Arbeidsliv

Hulken på hjul

Hver dag i løpet av et åttetimers skift kjører denne kjempen tre ganger en rute på tre kilometer med en høydeforskjell på 180 meter. Og det er ikke bare fargen som er grønn.

<b>GRØNN KJEMPE:</b> Dette er verdens største elektriske kjøretøy på pneumatiske hjul, med sine 58 tonn uten last.
GRØNN KJEMPE: Dette er verdens største elektriske kjøretøy på pneumatiske hjul, med sine 58 tonn uten last. Foto: Vigier Ciments
Sist oppdatert

Den har en nettovekt på 58 tonn, som tilsvarer vekten av 36 Nissan Leaf, og nyttelasten er på 65 tonn.

LES OGSÅ: Norske Eskil jobber på et av verdens mest spesielle skip

Det gir en totalvekt på 123 metriske tonn, noe som gjør tiptrucken «Lynx» til verdens største i sitt slag. For den er helt elektrisk. Nå er den satt til å transportere kalkstein og sedimentær stein i bruddet «La Tscharner» ved Péry i Bern Jura-fjellene ikke langt fra byen Bienne.

Den grønne kjempen

Den grønne dumperen, i dobbelt forstand, er satt i arbeid av Vigier Ciment, den eldste sementprodusenten i Sveits. Hver dag i løpet av et åttetimers skift kjører Lynx tre ganger en rute på tre kilometer med en høydeforskjell på 180 meter.

<b>MOTOR:</b> En synkronmotor med 634 kilowatt eller 862 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 9500 newtonmeter.
MOTOR: En synkronmotor med 634 kilowatt eller 862 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 9500 newtonmeter. Foto: Vigier Ciments

Fra starten kjører den uten last med sine 58 tonn opp bakken til lastepunktet, deretter ned igjen med 65 tonns nyttelast med steinmasser.

På vei ned fungerer den elektriske motoren som en generator som bruker bremseenergien til å lade opp de fire lithium-batteriene. Teoretisk er det ventet et overskudd med energi som vil bli ført tilbake til strømnettet. Da blir Lynx-en et «Energy-plus-kjøretøy».

LES OGSÅ: Norges største firehjuling veier 240 tonn og har 1800 hestekrefter

Sparer 50.000 liter diesel

Avhengig av driften, er det beregnet at den vil spare rundt 50 000 liter diesel hvert år. I tillegg skal den spare 130 tonn CO2-utslipp. Med disse besparelsene i tillegg til de lange serviceintervallene og lavere servicekostnader, finansierer Lynxen seg selv, ifølge selskapet som har planlagt å kjøre den i 12 år.

<b>LAST:</b> Nyttelasten er på 65 tonn, med totalvekt på 123 metriske tonn.
LAST: Nyttelasten er på 65 tonn, med totalvekt på 123 metriske tonn. Foto: Vigier Ciments

Toppfart på 40 km/t

Maskinen er basert på en Komatsu HD 605–7. Prosessen med å modifisere og transformere den til et batteridrevet kjøretøy, ble gjort av et arbeidsfellesskap «E-Mining AG». Drivlinjen består av en synkronmotor (elektrisk vekselstrømsmotor der rotoren er permanent magnetisert) med 634 kilowatt eller 862 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 9500 newtonmeter.

Transmisjonen har to trinn med utvekslingene 1.1 og 1:3,55. Maks hastighet er 40 kilometer i timen og klatreevnen er oppgitt til 13 prosent med en hastighet på 11 kilometer i timen.

For tipping av dumperkassa er det montert en separat hydraulisk motor på 163 hestekrefter eller 120 kilowatt. Den gir kraft til tippehydraulikken, bremsene og servostyringen. Siden dumperkassa ikke kan varmes av eksosgass, har man lagt inn et sterkt gummilag over stålflaten som gjør at steinmassene ikke setter seg fast.

<b>SELVFORSYNT:</b> Den kjører 3x3 kilometer med en høydeforskjell på 180 meter og er selvforsynt med energi.
SELVFORSYNT: Den kjører 3x3 kilometer med en høydeforskjell på 180 meter og er selvforsynt med energi.

