test: Opel ampera-e mot e-golf

De to elbilene til drøyt 300 000 kroner er rett og slett veldig forskjellige

Opel Ampera-e slår oppgraderte VW Golf-e både på rekkevidde og fart. Ampera-e er den første kompakt-elbilen som går ordentlig langt.

Pluss ikon
REKKEVIDDE: Nå rekker også VW e-Golf ganske langt. Men i rekkevidde har den ikke nubbsjanse mot Opel Ampera-e. (FOTO: Terje Bjørnsen)
REKKEVIDDE: Nå rekker også VW e-Golf ganske langt. Men i rekkevidde har den ikke nubbsjanse mot Opel Ampera-e. (FOTO: Terje Bjørnsen)
Sist oppdatert

Rekkevidde, rekkevidde og atter rekkevidde. Det er som har vært temaet når det har handlet om kompakte elbiler. I praten over lunsjbordet mellom elbilinteresserte, og i våre tester i dette bladet. Hvorfor rekkevidde har vært så viktig? Fordi det har vært lite av den.

Nå er det litt annerledes. Alle nye eller oppgraderte kompakte elbiler går lenger enn de første modellene. VW e-Golf har fått større batteri og oppgitt rekkevidde på 30 mil, 10 mil mer enn forgjengeren. Sånn er det også for flere av konkurrentene. Men batteriet til Opel Ampera-e slår alle. Med 60 kWt har en kompaktbil plutselig fått Tesla-rekkevidde, oppgitt til over 50 mil.

Den lange runden

Selvfølgelig har vi testet hvor langt de to rekker med fulladet batteri på virkelige veier. Også e-Golf har nå stort nok batteri til at vi lar den prøve seg på den lange testrunden vår, 20 mil i til dels grovkupert terreng. Hittil har de færreste elbiler gått langt nok til å klare den.

Været er elbil-gunstig denne dagen, med en temperatur rundt 15 grader. Med begge biler skal vi kjøre halve runden i normalt kjøremodus-/girspakvalg, og klimaanlegg skal stå på auto med aircondition slått på. I andre halvdel av runden skal vi velge mer økonomiske innstillinger, så likt som mulig i begge biler. Kjørestilen er økonomisk, men ikke langsom.

Etter runden er det ingen tvil. Ampera-e har et klart overtak i rekkevidde. Hadde vi fortsatt på samme måte, hadde vi kommet nesten 40 mil. Vi kunne, om vi hadde kjørt enda litt mer økonomisk, ha snudd og kjørt tilbake til start uten å lade.

Lang ventetid

Opel i Norge leverer ut alt de får tak i av Ampera-e til de over 4000 som har bestilt den. Bestemmer du deg i dag for at du ønsker deg en slik bil, må du imidlertid vente lenge. I kontrakter som undertegnes nå, heter det at bilen leveres i 2019.

E-Golf har 18 prosent batterikapasitet igjen etter endt runde, nok til knappe 5 mil til. Total rekkevidde blir dermed rundt 24 mil. Runden gikk uten problemer denne dagen, men vi hadde sannsynligvis ikke greid den uten mellomlading en vinterdag. Elbiltestene våre vinterstid har vist at rundt 30 prosent redusert rekkevidde er vanlig i kulde. (Se også rammesak om strømforbruk.)

Opel i tet

Det er 1-0 til Opel, og det blir 2-0 da vi er ferdige med akselerasjonstestene. Den korte Opelen har nemlig fått en motor med hele 204 hk, og det gir fartsøkning i GTI-klassen: Kun 3,6 sekunder trenger den fra 60 til 100 km/t, og den raske akselerasjon fortsetter også over 100 km/t. E-Golf har 136 hk og trenger 5,1 sekunder på samme øvelse. Det er bra det også – uten sammenligning for øvrig er det som i en BMW 520d. Akselerasjonen i e-Golf dabber imidlertid langt mer av oppe i motorveifart.

3-0 blir det når vi åpner baklukene. I bagasjerommet har batteriet stjålet av høyden i e-Golf, typisk for «vanlige» biler som det også blir lagd elbilutgaver av. Ampera-e er konstruert som elbil. Derfor har den et normalt stort bagasjerom for en kompaktbil. Det er kort, men har til gjengjeld veldig god høyde.

E-Golf slår tilbake

TESTDATA: Opel Ampera-e og VW e-Golf
TESTDATA: Opel Ampera-e og VW e-Golf

Men deretter blir det vanskeligere å være Opel. På omtrent alle andre områder holder vi e-Golf som en bedre bil. Den korte versjonen er at e-Golf er en kompaktbil av høy standard, der elmotoren bare er med på å gjøre den enda mer moderne og komfortabel enn en vanlig Golf. Opelen, derimot, framstår mer og mer som en høy småbil av rimeligere type desto mer vi kjører den. Et enklere bilbygg, om du vil.

