Test: Audi A4 2002
Den nye Audi A4 fører Audi-tradisjonen videre på beste måte. Kvaliteten er på topp og egenskapene mer sportslige enn forgjengeren.
Denne testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2002
Den forrige A4-modellen var mer komfortorientert enn den nye modellen, som tydeligvis har siktet seg nøye inn på de egenskapene som BMW 3-serie tilbyr sine kunder.
Avansert bakaksel
På en forhjulsdrevet bil er det bakakselens oppgave å motvirke den naturlige tendensen til understyring, altså at bilen vil fortsette rett fram når den presses i sving: Audi har flesket til med en avansert multilink-bakaksel, påkostet med komponenter i aluminium, som er felles både for to- og firehjulsdrevne versjoner av A4.
Den holder full kontroll på hjulvinklene, gir god fjæringskomfort, samtidig som den gir den ønskede styreresponsen. På godt vinterføre gjør den presise styringen og den gode kjørefølelsen at du kan finjustere mellom over- og understyring med gassen. Er du i ferd med å få en sladd, blir du hentet inn av en fint justert elektronisk stabilitetskontroll. På sommerføre er A4 tilnærmet nøytral.
Understellet gjør A4 til en av de absolutt beste forhjulstrekkerne vi har kjørt. Inntil BMW strammet opp sin 3-serie til årsmodell 2002, var Audi kongen av understell i den tyske, kompakte prestisjeklassen.
Kvalitetsfølelsen er i ypperste klasse. Alt føles påkostet, og alt som kan åpnes, er gassdempet. Små, røde downlights som lyser ned på området rundt girspaken, er prikken over i'en.
Standardmotoren på 130 hk gjør en grei jobb, uten å sjarmere eller imponere. Den mangler litt, både i retning av Alfas snerr og BMWs mekaniske perfeksjon. En FSI-versjon med direkte innsprøytning er for øvrig rett rundt hjørnet.
For enkelte kan det trinnløse Multitronic girsystemet i seg selv være grunn god nok til å velge Audi. "N edgiringer" skjer nemlig så raskt at automatfunksjonen ikke er til hinder for en sportslig kjørestil. Og dersom du virkelig får fot, er det bare å vippe med stikka, så putter den inn en av de seks programmerte utvekslingene kvikkere enn kvikt.
A4 setter ikke noen ny komfortstandard. Både hjul- og vindstøy er merkbar, men plagsom er den ikke. Fjæringen er på den stive siden, men direkte ukomfortabel blir bilen aldri. Beinplassen i baksetet er fortsatt knapp for de lengste.