Smart test:

Test bilen før garantien går ut

Tenker du på å selge bilen med garanti? Da kan det lønne seg å la en garantiutløpstest ledsage salgsannonsen.

TEST: Klar for Garantiutløpstest hos NAF.
TEST: Klar for Garantiutløpstest hos NAF. Foto: Geir Svardal
Sist oppdatert

Del

RUST? Det jaktes høyt og lavt etter rust.
RUST? Det jaktes høyt og lavt etter rust. Foto: Geir Svardal

Mange har hørt om salgs- og kjøpstester hos NAF, færre er klar over den som kalles "Garantiutløpstest".

- Rent teknisk er det ikke så stor forskjell på disse testene, men på en garantitest gir vi uttrykk for om feil som oppdages er noe som bør dekkes av garanti eller som er grunnlag for en reklamasjon.

Det er Jarl Tyldum hos Naf Senter Oslo på Haslevangen som uttaler dette. Han er i full gang med å gå gjennom undertegnedes Ford Focus, som vurderes lagt ut for salg, og som har cirka tre måneder igjen av nybilgarantitiden.

Jeg er likevel ikke alene om å ha bestilt en Garantiutløpstest denne dagen. Naf-senteret på Haslevangen har gjerne 4-5 slike om dagen; altså over tusen i året.

Noen er der på grunn av en nybilgaranti som snart er over, mens andre har en gitt bruktbilgaranti som motivasjon.

Mange, men likevel få i forhold til omsetningen av bruktbiler. Rundt 400.000 personbiler skifter hvert år eier i Norge - halvparten via en bilforhandler, halvparten mellom private.

Oppdager skade

GRUNDIG: Ingenting skal slippe unna testerens blikk.
GRUNDIG: Ingenting skal slippe unna testerens blikk. Foto: Geir Svardal

Jarl Tyldum bruker cirka halvannen time på jobben, inklusive ett kvarters prøvekjøring. Han treffer spikeren på hodet da han ved hjelp av lakkmåleren konkluderer med at Focusen har hatt en omlakkering i hekken.

Dette er et resultat av en typisk parkeringsskade - et tema vi har omtalt grundig gjennom flere artikler på vimennbil.no; blant annet om hvordan du kan spare masse penger på reperasjon.

Han måler ladespenning, sjekker bilen for rust og kobler datastyringsenhetene til en PC for å lete etter feilkoder. Han finner noen få, som sjekkes ut manuelt, og erklæres som "ikke feil".

- Det pleier alltid å ligge noen ikke-reelle feilkoder der, forklarer Tyldum.

Til slutt kan bilen erklæres feilfri. Tyldum anbefaler riktignok at ny eier foretar en understellsbehandling, men ikke fordi andre generasjons Focus har noen kjent rustproblematikk.

Det er mer basert på erfaringer om at Ford generelt ikke er blant merkene som har den beste antirustbehandlingen fra fabrikk.

God investering

Dermed er Focusen klar for å legges ut til salgs. Og jeg antar at det styrker salgssituasjonen at den er gjennomgått av en profesjonell NAF-tester med tanke på å finne feil, og samtidig ha en formening om dette er feil som bør dekkes av garanti eller reklamasjonsrett gjennom Kjøpslovens bestemmelser.

FEIL? En oppgitt feilkode fører til manuell sjekk av et spjeld i klimaanlegget. Men alt er i orden.
FEIL? En oppgitt feilkode fører til manuell sjekk av et spjeld i klimaanlegget. Men alt er i orden. Foto: FOTO: Geir Svardal

Riktignok koster testen nesten 2000 kroner, men den kan likevel være en god investering.

- Til og med på relativt nye biler kan vi finne feil som dekkes av garantien, forteller Tyldum.

Men hva mener nå bilbransjen om denne testen?

- Bilforhandlerne respekterer stort sett de avgjørelsene som blir tatt. Jeg har faktisk aldri hørt om at det har blitt diskusjoner rundt en feil vi har ment bør dekkes av garanti, sier Jarl Tyldum hos Naf Senter Oslo.

Les også:

Slik kjøper du bruktbil

518 biltester her

GODKJENT: Ingen feil ble avdekket. Salgsannonsene neste!
GODKJENT: Ingen feil ble avdekket. Salgsannonsene neste! Foto: Geir Svardal

Slik reparerer du lakken billig

De lever i en tunnel

Denne saken ble første gang publisert 22/01 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også