Toyota Hilux GR Sport

Spesialversjon av Norges mest solgte

Toyota Hilux ble Norges mest solgte pickup i 2021. Til sommeren kommer en spesialversjon med nytt fjæringsoppsett. 

<b>GR SPORT:</b> Til sommeren kommer en spesialversjon av Toyota Hilux med sportspynt og nytt fjæringsoppsett. 
GR SPORT: Til sommeren kommer en spesialversjon av Toyota Hilux med sportspynt og nytt fjæringsoppsett.  Foto: Produsenten
Publisert

Toyota Hilux ble Norges mest solgte pickup i 2021 foran Isuzu D-Max og Ford Ranger. Dagens Hilux kom på markedet tidlig i 2021, og den viktigste nyheten var en sterkere motor.

Les også: Test av nye Toyota Hilux

Ford har hatt suksess med sine spesialversjoner av Ranger, som Thunder, som nå også får selskap av en Stormtrak, Wolftrak, MS-RT og en spesialversjon av Raptor.

Les også: Slik er Ford Ranger Thunder

Les også: Det du trenger å vite om spesialversjonene av Ford Ranger

Nå følger Toyota etter. Til sommeren kommer en GR Sport-versjon som blir toppmodell i Hilux-serien. GR-akronymet står for Gazoo Racing som er Toyotas racing-divisjon, og Hilux GR Sport kommer med styling-detaljer som hinter om racing-avdelingen. Men det dreier seg ikke bare om pynt, spesialmodellen kommer også med et nytt fjæringsoppsett.

<b>PYNT:</b> Detaljer i fronten gjør at GR Sport-versjonen skiller seg fra standardversjonen. 
PYNT: Detaljer i fronten gjør at GR Sport-versjonen skiller seg fra standardversjonen.  Foto: Produsenten
Foto: Produsenten

Kjernen i det nye fjæringssystemet er nye støtdempere og fjærer foran. Støtdemperne har monotube-design med større stempel­diameter noe som skal gi bedre demping, raskere respons og bedre varmespreding. Ifølge Toyota sørger de også for at kvaliteten på oljen i demperne bevarer de gode egenskapene ved kjøring under tøffe forhold.

Skruefjærene foran er stivere, og både disse og de nye demperne er lakkert i rødt for å markere at de er utviklet for å passe Hilux GR SPORTs spesielle karakter. De finjusterte bladfjærene bak med nye støttelagre, som ble introdusert med nye Hilux, hører også med.

Sammenliknet med standard Hilux skal endringene gi «betydelige forbedringer i kjøreegenskapene», ifølge Toyota, inkludert bedre rattfølelse, rattrespons, mindre krengning og bedre grep på bakhjulene. Det nye fjæringssystemet skal også gi mindre vibrasjon.

<b>STERK:</b> Som standardversjonen (bildet) har spesialversjonen den sterke 2,8-motoren med 204 hk og 500 Nm. Foto: Martin Jansen
STERK: Som standardversjonen (bildet) har spesialversjonen den sterke 2,8-motoren med 204 hk og 500 Nm. Foto: Martin Jansen Foto: Martin Jansen

Som standard Hilux besørges fremdriften av en 2,8 liters turbodiesel som produserer 204 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm. Den er satt opp med en sekstrinns automatkasse. Nyttelast på ett tonn og hengervekt på 3,5 tonn er også som standard Hilux.

Detaljer

GR Sport er utstyrt med detaljer som skal skille den fra standard-versjonen. Den sort grillen foran har et eget G-mønster og er utstyrt med bokstavene «Toyota» i stedet for merkelogo. Denne detaljen er hentet fra fjerde generasjon Hilux som kom tidlig 80-tall. Rammene rundt tåkelyktene er større.

<b>DETALJER:</b> Røde detaljer i kupeen skal signalisere Gazoo Racing. 
DETALJER: Røde detaljer i kupeen skal signalisere Gazoo Racing.  Foto: Produsenten

I kupéen er det nye seter foran med en kombinasjon av sort skinn og syntetisk semsket med røde perforeringer og kontrastsømmer. GR Sport-merkingen finnes også på seteryggene, teppene, startknappen og den animerte grafikken på informasjonsdisplayet.

GR Sport-versjonen er ventet til Norge til sommeren. Prisen er ikke klar.

Pickup-salget i Norge 2021

1: Toyota Hilux: 1417

2. Isuzu D-Max: 1245

3. Ford Ranger: 1220

4. Nissan Navara: 207

5. Mitsubishi L200: 157

6. Ford Ranger Raptor: 151

7. VW Amarik: 49

8. Jeep Gladiator: 29

9. Ford F-150 Raptor: 11

10. Chevrolet Silverado: 6

11. Ford F-150: 4

12. Dodge RAM: 1

Kilde: OFV, førstegangsregistrerte nye varebiler pickup.

Denne saken ble første gang publisert 06/01 2022.

Les også