Prøvekjørt: Adria SuperTwin

Her ruver du over de fleste andre

Dette er en av de heteste bobiltrendene i Europa: Høyreiste bobiler med firehjulsdrift og terrengdekk. Vi har prøvekjørt Adrias nye muskel-bybobil: SuperTwin

SUVEREN FØLELSE: Adria SuperTwin gir den litt suverene følelsen på veien og er nok ganske suveren i terrenget også. Vi prøvekjørte den 593 centimeter lange versjonen, men SuperTwin kan også fås i den 697 centimeter lange utgaven, 700 SGX.
Publisert

Adria overrasket da de i fjor viste frem offroad-bybobilen SuperTwin på den store caravanmessen i Düsseldorf. Twin er navnet på Adrias populære bybobilserie basert på Citroën og Fiat Ducato. SuperTwin på sin side er Twin på steroider og bygget på Mercedes Sprinter. 

Med SuperTwin entrer den slovenske bobil- og campingvognprodusenten et nytt bobilsegment: Det nokså smale, men voksende markedet av terrenggående bybobiler som appellerer til friluftsentusiaster og såkalte overlandere. SuperTwin kommer standard med bakhjulsdrift, men kan også leveres med trekk på alle hjulene. 

HØYREIST: Høy bakkeklaring og 17-tommers felger kledd med General Grabber AT-dekk i dimensjonen 265/65. 

Ruver over andre

Tidligere i år fikk vi en kort prøvetur med bilen i forbindelse med en pressevisning i Sverige. Adria har ikke oppgitt noe mål på bakkeklaringen, men den er såpass raus at elektriske stigtrinn, også til skyvedøren til bodelen, er en velkommen del av standard­utstyret.

Fra førerplassen gir bakkeklaringen seg utslag i en følelse av å sitte høyt over de fleste andre. Du må trolig opp i en Actros for å sitte høyere i en Mercedes.

190-hesters diesel sørger for at krefter aldri er noe savn og overføringen skjer nærmest sømløst med en nitrinns automatkasse. Med ganske grovknastede all terrain-dekk fryktet jeg en litt vaggete følelse på veien, men høyreist SuperTwin opptrer stabilt.

SENG: Tverrstilt seng med masse oppbevaringsplass under. Sengen er fordelt på to plater som kan vippes opp og festes til hver sin vegg på dagtid. 

Doningen vi kjørte hadde firehjulsdrift der kreftene fordeles automatisk mellom for- og bakaksel. At kraftfordelingen er opptil 50:50 bør gi god fremkommelighet på mer krevende underlag enn asfalt, og er nok noe en helårsbruker av bobil i kalde nord vil sette pris på.

Personbil-følelsen

Multimedia med Mercedes› MBUX-grense­snitt (Mercedes-Benz User Experience) gir personbil-lignende brukervennlighet. Det samme med moderne førerassistent-systemer som blant annet cruisekontroll med avstandsholder, filholder, blindsoneassistent og nødbremsassistent.

BRUKERVENNLIG: Berøringsskjermen med Mercedes' MBUX-multimediesystem er meget brukervennlig. Bekvemme stoler med mulighet til å forlenge sitteputen.

Multifunksjonsrattet trukket med kunstskinn er det samme som i nyere personbiler fra Mercedes. Vi er ikke superbegeistret for slide-funksjonaliteten til de berøringsfølsomme rattknappene, men for øvrig fungerer de fint. 

Kapteinstolene har manuell justering, men varter opp med prima sittekomfort. At sitte­puten kan forlenges er et klart pluss.

Setene er utstyrt med varmefunksjon og armlene. Elektrisk justerbare utvendige speil med varme og LED-hovedlys med fjernlys som automatisk dimmer ned er også noe å sette pris på. 

PLASS: Ekstraplaten åpner for godt med bordplass til fire. 
NØKTERN: Robust og nøktern interiørstil.

Skuff og trinn

Interiøret i bodelen har en nøktern stil som er forberedt på litt røff bruk. Sittegruppe har plass til fire inkludert de vendbare kapteinsstolene. Bordet har utvidelsesplate og er festet til veggen på en skinne. Det kan der- med skyves i lengderetning eller hektes av.

FUNKSJONELT: Kjøkkenmodul med ekstraplate og rom til kaffemaskin av typen Nespresso. 

Kjøkkenmodulen har også en ekstra plate som enkelt kan vippes opp for økt arbeidsflate. Modulen er utstyrt med skap mot skyvedøren med plass til en liten kaffemaskin, tre store skuffer, to bluss og vask. Kompressorkjøleskapet rommer 84 liter og har fryseboks.

Under kjøleskapet er det en skuff med lokk. Skuffen er på skinner slik at den kan skyves ut og brukes som trinn opp til den tverrstilte dobbeltsengen. Seks romslige skap over seng og kjøkken samt to over sittegruppen er praktisk.

FIKS DETALJ: Skuffen under kjøleskapet kan brukes som trinn opp til sengen. 

Badet har trekkspilldør, trerist på gulvet og moderne, frittstående vask. Vask og speil er festet til en vegg som kan svinges vekk slik at det frigjøres en dusj. Smått med oppbevaring bortsett to knagger og et lite skap.

MODERNE VASK: Svingbar vegg med vask.
DUSJ: Veggen kan enkelt svinges til siden slik at badet blir et dusjkabinett. 

Fås i større versjon

Vi prøvekjørte den 593 centimeter lange 600-modellen som har tverrstilt seng med to nedfellbare seksjoner og uttrekkbare sideforlengelser. Det gir en soveflate på 196 x 145 cm.

SuperTwin kan imidlertid også fås som en 697 centimeter lang 700-modell som har en elektrisk nedfellbar seng som heves opp mot taket når den ikke brukes. Den åpner for muligheten til å sove i lengderetning med senge­mål på opptil 201/194 x 168 cm

SuperTwin kommer med Alde Diesel 4000 D-varmer som standard med en total effekt på ni kW, 10 liters varmtvannsbereder og to varmesoner. Litiumbatteri er også standard, og den barske bybobilen er isolert med tanke på helårsbruk. Den kan leveres med pop up-tak for ekstra soveplass.

PLAN­LØSNING: SuperTwin 600 SPB
PLANL­ØSNING: SuperTwin 700 SGX

Vi Menn Bobil mener:

 Adria SuperTwin er i kategorien drømmebobil og en ypperlig doning for aktive helårsbrukere. Kraftig diesel og firehjulsdrift sikrer god fremkommelighet. Men to millioner kroner for en bybobil med smart, men ganske spartansk interiør er mye penger.

Tekniske data

Adria SuperTwin MB 600 SPB

Basisbil: Mercedes-Benz Sprinter

Motor: To liter, 190 hk og 9G-Tronic automatgir

Fremdrift: Firehjulsdrift

L/B/H, utvendig, cm: 593/209/286

Høyde innvendig, cm: 190

Akselavstand, cm: 367

Egenvekt, kg: 3259

Tillatt totalvekt, kg: 4100

Tillat totalvekt, kg: 2000

Hengervekt, kg:

Antall sitteplasser: 4

Soveplasser: 2 (196 x 145)

Kjøl/frys, l: 84

Oppvarming: Alde Diesel 4000 D

Ferskvannstank, l: 100

Avløpstank, l: 70

Pris fra, ca. kr: To millioner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn bilag nr 48 2025