuell justering, men varter opp med prima sittekomfort. At sitteputen kan forlenges er et klart pluss.
Setene er utstyrt med varmefunksjon og armlene. Elektrisk justerbare utvendige speil med varme og LED-hovedlys med fjernlys som automatisk dimmer ned er også noe å sette pris på.


Skuff og trinn
Interiøret i bodelen har en nøktern stil som er forberedt på litt røff bruk. Sittegruppe har plass til fire inkludert de vendbare kapteinsstolene. Bordet har utvidelsesplate og er festet til veggen på en skinne. Det kan der- med skyves i lengderetning eller hektes av.

Kjøkkenmodulen har også en ekstra plate som enkelt kan vippes opp for økt arbeidsflate. Modulen er utstyrt med skap mot skyvedøren med plass til en liten kaffemaskin, tre store skuffer, to bluss og vask. Kompressorkjøleskapet rommer 84 liter og har fryseboks.
Under kjøleskapet er det en skuff med lokk. Skuffen er på skinner slik at den kan skyves ut og brukes som trinn opp til den tverrstilte dobbeltsengen. Seks romslige skap over seng og kjøkken samt to over sittegruppen er praktisk.

Badet har trekkspilldør, trerist på gulvet og moderne, frittstående vask. Vask og speil er festet til en vegg som kan svinges vekk slik at det frigjøres en dusj. Smått med oppbevaring bortsett to knagger og et lite skap.


Fås i større versjon
Vi prøvekjørte den 593 centimeter lange 600-modellen som har tverrstilt seng med to nedfellbare seksjoner og uttrekkbare sideforlengelser. Det gir en soveflate på 196 x 145 cm.
SuperTwin kan imidlertid også fås som en 697 centimeter lang 700-modell som har en elektrisk nedfellbar seng som heves opp mot taket når den ikke brukes. Den åpner for muligheten til å sove i lengderetning med sengemål på opptil 201/194 x 168 cm
SuperTwin kommer med Alde Diesel 4000 D-varmer som standard med en total effekt på ni kW, 10 liters varmtvannsbereder og to varmesoner. Litiumbatteri er også standard, og den barske bybobilen er isolert med tanke på helårsbruk. Den kan leveres med pop up-tak for ekstra soveplass.


Vi Menn Bobil mener:
Adria SuperTwin er i kategorien drømmebobil og en ypperlig doning for aktive helårsbrukere. Kraftig diesel og firehjulsdrift sikrer god fremkommelighet. Men to millioner kroner for en bybobil med smart, men ganske spartansk interiør er mye penger.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn bilag nr 48 2025