Test Honda CR-V 2,0i automat 2002

Tilbake i toppen

Det var på høy tid med en ny CR-V fra Honda. Men så er også nykommeren en av de desidert beste bilene i klassen.

Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Versjonene

CR-V kommer med én motor og i et par forskjellige utstyrsversjoner, og du kan velge mellom manuelt gir eller automatgir.

KONKLUSJON

Honda CR-V er definitivt en av de beste bilene i denne klassen. Spesielt er vi svært godt fornøyd med veiegenskaper og motor, men sett i forhold til Nissan X-Trail, som setter standarden innen komfort, er det fortsatt vel mye veistøy i CR-V.

TEKNISKE DATAHonda CR-V

Motor: R4, 1998 ccm, 16V

Ytelse: 150hk - 6500 o/min

Dreiemoment: 192Nm - 4000 o/min

Dekkdimensjon: 205/70 R15

Egenvekt: 1577 kg

Bagasjerom: 527-1568 liter

Forbruk EU-mix: 0,93 l/mil

0-100 km/t 11,8 sek.

Toppfart: 177 km/t

Pris: Fra 309 900 kroner

TESTDATA

Bilmerke Honda

Modell CR-V automat

0-100 km/t 11,9*

70-100 km/t 3. gir 5,3*

Støy 100 km/t 5. gir 71,5

Støy 6000 o/min 2. gir 74,5

*) Kickdown

Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2002.

Den forrige CR-V var begynt å henge litt etter, og derfor var det på høy tid med en ny modell fra Honda. Selv om bilen likner litt på den gamle, er det ikke så mye som stammer fra forgjengeren.

Personbilfølelse

I den nye CR-V har Honda fulgt opp en del av tingene som vi syntes var problematiske siste gang vi kjørte den utgående modellen. Spesielt gjelder dette områder som støy, komfort, plass og opplevd kvalitet på interiøret - i den gamle modellen var det mye svart hardplast.

Vi har alltid likt kjøreegenskapene til Honda CR-V, og den nye imponerer enda mer. Den kjører omtrent som en vanlig personbil, og understellet fungerer utmerket på svingete asfaltveier.

Motorer er noe Honda kan, og VTEC-motoren på 2,0 liter og 150 hester skuffer ikke. Maksimalt dreiemoment (192 Nm) slår inn ved 4000 o/min, men allerede ved 3000 o/min har man 188 Nm til rådighet.

Girkassa imponerer også med presise og tette girskift, og det totale førsteinntrykket er at Honda CR-V gir en kjørefølelse få SUV'er kan matche. Også versjonen med automatgir fungerer veldig bra. Vi Menn Bil kjørte en langtest på 4000 km med en slik CR-V, og det overveldende flertallet av sjåførene var positive til å ha automatgir i CR-V. Forbruket under denne langtesten lå på 0,94 l/mil, ganske normalt for denne typen bil.

Plassforholdene trekkes også fram som en god side. Du har et meget rommelig baksete, og den nye CR-V-modellen tilbyr også bra bagasjeplass, selv for en familie på ferietur. Førermiljøet er ordentlig, uten å være veldig spennende. Du sitter bra i relativt harde seter, og modellen vi kjørte var utstyrt med et automatisk klimaanlegg som klarte å holde orden på inneklimaet, på tross av ivrig sommervarme.

CR-V er utstyrt med en type firehjulsdrift som ekspertene ynder å kalle "husmor-4WD". Med det mener man at bilen normalt trekker på forhjulene, og at en elektronisk styrt lamellkobling overfører kraft til bakhjulene når sensorikken oppdager forskjell i omdreiningshastigheten mellom for- og bakhjul.

Dette er en grei løsning når det gjelder fremkommelighet, men for dem som kjøper 4WD for å kjøre med et lite "o ppstell" på vinterføre, er ikke det greia. Riktignok kan vi neppe tenke oss at det er en vanlig hobby blant den jevne CR-V sjåfør.

Denne saken ble første gang publisert 16/11 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også