Test: Saab 9-3 SportCombi Aero 2,0T XWD, 2009:

Deilig, men dyr Saab 9-3

Saab 9-3 er en gammel kjenning. Den var fin den gangen den kom – i 2002 – men nå merker den tidens tann godt. Fjorårets midtlivsoppdatering gjorde den et hakk finere, men bilen har problemer med å skjule at den drar på årene.

Sist oppdatert

Saab 9-3 SportCombi Aero 2.0T XWD, 2008

  • Motor: R4, 1998 ccm
  • Girkasse: Sekstrinns manuell
  • Effekt: 210 hk v/45300 o/min.
  • Dreiemoment: 300 Nm v/2500 o/min.
  • Forbruk: 0,86 l/mil -B
  • CO2-utlipp: 207 g/km
  • 0-100 km/t: 8,1 sek.
  • Toppfart: 230 km/t
  • Lengde: 4670 mm
  • Bredde: 2038 mm
  • Høyde: 1498 mm
  • Bagasjerom: 419 - 1273 liter
  • Egenvekt: 1605 kg

Konkurrentene er tradisjonelt sett de mer påkostede kompaktbilene, som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse, men Volvo S40/V50 og Alfa Romeo 159 må også regnes som konkurrenter.

Vi kårer familiefavorittene. Finn den perfekte familiebilen i din prisklasse her!

Men Saab lanserer stadig nye varianter over sitt aldrende tema. Noen ganger har de bommet, i hvertfall etter vår smak, men i tilfellet 9-3 2,0T XWD, med firehjulsdrift og 210-hesters turbomotor, har de truffet en innertier. I hvertfall på de fleste områder.

Kjøreegenskaper: 5

Aldri har en Saab 9-3 kjørt så godt som denne. Kombinasjonen av altspisende komfort, herlig balanse og stor kjøreglede er ordentlig fin. Den er ikke så utpreget, kompromissløst morsom som for eksempel en BMW 3-serie, men tar igjen med mye bedre komfort og en avslappet aura.

Dette gjør den til en skikkelig trivelig bil til hverdags, på langturer og når du har lyst til å kjøre for selve kjøringens skyld. Styrefølelsen er god, og bilen svarer raskt og naturlig på ordre.

Firehjulstrekksystemet gjør 9-3 til en stor glede på glatt vei. Den er stabil og trygg, og får effektivt omsatt de store kreftene til bevegelse. Dersom du vil sladde litt, stiller den opp på det også. 4x4-systemet hjelper uansett til så svingkjøring blir så effektivt som mulig.

Les også:

Motor: 4

Foto: Foto: Petter Handeland

Saabs turbomatede tolitere har hengt med lenge nå, og finnes i et stort antall effektvarianter. 210-hesteren er kanskje den aller beste. Den har bare bittelitt turbolag, flott drag i mellomregisteret og fint trøkk på toppen.

Dette akkompagneres av ordentlig flott lyd; tøff brumming som hinter om at dette er en bil bygd for å glede de om bord. Turbomotoren er riktignok litt tørst, og gjør også at avgiftene blir høye. Dette er den perfekte motoren i 9-3, både for komfortabel cruising og aktiv kjøring.

Den manuellsjaltede sekstrinnsgirkassa er også et hyggelig bekjentskap. Den er sjaltevillig - men ikke så klikk-klikk-aktig som vi så gjerne skulle ønske. Utvekslingen er dessuten godt tilpasset motorens karakter. Og firehjulsdriftssystemet er herlig.

Norges største motorredaksjon - se hvem som har testet bilen her:

Ytelser: 5

Med 210 hestekrefter og 300 Nm flytter Saab 9-3 godt på seg. Bortsett fra bittelitt turbolag er skyvet momentant. Og herlig.

0-100-sprinten er oppgitt til å ta 8,1 sekunder, og toppfarten skal være 230 km/t. Draget i mellomregisteret, altså på middels turtall, imponerer. Dette er mildt sagt en effektiv bil å kjøre.

Eksteriør: 5

Saab 9-3 er ikke en bil som skriker om oppmerksomhet. Men den er stilfull og elegant, og i våre øyne småtøff. Kanskje spesielt i stasjonsvogn - eller SportCombi-utgave, som den heter på Saab-språket.

I Aero-utstyrsvariant, som testbilen, har den et diskré stylingsett som gjør bilen godt. 18-tommers felger, som riktignok koster noen tusenlapper ekstra, kler også bilen.

