PRØVEKJØRT: Cupra Born

På noen områder er den bedre enn broderbilen

Cupra Born er den yngre broren til VW ID.3. Utvendig er Born langt mer tiltalende. Men hva med resten?

Pluss ikon
<b>HOLA:</b> Born overbeviser med røft utseende og balanserte kjøre­egenskaper. På noen områder kan kvalitets­opplevelsen forbedres.
HOLA: Born overbeviser med røft utseende og balanserte kjøre­egenskaper. På noen områder kan kvalitets­opplevelsen forbedres. Foto: Olaf Itrich
Sist oppdatert

Når det handler om design, mener trolig de fleste at spansk formgivning er mer spennende enn det tyskerne driver med. Om dette er forutinntatte holdninger eller ikke, skal ikke vi gå nærmere inn på her.

Men når vi ser på den helt nye Cupra Born, er det umiddelbart klart for oss at den ser langt bedre ut enn konsernslektningen VW ID. 3, som den deler teknisk plattform med.

Cupra er skilt ut som et sportslig datterselskap av Seat i Barce­lona. Katalanerne har greid å tilføre den elektriske Cupra Born en form for dynamikk som tyskerne i Wolfsburg ikke helt har fått frem med ID.3.

Les også: Test: Langtur med VW ID.3

Grunnformen til ID. 3 er røffet opp med bulende panser, aggressiv lyktedesign, en stram hekk og felger på inntil 20 tommer. Dermed er slektskapet mellom de to langt ifra åpenlyst, selv når du tar den nærmere i øyesyn. Men spørsmålet er om de indre egenskapene følger opp. Vi har prøvekjørt den for å forsøke å finne svaret.

BULENDE PANSER: Cupra Born utstilt i Oslo. De første kundene kan forvente å få Born utlevert før nyttår.
BULENDE PANSER: Cupra Born utstilt i Oslo. De første kundene kan forvente å få Born utlevert før nyttår. Foto: Produsent

Godt til rette

Vi setter oss inn i den spanske elbilen. Med sine 432 centimeter strekker den seg seks centimeter lengre enn tyskeren. Bredden er lik (181 centimeter), mens spanjolen er 3 centimeter lavere (154 centimeter) enn ID.3. Alt dette gjør at den ser flatere ut.

<b>GOD GRAFIKK:</b> Heldigitalt. Fem kjøre­modus kan velges med en tast på rattet. Tasten til høyre er Cupra-modus – bare i denne modusen fås boosteffekten på 231 hestekrefter.
GOD GRAFIKK: Heldigitalt. Fem kjøre­modus kan velges med en tast på rattet. Tasten til høyre er Cupra-modus – bare i denne modusen fås boosteffekten på 231 hestekrefter. Foto: Olaf Itrich

Innvendig merker du ingenting til dette i første omgang. Forsetene er komfortable, selv om den integrerte hodestøtten står langt frem. Sidestøtten er god selv i skulderhøyde.

Rikelig med justeringsmuligheter, inkludert vinkling for lårstøtte og en fører­posisjon som føles som om den er dypt integrert i bilen, bidrar til at de aller fleste enkelt kan finne seg godt til rette.

Sikten til sidene fremover er forbedret med en liten trekant-­rute bak A-søylen, men bakover sperrer en bred C-søyle for en god del av synsfeltet.

I baksetet vil høyreiste passasjerer kjenne på plassmangel. Her er sitteposisjonen høy, men det fører til plassen til hodet blir noe innskrenket (940 millimeter). Dessuten er sitteputen i baksetet for kort.

<b>PERFEKT:</b> Instrumentdisplayet er nærmest perfekt, med god grafikkutforming.
PERFEKT: Instrumentdisplayet er nærmest perfekt, med god grafikkutforming. Foto: Olaf Itrich

Plusser og minuser

Også innvendig ser Born ved første blikk bedre ut enn kollegaen fra VW – kvalitetsfølelsen virker høyere. Dette inntrykket endrer seg litt når en ser litt nærmere på sakene:

Mens det som ligger i synsfeltet og det du ofte tar på, er av god kvalitet, er det som ligger litt mer skjult av det mindre påkostede slaget.

Litt å gå på er det også når det gjelder karosseri-glipper og fintilpasning. Tydeligvis er det noen som passer på at kostnadene holdes nede i Spania også.

Desto bedre er det at Seats nye infotainmentsystem virker gjennomtenkt og fritt for barnesykdommer. Under vår prøvekjøring virker det betydelig bedre enn programvaren i ID.3.

Talestyringen aktiveres med den spanske hilsenen «hola», og den fungerer.

Temperaturen kan økes om du sier til systemet at det er kaldt. Da øker klimaanlegget temperaturen med rundt én grad. «Jeg er sulten» gir derimot ingen resultater i form av visning av restauranter i nærheten.

HEKKEN: Baklys i full bredde. Cupra-logoen fungerer også som bakluke­åpner.
HEKKEN: Baklys i full bredde. Cupra-logoen fungerer også som bakluke­åpner. Foto: Produsent

Det vesle sjåførdisplayet er fint plassert i synsfeltet og er nærmest perfekt avlesbart. Grafikk­utformingen har vi fint lite å utsette på. Det samme gjelder for den midtplasserte pekeskjermen, som har skarpt bilde.

