Test: Opel Corsa 1,3 CDTi EcoFlex, 2009

Stort minimum

Spareutgavene av små biler kan være ordentlig triste. Det er ikke Corsa EcoFlex.

Sist oppdatert

Kjøreegenskaper: 3

Ryddig. Så enkelt kan Corsa oppsummeres. Den er snerten og lettkjørt, den sier klart i fra når grensene nærmer seg, men oppfordrer heller til komfortabel, rolig og trygg fremfart enn horn-ut-av-panna-kjøring i skarpe svinger.

Styrefølelsen er helt grei, understellet er mer oppsatt for komfort enn glede, og bilen er kort sagt et trivelig reisefølge. Det er egentlig bare på sporete vei i høyere hastigheter at bilen virkelig avslører hvor liten den er; der skulle vi ønsket oss bedre retningsstabilitet.

Motor: 3

Den 1,3 liter lille dieselmotoren begynner å bli velkjent. Da den kom, opplevde vi den som overraskende sterk. Det er den for så vidt fortsatt, men en 1,3-liter med 75 hk kan aldri bli sprekt i en bil som Corsa.

Motoren er imidlertid snill og smidig, godt hjulpet av relativt høyt dreiemoment på lave turtall. Dette gjør den lettkjørt, men aldri morsom. Det er heller ikke noe å hente på å jage turtall med maskinen. Støymessig er den fin, og dessuten er den jo nøysom.

Kort sagt fungerer motoren helt greit i bilen. Man trenger faktisk ikke mer enn dette.

Ytelser: 2

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.: 16,1
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 9,4
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 11,7
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 16,9
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: Ikke målbart
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 14,8
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 19,4
  • STØY TOMGANG, dBA: 49,1
  • STØY 50 KM/T, dBA: 64,5
  • STØY 80 KM/T, dBA: 67,4
  • STØY 100 KM/T, dBA:69
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,53

Selv om motoren i Corsa EcoFlex oppleves som helt grei, imponerer den ikke når det GPS-baserte testutstyret får sagt sitt. 0-100-sprinten er oppgitt til 14,5 sekunder fra fabrikken, men vår ferske testbil - der motoren ennå ikke var innkjørt - klarte det ikke under 16 sekunder.

Mellomregistermålingene, altså målinger i de typiske akselerasjon-fra-60-sone og forbikjøringsintervallene, viser også at den 1,3 liter lille dieselmotoren på 75 hk og 170 Nm ikke har allverdens å by på.

Eksteriør: 3

Firedørsutgaven av Corsa er kanskje ikke veldig spennende å se på. Den er funksjonell, relativt høybygd - noe som kommer den innvendige plassen til gode - og ser rett og slett like ryddig ut som den oppleves på veien.

Interiør: 5

LETTKJØRT: Corsa er snerten og lettkjørt, men den sier klart i fra når grensene nærmer seg.
LETTKJØRT: Corsa er snerten og lettkjørt, men den sier klart i fra når grensene nærmer seg. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Selv om Corsa er en liten og rimelig bil, savner vi ikke noe innvendig. Ergonomien er fin, og den innvendige plassen er imponerende god - både foran og bak. Selv fire voksne sitter godt i bilen. Baksetet imponerer med god beinplass og god takhøyde.

Tekniske data Opel Corsa EcoFlex

  • MOTOR, CM3: R4, 1248
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 75/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 170/1750-2750
  • EGENVEKT, KG: 1230
  • TILHENGERVEKT, KG: 750/500
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 400/173,7/148,8
  • BAGASJEROM, LITER: 285-1100
  • DEKKDIMENSJON: 185/65-15
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 119
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 14,5
  • TOPPFART, KM/T: 163
  • PRIS FRA, KR: 190 100
  • PRIS TESTBIL, KR: 228 700

Bagasjerommet er ikke voldsomt, men med 285 liters lasteplass fungerer den helt ålreit til de fleste dagligdagse gjøremål. Bakseteryggene kan legges ned, og om du utnytter all plass har du 1100 liter å fylle.

Komfort: 5

Det er lett å trives i Opel Corsa. Den har et komfortabelt fjærings- og støtdemperoppsett, som rydder opp i ujevnhetene. Dette hjelpes også godt av dekk med relativt mye gummi. Støymessig har vi lite å utsette på bilen, sammenliknet med andre biler i klassen. I høyere hastigheter er den for øvrig ganske så stillegående.

Sikkerhet: 5

Opel Corsa ble testet i EuroNCAP i 2006. Resultatene var meget gode, med fem av fem stjerner for kollisjonsbeskyttelse av voksne, med god score både ved front- og sidekollisjon. Bilen fikk tre av fem stjerner for sikring av barn og tre av fire stjerner for fotgjengersikring.

Det ble bemerket at førerens hode kom i kontakt med rattet på tross av kollisjonsputen. Setebeltet holdt føreren tilbake i setet, så knærne ikke traff dashbordet. Det er fint, for kne-airbag har den ikke.

Pris/utstyr: 5

Sammenliknet med konkurrentenes tilsvarende modeller, for eksempel Fiesta med 75-hesters, 1,6-liters dieselmotor, Hyundai i20 med 75-hesters 1,4-litersdiesel, eller VW Polo med 70-hesters 1,4-litersdiesel, koster Corsa omtrent akkurat det samme. Fellesnevneren her er at man får mye bil for pengene.

Opel skal ha skryt for at de her - som på øvrige modeller - har svært trivelige ekstrautstyrspriser, inkludert noen omfattende, men rimelige utstyrspakker. Det er derfor lett å fullspekke en Corsa, uten at det blir fryktelig dyrt.

GOD PLASS: Ergonomien er fin, og den innvendige plassen er imponerende god både foran og bak.
GOD PLASS: Ergonomien er fin, og den innvendige plassen er imponerende god både foran og bak. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vår testbil, med cruisekontroll, oppvarmet skinnratt, ryggesensor, elektronisk klimaanlegg og stort soltak, pluss 16-tommers sommerhjul, har en totalpris på 228 700 kr. Det er mye rommelig og komfortabel bil for pengene.

Miljø: 4

Den 75 hk sterke dieselmotoren i EcoFlex-utgaven av Corsa er relativt gjerrig; de offisielle tallene sier 0,46 liter på mila ved blandet kjøring. CO2-utslippet er 109 gram per kilometer.

Ulempen med såpass motorsvake biler som dette, er at de gjerne må tynes ekstra når forholdene blir mer krevende. Noe vår faste forbruksmålingsrunde viser; med en del stigninger og raskere partier må høyrefoten brukes hardt.

Resultatet er at Corsa EcoFlex brukte 0,53 liter på mila i snitt. Det er jo ikke veldig mye, men en VW Golf med 90-hesters, 1,6-litersdiesel brukte 0,49 l/mil, og en Volvo XC60 2,4 D Drivé bare 0,56 liter på mila... Dråper i et stort hav, ja, men samtidig en god illustrasjon på at det kan være mer lønnsomt å ha mer kraft over et større område, så man slipper å hele tiden måtte ha full gass når veien går oppover.

RYDDIG: Firedørsutgaven av Corsa er kanskje ikke veldig spennende å se på men gir et ryddig inntrykk.
RYDDIG: Firedørsutgaven av Corsa er kanskje ikke veldig spennende å se på men gir et ryddig inntrykk. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Likevel, på langkjøring og i det daglige er denne bilen i all hovedsak nøysom.

Denne saken ble første gang publisert 04/11 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også