For eksempel handler det om alle komfortaspekter. E-Golf har smidig fjæring, Ampera-e er fast og på grensa til hard når den treffer kanter i asfalten. Opelen kan bli veldig urolig der veien er ujevn. Det er mer understellstøy i Opelen, og hjulstøyen (som det er mer enn nok av i begge biler på grov asfalt) ligger i et mer påtrengende toneleie. Begge testsjåfører vurderer sittekomfort og sittestilling som betydelig bedre i e-Golf – i Opelen sitter vi temmelig rett opp og ned i tynnere seter. I baksetet blir det svært intimt med tre personer i den smale Ampera-e, og med fem voksne menn om bord er den er veldig nær tillatt totalvekt.

Pluss og minus Opel Ampera-e

PLUSS:

Meget god rekkevidde og akselerasjon

MINUS:

Føles på alle måter som et enklere bilbygg enn e-Golf

Terningkast: 6

I interiøret har VW brukt finere materialer i sidevegger og dashbord. Bare e-Golf har adaptiv cruisekontroll. Betjeningen av skjermen er kanskje den enkleste som finnes i 2017. Opel bruker på sin side skjermen som «speil» for mobilen. Skal du ha navigasjon i Ampera-e, må du koble til mobilen din, og det er mobilens kartbilde som vises på skjermen. Med Android-smarttelefon fikk vi ikke koblet oss til, for Android Auto-appen er ikke frigitt av Google i Norge. Det finnes måter å omgå dette på, og Opel-selgere vil helt sikkert fortelle kundene hvordan de gjør det. Vi har prøvd systemet med Apple-telefon, og det fungerer godt.

Pluss og minus VW Golf-e

PLUSS:

Komfort, kjøreegenskaper, betjening, kvalitetsfølelse

MINUS:

Klart slått på rekkevidde av Ampera-e

Terningkast: 5

Ikke minst liker vi selve kjøreopplevelsen langt bedre i e-Golf. Dette er jo elbilutgaven av verdens mest solgte kompaktbil, og det er den ikke uten grunn. Den er stabil og trygg, men også morsom om du gir på. De 136 hestekreftene er nok i lovlig norsk fart, for gassresponsen er jo av en helt annen verden i en elbil enn i en bil med vanlig motor. Den går ikke så fort rett fram som Ampera-e, men det føles mer naturlig å kjøre noen raske svinger i e-Golf.

I Opelen, derimot, er det litt sånn at vi lurer på poenget med 204 hk og sportsbilakselerasjon. Den er jo ingen sportsbil. Den er ikke en sportslig vanlig bil heller.

De er forskjellige

Det er når vi skal summere alt dette at det blir vanskelig. De to elbilene til drøyt 300 000 kroner er rett og slett veldig forskjellige. Opel har lagt pengene i batteriet, VW har brukt mer på resten av bilen. Vi lar testredaktør Terje Bjørnsen samle trådene i en spissformulering: - Den beste bilen av de to, e-Golf, har fortsatt ikke lang nok rekkevidde. Bilen med god nok rekkevidde, Ampera-e, er ikke god nok i forhold til prisen.

Dommen

Opel Ampera-e når lengst, med god margin, og er veldig rask. E-Golf er best på nesten alt annet. Vi har valgt å vektlegge rekkevidde, og dermed vinner Opel, den første kompakt elbilen som går ordentlig langt.

Forbruksforskjell

Akkurat som med bensin- og dieselbiler er det ulikheter i forbruk blant elbilene. I vår test bruker e-Golf mindre strøm enn Ampera-e. I testrunden, der de to bilene ble kjørt helt likt, brukte e-Golf 1,27 kWt/mil, mens Opelen brukte 1,44 kWt/mil. Forskjellen var størst mens vi kjørte bilene i normalt kjøremodus-/girspakvalg og med aircondition på, og mindre da vi valgte økoinnstillinger.

Utenom testrunden ble e-Golf brukt mest til småkjøring og bykjøring med lavere gjennomsnittsfart, men mer stopp og start, enn i testrunden. Forbruket holdt seg da på samme nivå som i runden.

Opelen ble tatt med på en tur på knappe 25 mil hver vei. Den ene veien valgte vi landevei og kjørte uten AC. Da var forbruket 1,37 kWt/mil. Hjem kjørte vi motorvei og med AC på, og forbruket 15,7 kWt/mil. Rundt 60 prosent av batterikapasiteten ble forbrukt.

Ladetid per mil rekkevidde er noe lengre for Ampera-e enn for e-Golf, både fordi forbruket er litt høyere og fordi ladetid per kilowattime tok litt mer tid (av for oss ukjent årsak). Begge biler bruker samme ladesystem.

Denne saken ble første gang publisert 06/12 2017, og sist oppdatert 15/01 2024.

Les også