Vil revolusjonere elbilrekkevidden

Nytt elbilbatteri gir dobbel rekkevidde til halv pris

– Bilprodusentene må umiddelbart slutte å bygge dieselbiler, sier sjefen for Nikola Motor, som står bak den nye batteriteknologien.

Pluss ikon
<b>ELBILREVOLUSJON: </b>-Nå må bilprodusentene umiddelbart slutte å lage dieselmotorer, sier Nikola-sjef Trevor Milton.
ELBILREVOLUSJON: -Nå må bilprodusentene umiddelbart slutte å lage dieselmotorer, sier Nikola-sjef Trevor Milton. Foto: Nikola
Sist oppdatert

Det er ikke bare i bilverdenen at produsentene investerer i elektrisk drift. Større biler skal også elektrifiseres på ulike måter. Det utvikles alt fra elektriske veier, batterilastebiler og hydrogenlastebiler – alt for å redusere utslippene.

LES OGSÅ: (+) Madshus jakter på nye gullski

<b>EL-LASTEBIL:</b> Nikola skal revolusjonere verden med elektriske vogntog og lastebiler.
EL-LASTEBIL: Nikola skal revolusjonere verden med elektriske vogntog og lastebiler. Foto: Nikola

Amerikanske Nikola Motor har tidligere rettet seg inn mot hydrogenlastebiler, men i det siste har foretaket hevdet at batteridrevne lastebiler i noen tilfeller kan være en bedre løsning.

– Vi kommer til å slå dieseldrevne lastebiler i alle kategorier, har Nikolasjefen Trevor Milton tidligere sagt, ifølge Recharge.se.

– Et gjennombrudd

På tirsdag denne uken kom meldingen om at Nikola har nådd et «gjennombrudd» når det gjelder batteriteknologi. Den nye batteritypen skal gi betydelig lenger rekkevidde enn dagens elbilbatterier – uten at vekten øker.

Planen til Nikola Motor er at batteriene skal brukes i vanlige elbiler og ikke bare i lastebiler.

– Vi løser det ingen andre kunne løse. Det er på tide at produsentene slutter å bygge dieselkjøretøy umiddelbart, sier Trevor Milton ifølge Recharge.se.

Denne typen uttalelser kommer med jevne mellomrom fra ulike hold og nå er det Nikola Motors tur til å stikke seg frem.

Nøyaktig hva de gjør som bidrar til at rekkevidden fordobles, mens vekten skal holdes i ro er fortsatt uklart. Nikola Motor har ikke sagt mye spesifikt om teknologien. Den er heller ikke bekreftet av noen andre. Ifølge Nikola Motor skal alt avsløres på et eget event om ett år.

LES OGSÅ: Alt vi vet om Ford Mustang Mach-E

Dette vet vi om Nikola-batteriet

  • Nikolas elektriske lastebiler skal kunne kjøre 800 miles (1287 mil) fullastet mellom hver lading
  • Nikolas lastebiler kan veie 2267 kilo (5000 lbs) mindre enn konkurrentenes biler dersom batteristørrelsen er den samme
  • Nikolas hydrogen-elektriske brenselcellebiler kan gå over 1000 miles (1600 kilometer) mellom hvert stopp – og fylle opp igjen i løpet av 15 minutter
  • Dette blir verdens første «frittstående elektrode» bilbatteri
  • Energitettheten skal kunne bli opp til 1100-watttimer per kilo på materialnivå og 500-watttimer per kilo på ferdig produsert cellenivå, som inkluderer alt av batterihus, terminaler, separatorer. Det er dobbelt så mye som dagens litium-ion-battericeller
  • Over 2000 ladesykluser med en akseptabel ytelse mot slutten av batteriets levetid
  • 40 prosent vektreduksjon sammenlignet med litium-ion celler
  • 50 % reduksjon i materialkostnad per kWh sammenlignet med litium-ion-batterier

LES OGSÅ: Alt om Tesla Cyberpunk Pickup Truck

Markedet reagerer

Selv om man ikke vet altfor mye om det nye elbilbatteriet til Nikola Motors, reagerte børsene som de bruker på overraskende nyheter.

Aksjekursen for det svenske selskapet Powercell, som utvikler teknikk for våtgass, fall kraftig etter Nikolas melding, skriver Dagens Industri.

I Norge stupte aksjekursen på NEL-aksjen etter meldingen fra Nikola, skriver E24.no. Nikola Motor er en stor kunde av NEL, som blant annet leverer fylleutstyr for hydrogenbiler.

Settes i produksjon til neste år

Det man tross alt får vite, er at elbilbatteriet til Nikola Motor skal handle om «verdens mest energitette batteri». Det skal kunne lagre mer energi i cellene enn et vanlig litiumbatteri. Batteriet skal også være sikrere enn vanlige litiumbatterier med lavere brannrisiko og de skal være lettere å gjenvinne.

Planen er å introdusere batteriene i Nikolas lastebiler sent i 2020 og at de skal nå full produksjonskapasitet i 2021.

– Vi snakker om mer enn 100 mils rekkevidde i en Tesla Model 3. Vi snakker om 50 prosent lavere kostnad enn et litiumbatteri, sier Trevor Milton ifølge Recharge.se.

LES OGSÅ: Rivan R1T snart klar for lansering - skal ha kjørt 505 kilometer på en lading

Nikolas plan er at det nye batteriene skal deles med andre produsenter, til og med konkurrenter.

Trevor Milton vil ikke fortelle nøyaktig hvor teknikken kommer fra.

– Vi hentet den fra en professor som har jobbet med den i over ti år, er alt han ønsker å dele om den saken.

Neste generasjon elbilbatterier

Ved siden av Nikolas utspill, jobber flere produsenter med å ta frem neste generasjon elbilbatterier.

Det handler mye om de såkalte fastbatteriene, eller solid state på engelsk, som blant andre Porsche, BMW og Toyota forsker mye på.

Solid state-batteriene kommer til å innebærer lengre rekkevidde om vi sammenligner med et like stort litium-ion-batteri – og risikoen for brann skal være lavere i teknologien som benyttes i fastbatteriene.

Henrik Fisker, den danske bilentreprenøren som står bak Fisker-bilene, har også lovet at det skal komme elbiler på veien med deres faststoff-batteri før 2023.

Denne saken ble første gang publisert 20/11 2019, og sist oppdatert 20/11 2019.

Les også