Toyota Prius Hybrid 2009

Mye bedre

At tredje generasjon Toyota Prius er bedre enn forgjengeren er ingen overraskelse. Men så mye bedre, overrasker oss.

Sist oppdatert

Toyta har sagt at de satser mindre på utvikling av renere dieselmotorer for å kunne satse enda høyere på videreutviklingen av hybridsystemet deres. Nye Prius er et resultat av nettopp dette, og for et resultat!

Kjøreegenskaper: 4

Fra et nokså slapt og lite engasjerende understell på forrige generasjon Prius, nummer II, har Prius blitt betydelig mer voksen. Ikke bare har den blitt mer komfortabel, da den sluker ujevnheter godt, men den har også blitt mer sportslig. Sportslig på den måten at den kan kjøres mer aktivt enn forgjengeren uten de samme tegnene til dramtikk.

Motor: 5

Vi er nære på å gi toppscore for motorbiten man får i Prius, for ingen andre er vel egentlig i nærheten per i dag. En lettkjørt bil som Prius, med respektable ytelser og som samtidig er best på forbruk og utslipp - er vanskelig å slå. Men, selv om hybrid er blitt et velkjent begrep, har vi fortsatt følelsen av at det er et nisjeprodukt. For både ytelser og forbruk i samme sjikt finner vi i biler med liten dieselmotor.

Les også

Dyr, deilig sommerbil

Mini-SUV fra BMW

Ytelser: 4

Selv om Prius har blitt sprekere er ikke ytelsene noe å stå i taket for. Toyota lover 0-100 km/t på 10, 4 sekunder, selv om vi aldri kommer lavere enn 11,4 sekunder på våre målinger. Toppfarten er ikke så viktig her til lands, men er du et sted der det er lov skal den klare 180 km/t.

Bedre figur gjør den faktisk i mellomregisteret, der momentet fra elmotoren bidrar til mer enn god nok fartsøkning til å foreta en forbikjøring

Eksteriør: 4

Vi nevnte innledningsvis at Prius har blitt bedre på det meste, og ekseriøret er ikke et unntak. Formen er riktignok ganske lik, og den upraktiske bakluken der spoileren dekker utsikten i bakspeilet, er der fortsatt.

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1798

EFFEKT, HK VED O/MIN: 99

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 142 + 208 i elmotor

EGENVEKT, KG: 1445

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 446/174/149

BAGASJEROM, LITER: 445

DEKKDIMENSJON: 215/45R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,39

CO2-UTSLIPP, G/KM: 89

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,4

TOPPFART, KM/T: 180

PRIS FRA, KR: 265 900

PRIS TESTBIL, KR: 335 600

Men Prius har fått litt mer særpreg, og mer markante linjer. Og faktisk ser den mer sportslig ut enn forrige generasjon. Samtidig er den den kombibilen på markedet med best aerodynamikk, med Cd-verdi på lave 0,25.

Interiør: 4

Vår testbil denne gangen, en Prius Executive, var utstyrt med navigasjon og skinnseter med varmeseter. I tillegg er klimaanlegg, cruisecontroll og rattbetjening på plass.

Grå flater dominerer interiøret, og det hele har et ganske futuristisk preg - akkurat som forgjengeren. All informasjon får man servert digital i en skjerm på dashbordet, og i tillegg har Prius fått head up-display som viser hastigheten i frontruta.

Vi ga forrige generasjon Prius kritikk for lav taklinje og dårlig takhøyde i baksetene. Dette er nå utbedret, og plassen er tilstrekkelig.

Les også

Fet, åpen Audi

Spar tusenvis på verkstedregningen

Komfort: 4

Selv om Prius har fått mer sportslige kjøreegenskaper vil det ikke si at den ikke er komfortabel. For det er den, og det i langt større grad enn Prius II. Vi vil si at Toyota har kommet opp med et godt kompromiss mellom komfort og det sportslige, der det absolutt heller mest i retningen av komfort.

Toyota Prius
Toyota Prius Foto: Handeland, Petter

Vel nede i førerstolen forbedres det komfortable inntrykket. Setene er myke og man sitter godt, selv om vi savner litt mer støtte både i sidene og under lårene. Støyen inne i kupeen er også forbedret, selv om noe vind og dekkstøy fortsatt finner veien inn.

Sikkerhet: 4

Prius III er enda ikke kollisjonstestet av EuroNCAP, men Toyota hevder selv å ha bedret sikkerheten i forhold til 2. generasjon - en bil som i 2004 scoret fem av fem mulige stjerner i kollisjonstest. Også i sidekollisjon imponerte Prius II, men den kunne vært mer skånsom mot fotgjengere.

I Prius III er stort sett alt nødvendig sikkerhetsutstyr på plass, og kan i tillegg leveres med adaptiv fartsholder med et såkalt pre-krasj system

Pris/utstyr: 4

Prius Comfort, som er laveste utstyrsnivå, har en startpris på 265 900 kroner - vår testbil, en Executive, starter på 309 000 kroner. Vi hadde i tillegg ekstrautstyr for 26 600 kroner, og lander derfor på 335 600 kroner.

Ikke veldig billig i forhold til hvor mye bil man egentlig får, for som familiebil er den enda ikke praktisk nok til å konkurrere med Toyota Avensis eller Mazda 6. Men, med såpass lavt forbruk og en såpass godt utstyrt bil, samtidig som vi kjenner Toyotas bunnsolide kvalitet, kan vel prisen forsvares.

En annen ting er at Prius fortsatt mangler hengerfeste, noe som er praktisk en gang i blant.

Toyota Prius
Toyota Prius Foto: Handeland, Petter
Toyota Prius
Toyota Prius Foto: Handeland, Petter

Denne saken ble første gang publisert 20/07 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også