Blir dette verdens raskeste bil?
1350 hestekrefter skal presse den opp i 442 km/t!

SSC Ultimate Aero TT dukket opp nærmest som et lite garasjeprosjekt, og tok fra Bugatti Veyron statusen som verdens raskeste serieproduserte bil. 413 kilometer i timen klarte de å presse V8-motoren til.
En hard kamp
Og selv om bilen hadde et utseende som bare en mor kunne elske, og en byggekvalitet som ifølge de som har testet bilen ikke var helt på topp, så var dette et betydelig nederlag for VW-konsernet. Resultatet var at de lagde en ekstra rask versjon av Veyron - som de klarte å presse opp i 431 kilometer i timen.
Les også: Denne knuste verdensrekorden
Denne typen krangler kan bare gå én vei. Det blir som da BrewDog i sommer tok tilbake tronen for verdens sterkeste øl med en utgave med 55 prosent alkohol. Du vet at ingen egentlig kommer til å kjøpe det. Du vil vise at det faktisk er mulig. Og du vet du får oppmerksomhet rundt det.
Les også: Verdens ti raskeste biler
Heftig prislapp
Britiske Top Gear (i magasinform) har fått eksklusiv tilgang bak kulissene til neste generasjon SSC - en bil som så langt ikke har fått noe navn. Så eksklusiv har tilgangen vært, at SSC faktisk henviser til bladet fra sine nettsider for dem som ønsker å få informasjon om den nye bilen.
Bilen kommer på markedet i slutten av 2011, og herligheten vil få en pris på 970.000 dollar - før alle avgifter.
1000 hester - per tonn!
Ifølge SSC vil bilen ha en 6,8-liters twinturbo V8-motor som yter 1350 hestekrefter, samtidig som den veier 33 prosent mindre enn VW-monsteret. Dette får de til ved å lage hele bilen i karbon. Og da mener vi virkelig hele bilen. De har fått et australsk selskap til å lage selv felgene i karbon. Forhjulene skal veie bare 5,8 kilo - og hele saken skal veie 1200 kilo uten fører.
Inkludert fører, bensin og sånne detaljer skal bilen ha rundt 1000 hestekrefter per tonn!
Dette skal ifølge SSC føre til at bilen skal kunne toppe 275 MPH - 442 kilometer i timen - mens 0-100 skal skje på 2,8 sekunder.
Skal knuse en Veyron
Ifølge SSC-sjefen tok han med seg den nye bilen til Midtøsten for å møte potensielle kunder. De møtte opp med flere Veyrons, og bilen ble satt opp mot hverandre i et dragrace. SSC-sjefen selv sier de vant enkelt. To biler skal ha blitt bestilt på stedet.
Ifølge Top Gear er den kommende SSC på ingen måte som en Bugatti Veyron. Den skal være enklere. Og råere.
Så gjenstår det å se om et lite selskap fra Washington kan ta opp kampen med det mektige VW-konsernet som produsent av verdens raskeste serieproduserte bil.