Mercedes EQC 400 4MATIC

Prisen på Mercedes' elektriske SUV er klar

Regner med å kunne levere ut noen hundre biler i år.

Pluss ikon
<b>TILHENGER:</b> Mercedes EQC kan trekke tilhenger på inntil 1800 kilo.
TILHENGER: Mercedes EQC kan trekke tilhenger på inntil 1800 kilo. Foto: Mercedes
Sist oppdatert

Den mye omtalte elektriske SUV-en Mercedes EQC er klar for bestilling og vil koste fra 616 900 kroner. Med en rekkevidde på 417 km, hengerfeste, god plass og ekstrautstyr for nær 70 000 kroner inkludert, ifølge Mercedes, er dette en totalpakke som nok mange nordmenn ønsker seg.

EQC 400 4Matic markerer starten på den elektriske epoken for Mercedes-Benz og Daimler, som investerer 100 milliarder kroner i sin EQ-satsing de neste årene. Ti helelektriske modeller skal være på plass innen 2022.

LES OGSÅ: Ikke slurv her når du vasker bil

- Dette er uten tvil vår viktigste lansering i 2019. At den internasjonale pressetestingen er lagt til Oslo bekrefter også at Norge er et prioritert marked i den elektriske offensiven fra Daimler, uttaler er Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

PRIORITERT: Norge er blant prioriterte markeder for EQC.
PRIORITERT: Norge er blant prioriterte markeder for EQC. Foto: Mercedes

Hva slags bil snakker vi om?

EQC er en SUV i samme klasse og størrelse som GLC. Og skal vi dømme etter populariteten til den ladbare hybridversjonen av GLC, vil ikke Mercedes-importør Bertel O. Steen få store avsetningsproblemer med EQC. Allerede før jul hadde importøren mottatt over 2000 reservasjoner med innbetalt depositum på 20 019 kroner.

LES OGSÅ: (+) Tre flotte stasjonsvogner for svingete norske veier

I fjor høst ble sløret trukket av Mercedes første modell i EQ-serien. Det skjedde i Stockholm. Nå i ettertid kan man kanskje tenke at det faktisk var helt bevisst at EQC ble lansert i Stockholm og hvorfor avtroppende konsernsjef i Daimler, Dieter Zetsche, ga en nærmest panegyrisk beskrivelse av byen som teknologisk kraftsentrum og elbil-paradis. For i salen satt svenske Ola Källenius. Som utviklingssjef i Mercedes har han hatt ansvaret for utviklingen av EQ-serien. Og ikke lenge etter lanseringen i Stockholm ble Källenius presentert som ny konsernsjef i Daimler og skal overta etter Zetsche fra mai 2019.

LADING: Mercedes EQC kan hurtiglades med 110 kW.
LADING: Mercedes EQC kan hurtiglades med 110 kW. Foto: Mercedes

Produksjonsstart i 2019

Siden det var den framtidige Daimler-sjefen som sto på scenen under den tekniske presentasjonen av EQC er det kanskje ekstra god grunn til å merke seg hva som ble sagt. De siste årene med forhåndslanseringer av elbilmodeller har lært oss å ta datoer og produksjonsplaner med en stor spiseskje salt.

Dermed lurer alle på «når kommer den». I likhet med de fleste andre produsenter med elbiler oppe i ermet og ikke på veien, ville ikke Källenius være 100 prosent konkret. Men fortalte at produksjonsstart blir i midten av 2019.

Og som en liten trøst til EQC-hungrige nordmenn: – Norge står på en liste over fem prioriterte EQC-markeder, sier Audun Hermansen, informasjonssjef hos Mercedes i Norge. I Mercedes-sammenheng er det ikke ofte at Norge kommer opp på nivå med Kina, USA, Tyskland og Storbritannia. Vi får nyte vår tilmålte tid i rampelyset.

- Vi forventer å kunne levere ut et par hundre biler i fjerde kvartal i år, sier Myhre.

