VW Passat BlueMotion2 + Blue TDI:

Går 1700 km på en tank

Volkswagen viser nå to gjerrige utgaver av Passat, som både gir lavere avgift og forbruk.

Sist oppdatert

Salgstallene sier sitt: Volkswagen Passat er fortsatt en svært populær familiebil her i landet. BlueMotion-utgaven, som er en litt modifisert Passat for lavere forbruk og utslipp, er også populær. Å kunne kjøpe en bil som drikker mindre, har mer utstyr, og i tillegg er rimeligere enn den nærmeste "vanlige" Passat-modellen, er jo fristende.

Vi har naturligvis testet Passat BlueMotion, noe du kan lese mer om her.

Nå, på den store bilutstillingen i Paris, presenterer Volkswagen to nye Passat-utgaver som begge kan være interessante for lommeboka di - og for miljøet. BlueMotion 2 er som navnet antyder den første bilen av annen generasjon BlueMotion, og den fortsetter den ferske tradisjonen med å være den mest økonomiske og minst forurensende bilen i modellrekka.

Volkswagen-konsernet har mye flott med seg til Paris - inkludert en ny og heftig Lamborghini, en ny Bugatti, og spennende modeller fra Bentley, Audi, Skoda, Seat og Volkswagen. Se en video om alle godbitene her!

110-hesters dieselmotor

Under panseret har bilen konsernets ferske utgave av den moderne, toliters common rail-dieselmotoren, med 110 hk ved 4200 o/min og 250 Nm tilgjengelig fra 1500 o/min. Denne erstatter den knatrende, men sterke og gjerrige 1,9-literen i dagens BlueMotion.

Se alle nyhetene fra Paris-utstillingen her!

Motoren er koblet til en femtrinns manuellsjaltet girkasse, og i multifunksjonsdisplayet i instrumentpanelet har bilen girskiftindikatorer som forteller hvilket gir det er mest hensiktsmessig å velge.

Også Golf kommer som BlueMotion-utgave, med ultralave 0,38 liter på mila i forbruk og 99 gram CO2 per kilometer som utslipp. Les om denne her.

Start og stopp på egen hånd

Bilen har et start-og-stopp-system, noe som skal redusere forbruket ved bykjøring. Som hos andre bilmerker, stoppes motoren automatisk om du setter girkassa i fri, holder bremsen og slipper clutchen. Når du begynner å trå på clutchpedalen igjen, startes toliteren automatisk. Hver gang vi kjører et slikt system, slår det oss hvor behagelig støynivået blir når motoren stoppes hver gang man står stille. Dessuten skal det - ifølge produsenten - gi opptil to deciliter lavere forbruk på mila ved bykjøring, og det vil jo gjøre utslag på drivstoffregnskapet ditt - og på den lokale forurensningen.

Fremtiden er spennende. Se mange av de tingene som snart gjør bilen din bedre her.

I tillegg har BlueMotion2 fått mange av de samme fysiske endringene som første generasjon: mindre motstand i grillen, forbedrete luftstrømmer under bilen, lavere bakkeklaring, nye utvekslinger i girkassa for de tre høyeste girene, optimalisert motorstyring og lavere tomgangshastighet.

BlueMotion2 har naturligvis partikkelfilter som standard, den har spesialutviklede drivaksler for lav motstand, egne lavfriksjonsdekk, og ekstra lette stålfelger.

Imponerende forbruk

Resultatet er ganske så imponerende: Selv den store stasjonsvognutgaven av Passat skal klare seg med 0,41 liter på mila ved blandet kjøring, noe som vil gi et CO2-utslipp på anstendige 109 gram per kilometer. Utslippsnivået tilfredsstiller til og med EU-kravene som er satt for 2014. Nå er bilen riktignok bare et konsept, ifølge produsenten, men en tilsvarende bil med et antatt CO2-utslipp på 114 g/km skal settes i produksjon allerede i år.

Klikk-redaksjonen er naturligvis på plass i Paris. Lurer du på hvem vi er, kan du se en liten filmsnutt her.

Det hyggelige forbruket gjør at den store stasjonsvogna kan kjøres ordentlig langt mellom hver tankfylling; produsenten forteller at den skal klare 1700 km på full tank!

Enda mer miljøvennlig neste år

Volkswagen presenterer også en enda mer miljøvennlig Passat-utgave i Paris: Blue TDI. Den har alle tingene fra BlueMotion2-modellen, men har i tillegg fått en spesiell katalysator som bruker et additiv kalt AdBlue for å redusere NOx-utslippene til et minimum. AdBlue-væsken er vannbasert og luktfri, den er biologisk nedbrytbar og ikke giftig, og etterfylles på vanlig service. Og når væsken sprayes inn i eksosgassene, klarer spesialkatalysatoren å omdanne nitrogenoksidene til harmløst nitrogen og vann.

BlueTDI-utgaven har den sterkere utgaven av tolitersdieselen, og oppgradert motorstyring gir den 143 hk. Samtidig skal den være den mest miljøvennlige Passat noensinne. Forbruket for stasjonsvogna er 0,46 liter på mila, og CO2-utslippet er 144 gram per kilometer.

Miljømodellen ventes på markedet neste år, og den vil da bli tilgjengelig med en sekstrinns manuellgirkasse eller en sekstrinns DSG-automat.

Les alt om Paris-utstillingen her!

Denne saken ble første gang publisert 03/10 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også