4,5 tonn med batterier

Batteriene er av typen litium-nickel-mangan-kobolt og består av to blokker med en kapasitet på 600 kilowatt til sammen. De veier 4,5 tonn og er plassert der motoren og dieseltankene vanligvis er plassert. Et kjølesystem som bruker luft, glykol og vann, sørger for konstant temperatur på 25 grader celsius.

Kjøretøyet som er utviklet i Sveits, skaper ikke bare nye muligheter i Vigier-bruddet, men kan også passe godt i lukkede områder som tunneler og underjordiske gruver. Støybildet er lavere sammenlignet med dieseldrevne tiptrucker. Maskinfører, Yann Bessire, kjører den grønne maskinen opp og ned i dagbruddet og mener at maskinen har de samme ytelsene som en lignende maskin med dieseldrift.

Vigier ønsker å ha en miljøprofil og Lynx-prosjektet er en forlengelse av dette. 50 prosent av deres produkter fraktes på jernbane og deres eget transportselskap Vitrans, med 20 lastebiler, som alle har Euro-6 motorer.

LES OGSÅ: El-dumperen som aldri går tom for strøm

Samarbeidsprosjekt

Spesialister innen kjøretøy og batterieksperter har jobbet med prosjektet fra 2016 i samarbeid med blant annet Berner Fachhochschule. Selve jobben med ombyggingen ble gjort hos Kuhn Schweiz AG. Det statlige energidepartementet i Sveits har støttet pilotprosjektet.

Resultatet av samarbeidet er verdens største elektriske kjøretøy på
pneumatiske hjul. De har brukt det største batteriet som noensinne er installert i et elektrisk kjøretøy.

Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Les mer på www.vimennpluss.no.

Førerløs i gruveindustrien

<b>SELVKJØRENDE:</b> Autonome gruveanlegg kommer for fullt for storskaladrift. Det prates om 20 prosent økt produktivitet.

Mens vi prater om at det snart kommer autonome kjøretøy på veiene, har
gruveindustrien holdt på et tiår.

Den første demokjøringen av en autonom Cat-maskin i USA var allerede på slutten av 80-tallet. Det ble bevitnet av Per Olav Listou,
key account fleet production, i Pon Equipment. Han forklarer at
dette prates det om og jobbes med mange steder nå, men i Norge er ikke gruvedriften i en stor nok skala for at dette lønner seg per dags dato.

– Du må nok opp på en 20 til 25 enheter i dag, og da er Norge for lite, forklarer han.

Det er Caterpillars autonome massetransportsystemet, MineStar, som styrer flyten i de store gruvene. I Norden er det kun de største gruvene i Nord-Sverige som bruker dette. I Norge kjørte Gjermundshaug semiautonome maskiner for mange år siden, et system de har videreutviklet og bruker fortsatt. Listou forteller at den autonome utviklingen går fort. Helt autonome tiptrucker i Norge kan dermed ikke utelukkes.

Command for Hauling

Caterpillar og gruvegiganten Rio Tinto har undertegnet en avtale for å ettermontere 19 Cat 793 F tiptrucker for autonom drift.
Maskinene går i Marandoo-dagbruddet vest i Australia hvor de kjører jernmalm. Dette blir den første autonome maskinflåten satt i drift av Rio Tinto. Det autonome massetransportsystemet, Command for Hauling, er en del av MineStar som er en serie av teknologiprodukter for gruveindustrien. Maskinene som opereres av Command-systemet kjører til gravemaskinen, plasserer seg i riktig posisjon, blir lastet, kjører til tipplassen for å tømme og repeterer. De kan
dessuten melde inn vedlikeholdsbehov. De første tiptruckene skal være ferdig utstyrt i midten av 2018 og prosjektet skal være ferdig
i slutten av 2019.

Om Vigier Ciment

I 1871 grunnla Robert Vigier den første sementfabrikken
i Sveits. Vigier Holding AG er nå sveitsisk selskap som
produserer materialer som sement, sand og betong. 

Denne saken ble første gang publisert 05/01 2020, og sist oppdatert 28/02 2020.

Les også