Prøvekjørt: Mercedes G-klasse 6x6

Når firehjulstrekk ikke er nok

Den er stor og brutal, og vi elsker den. Se opp for 6X6-monsteret.

USTOPPELIG: Trekk på alle seks hjulene, 46 cm bakkeklaring og masse muskler. Skal du komme lengre enn denne i terrenget, må du kjøpe Unimog eller skogsmaskin. FOTO: Daimler AG
USTOPPELIG: Trekk på alle seks hjulene, 46 cm bakkeklaring og masse muskler. Skal du komme lengre enn denne i terrenget, må du kjøpe Unimog eller skogsmaskin. FOTO: Daimler AG
Sist oppdatert

Frem til nå ville du hatt størst sjanse for å få kjørt denne AMG-kolossen med 6x6 dersom du vervet deg i Australias hær. De signerte i 2008 en kontrakt med Daimler om kjøp av 2100 av disse ustoppelige ørkenracerne.

Men nå har Mercedes bestemt seg for å lage en sivil versjon som kan bestilles av mangemillionærer før 2013 er omme. Ganske genialt.

Som på den opprinnelige militære versjonen beholder den driften på seks hjul, egne krabbegir for terrengkjøring i girkassa, portalakslinger, fem differensialsperrer og lufttrykk-kontroll som lar deg justere trykket i 37-hjulene dekkene på rekordtid, og mens du kjører.

Men når du klatrer opp i kupeen, finner du mer luksus enn ren nytte. Fire oppvarmede og ventilerte lenestoler i lær, et dashbord med lærfinish og stikninger, samt detaljer i karbonfiber og alcantara som dekker takpartiene og stolpene. Ren AMG-luksus.

Rask er den også

Og galskapen slutter ikke der. Når du omsider har blitt vant til den enorme størrelsen, bør du merke deg de gigantiske hjulbuene i karbon, samt et lasteplan som er belagt med eksklusiv bambus. Dette er definitivt ingen normal bil.

UNDERLIG: Den ser unektelig litt rar ut, men den banker det meste. FOTO: Daimler AG
UNDERLIG: Den ser unektelig litt rar ut, men den banker det meste. FOTO: Daimler AG

Nevnte vi at denne er stor? Den er 5,85 m lang, og 2,3 m høy - den er enorm.

Og rask. En 547 hesters 5,5-liters biturbo V8-motor sender en G 63 AMG 6x6 opp til 100 km/t på syv sekunder.

Det gjør den uten å nøle, siden 760 Nm er fordelt 30/40/30 (fordelt på for-, midt- og bakaksel) via den velkjente 7-trinns dobbelkløtsjede kassa.

Den bare måker kraften til veien, eller den overflaten du måtte være på.

46 cm bakkeklaring

KLATREKONGE: Den er simpelthen ustoppelig. FOTO: Daimler AG
KLATREKONGE: Den er simpelthen ustoppelig. FOTO: Daimler AG

Vel - det merkeligste produktet som AMG noensinne har lagd, var nok ikke ment å ligge som en sportsbil i svingene.

Men den er faktisk helt utrolig kvikk. Spesielt når du tenker på at den veier 3,85 tonn - altså ett stykk Golf tyngre enn den allerede solide G 63 AMG.

Den lar seg ganske enkelt ikke stoppe. Av noe. Den har akselforbindelser som vil få en Land Rover til å klynke, har 46 cm bakkeklaring, og kan dykke til - unnskyld vade til - dybder på en drøy meter - 40 cm mer enn karosseriet den er konstruert ut fra.

Du kan ta ordet mitt på at trekkraften aldri er noe problem. Og skulle du begynne å spinne, senker du bare lufttrykket i dekkene - uavhengig for hver aksel, naturligvis - via brytere som sitter på den øverste konsollen.

Dette er det beste leketøyet for store gutter noensinne. Riktig nok ikke et billig et, til ca 2,25 millioner kroner i EU. Men det finnes neppe noen bedre unnskyldning for terrengkjøring.

Spesifikasjoner Mercedes G63 AMG 6x6

Motor: 5461 ccm, V8

AMG: AMG-råskap utvendig, AMG-luksus innvendig. FOTO: Daimler AG
AMG: AMG-råskap utvendig, AMG-luksus innvendig. FOTO: Daimler AG

Drift: 6WD

Hk: 547

Dreiemoment: 760 Nm

Forbruk: 2,15 l/mil,

CO2-utslipp: Ukjent

0-100 km/t: 7,0 sek

Toppfart: 160 km/t,

Vekt: 3850 kg

Pris: Ca 300,000 euro - i EU

DOMMEN: Enorme krefter, smart chassis/fjæring, luksuriøs kupé og helt fantastiske terrengegenskaper.

Les også:

De 40 beste bilene med firehjulsdrift

De beste og dårligste SUV-ene vi har testet

ARMYTRUCK: Opprinnelig bestilt for den australske hæren. FOTO: Daimler AG
ARMYTRUCK: Opprinnelig bestilt for den australske hæren. FOTO: Daimler AG

4x4-kongen med rett kombo

SUV-en som har alt

Denne saken ble første gang publisert 29/05 2013, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også