DASHBORD: Cockpiten i EQC,
DASHBORD: Cockpiten i EQC, Foto: Mercedes

Mercedes EQC skal være god på alt

En annen ting Källenius brukte tid på å forklare: For å lage en fullkommen luksus-Mercedes ut av EQC må man tenke som en tikjemper: Det nytter ikke å være spesialist i en av øvelsene, for å vinne må du være god på alt. Om det er en unnskyldning eller et løfte får vi ikke noe svar på før vi har kjørt bilen på test.

Elbilverdenen har vist seg å være et landskap der man er opptatt av absolutte verdier. Batteristørrelse, rekkevidde, akselerasjon, ladetid – for å nevne noen.

Ikke så rart når man ser hvor det startet. For noen år siden lurte du på om du kunne kjøre tur-retur jobben en vinterdag uten å gå tom for strøm i siste bakken hjem. Eller at den eneste elbilprodusenten med langtursrekkevidde har vært mer opptatt av å fortelle om akselerasjon i Formel 1-divisjonen, enn de mer subtile kvalitetene en bil i 600 000 til 700 000-kronersklassen bør ha.

Så kanskje har Källenius rett. Det er på andre områder en elektrisk Mercedes må bevise at den har livets rett.

Eksempelvis kvalitet, komfort, kjøreopplevelse og i en bunnsolid kvalitetsfølelse. For veldig framoverlent i sine absolutte verdier er EQC ikke.

Mercedes EQC: Batteri og forbruk

Batteri på rundt 80 kWh, forbruk på 2,22 kWh/mil (NEDC-norm) og rekkevidde på «over 400 km» (WLTP-norm) er ikke noe som setter standarden.

ELEGANT: EQC holder seg tett på skjermløsning og betjening fra tilsvarende Mercedes-modeller.
ELEGANT: EQC holder seg tett på skjermløsning og betjening fra tilsvarende Mercedes-modeller. Foto: Mercedes

Hurtiglading

Det gjør heller ikke makseffekt på 300 kW fra de to motorene som driver hver aksel, de 765 Nm i dreiemoment eller 0–100 km/t på 5,1 sekunder. Men det spiller i praksis liten rolle. Vi vet av erfaring at elbiler med så mye effekt går fortere enn det man faktisk har behov for i vanlig trafikk.

I elbilhverdagen er det viktigere hvor raskt du får ladet bilen, enn hvor fort det går når du trykker på gassen. EQC støtter hurtiglading på 110 kW og det tar ca. 40 minutter å lade fra 10 til 80 %.

Utfordringen er selvsagt at slike foreløpig ikke finnes i stort antall og at man i nærmeste framtid er henvist til 50 kW ladere. Hurtigladenettverket Ionity (som Daimler, BMW, VW og Ford står bak) har startet utbygging av et hurtigladenettverk i Europa som støtter effekt på inntil 350 kW.

I Norge er planen å få på plass 20 slike ladestasjoner innen 2020. Per mai 2019 finnes Ionity-ladere ved Lillesand, Larvik, Vik, Dal, Sira, Stord, Bergen, Gol og Dombås. Viktig er det også at Mercedes tilbyr tre hjemmeladere med mulighet for ulik effekt og appstyring. Den kraftigste laderen gir inntil 22 kW, men ombordladeren i EQC kan bare ta i mot 7,2 kW.

Mercedes EQC

Rekkevidde (WLTP): 374-417 km
Forbruk (WLTP): 2,3-2,5 kWt/mil
4MATIC firehjulsdrift: 2 asynkrone motorer
Ytelse: 300 kW (408 hk)
Dreiemoment: 760 Nm
Toppfart: 180 km/t (elektronisk begrenset)
0-100 km/t: 5.1 s
Batterikapasitet: 80 kWh
Hurtiglading: 110 kW
Ladeboks: 7,2 kW
Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde: 4,761/1,884 (2,096) /1,623 meter
Sporvidde (FA/RA): 1,625/1,615 meter
Akselavstand: 2,873 meter
Bagasjerom: Ca. 500 liter
Vekt: 2495 kg
Tillatt hengervekt: 1800 kg

Pris inkl. levering: 616900 kroner

Denne saken ble første gang publisert 06/05 2019, og sist oppdatert 07/05 2019.

Les også