Selve betjeningen av pekeskjermen krever derimot en del tilvenning. Førsteinntrykket er at det blir vel mye trykking for å komme dit en skal.

Seats comeback

Da Seat gjorde comeback i Norge i 2018, etter å ha vært fraværende i 15 år, var merket ikke helt heldig med timingen. Til elbil-eldoradoet Norge kom Seat utelukkende med forbrenningsmotorer. Nå er Seat-modellene mer aktuelle med Cupra-modellene Formentor (plug in-hybrid) og helt elektriske Born. Cupra var i mange år Seats sportsfokuserte biler, men i 2018 kunngjorde Seat at Cupra skulle være et eget merke med egen identitet. Formentor var navnet på Cupras første modell, og den kom til Norge tidligere i år.

Betjeningen på rattet og midtkonsollen overbeviser heller ikke fullt og helt – svakhetene kjenner vi fra diverse VW-modeller også. Derimot fungerer det nye og overraskende store head up-displayet suverent.

Blant høydepunktene er såkalt utvidet virkelighet (augmented reality) der linjer trekkes opp på skjermen.

Sportslig hyggetur

Allerede etter et par kilometer kan vi trykke den elektriske drivlinjen til vårt hjerte. Takket være batteripakken på 58 kilowattimer (brutto 62 kWt) har Born en oppgitt rekkevidde på 424 kilometer etter WLTP-normen. Slett ikke verst, og definitivt noe vi skal sjekke nærmere når vi får inn bilen til en ordentlig test.

Allerede nå kan vi fastslå at alt du gjør med gasspedalen er fint avstemt – overgangen fra akselerasjon til gjenvinning er uten rykk og nesten umerkelig.

Gjenvinningsgraden kan sjåføren enkelt velge (D eller den sterkere B) med en hendel ved speedometerskjermen.

<b>204 HESTEKREFTER:</b> Permanent magnetisert synkronmotor som driver bakhjulene.
204 HESTEKREFTER: Permanent magnetisert synkronmotor som driver bakhjulene. Foto: Olaf Itrich

Bilens egenvekt på 1736 kg takles på ypperlig vis av motorens 204 hestekrefter og 310 Nm dreiemoment. Pådraget er helt jevnt, noe som er typisk for elbiler. Det du ber om, får du uten forsinkelse.

I likhet med ID. 3 er Born bakhjulsdrevet. Trykkpunktet for bremsene er godt definert. Be Born ut på en sportslig hyggetur, og den svarer med kjøreglede og -dynamikk.

<b>BAGASJE­ROMMET:</b> Delt baksete­rygg og flatt gulv.
BAGASJE­ROMMET: Delt baksete­rygg og flatt gulv. Foto: Steven Haberland

Kvassere

Det virker også som om Seat har brukt tid og krefter på finjustering av fjæring og dempere. Kanter, støt og fuger i asfalten slukes forbløffende fint, selv med dekkdimensjon 235/40 ZR 20. Lange humper og dumper skaper derimot litt mer uro i bilen.

Born skal være et litt mer sportslig alternativ, og derfor passer det bra at styringen virker kvassere enn på andre VW-produkter.

Den er mer direkte, men uten å fremstå som nervøs. I kjøremodusene «Cupra» og «Performance» blir styringen tyngre, uten at styrefølelsen blir mer presis eller direkte.

<b>BASISBROR:</b> Born deler teknisk plattform med VW ID. 3, men er litt lengre og lavere.
BASISBROR: Born deler teknisk plattform med VW ID. 3, men er litt lengre og lavere. Foto: Olaf Itrich

Prisen starter på 307 000 kroner for versjonen Born 58, mens den godt utstyrte First Born koster fra 339 000 kroner. Til sammenligning koster rimeligste utgave av VW ID. 3 med 58 kilowattimer batteripakke og 204 heste­krefter fra 330 700 kroner.

DOMMEN

Det er ingen tvil om at utseendet til Cupra Born tiltaler oss. Etter den første prøvekjøringen er det klart at de indre verdiene også er på plass. Spanjolen er klar til å gå i tottene på broderbilen ID.3.

TEKNISKE DATA

Cupra Born

Motor:  EL

Effekt, kW/hk:  150 kW/204

Dreiemoment, Nm:  310

Egenvekt, kg:  1736

Tilhengervekt, kg:  

Lengde/bredde/høyde, cm:  432/180/154

Akselavstand, cm:  277

Bagasjerom, liter:  385

Standard dekkdimensjon:  215/55R18

Batterikapasitet, kWh:  58

Rekkevidde, WLTP km:  424

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil:  1,55

0–100 km/t, fabrikk, sek:  7,3

Toppfart, km/t:  160

Pris fra, kr:  307 000 (Born 58), fra 339 000 kroner for First Born

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 53 2021

Denne saken ble første gang publisert 04/11 2021, og sist oppdatert 04/11 2021.

Les også