Interiør: 4

Saab 9-3 har et interiør med enkel og oversiktlig design. Enten liker man det veldig godt, eller så liker man det garantert ikke. Det helt store premiumpreget uteblir, her er det mye hardplast, enkle knapper og en generell følelse av alderdom og rimelige løsninger.

Flycockpit-designen har sett mer eller mindre lik ut i alle år, men det er funksjonelt og stilrent.

Plassmessig stiller den på linje med mange konkurrenter. Bakseteplassen er helt grei for ikke altfor store barn, mens det skorter litt på bagasjeplass. Nå skal det nevnes at det er lett å utnytte plassen i bagasjerommet, og at bakseteryggen enkelt kan legges ned når uhåndterlige ting skal fraktes.

Sportssetene er ikke ekstremt støttende, men særdeles behagelige å sitte i på korte og lange turer.

Saab må forresten få skryt for Night Panel-løsningen. Et knappetrykk, så slukkes alt unødvendig lys i interiøret, og kun en del av speedometeret og noen svake lyspunkter på knappene blir igjen. Dette gjør det mye lettere for øynene å fokusere på veien, og mye mer behagelig å kjøre i mørket.

Absolutt alle biler burde ha dette - det er nesten så det skulle vært påbudt.

Komfort: 5

Dette eksemplaret av Saab 9-3 er et svært trivelig sted å være. Setene er nydelige, og klimaanlegget jobber godt. Om vi kunne fått rattet enda litt nærmere, ville ergonomien vært perfekt.

Støynivået er lavt - det eneste som høres er litt tøff motorlyd ved pådrag. Dessuten er fjæringsoppsettet det beste vi har kjent i en Saab på veldig lenge. Det tar unna alt, uten at bilen klager.

Likevel er den ikke et numment, flyvende teppe. 9-3 gir gode tilbakemeldinger som er svært nyttige. Særlig på vinterføre.

Sikkerhet: 5

Svensk bil er så å si synonymt med sikkerhet. 9-3-modellen fikk fem stjerner fra EuroNCAP for førerbeskyttelse (men bare én for fotgjengerbeskyttelse) da modellen ble introdusert i 2002.

Noen ny kollisjonstest foreligger ikke, men siden kabrioleten gjorde det enda bedre i 2004, forventer vi at ansiktsløftede 9-3 SportCombi vil klare seg bra i en smell.

Av sikkerhetsutstyr er selvsagt ESP standard, det samme er automatiske beltestrammere, bremsekontroll i sving, ISOFIX-fester for barnesete, aktiv nakkebeskyttelse foran og åtte kollisjonsputer.

Firehjulsdriftssystemet bidrar dessuten til å gjøre testbilen ordentlig stabil, trygg og forutsigbar på glatta, kombinert med svært god fremkommelighet.

Pass på så barnet ditt sitter sikkert - se den store barnesetetesten her.

Se alle EuroNCAPs kollisjonstester her.

Pris/utstyr: 4

Saab 9-3 er i utgangspunktet en lett påkostet bil, med en viss smak av premium. Dette gir også utslag i prisene. Testbilen, med 210-hesters, bensindrikkende turbomotor og firehjulsdrift, blir naturligvis ikke billig her i landet.

I skrivende stund begynner testbilens pris på 547.000 kr, og vårt eksemplar har ekstrautstyr for 63.500 i tillegg. Elementer som skinn-sportsseter, xenonlys og den innholdsrike - og ikke spesielt kostbare - pilot-pakken bør være på plass i bilen, noe som i hvertfall gir drøye 20.000 kr i påslag.

Sammenliknet med konkurrentene, er en Audi A4 - tester av den finner du her - omtrent identisk priset. I hvertfall før vi justerer for utstyr, for 9-3 er i utgangspunktet en velutstyrt bil. BMWs 325i xDrive koster 50.000 kr mer, men har da også en treliters rekkesekser under panseret. Les våre BMW-tester her!

Foto: Foto: Petter Handeland

Turbomotoren skal i snitt ha 0,86 liter bensin på mila, noe som ikke er skremmende. Men i praksisk blir forbruket fort litt høyere, siden bilen er så morsom å kjøre aktivt. Vi har dessuten tro på at annenhåndsverdien vil være høy for denne flotte, firehjulsdrevne Saab-modellen.

Denne saken ble første gang publisert 03/01 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også