Opel gir norske Ampera-e kjøpere bedre batteri-garanti

De oppsiktsvekkende tallene fra USA er lagt i skuffen.

I USA sier man at det å miste 40 prosent av rekkevidden over åtte år vil være normalt. I Europa har Opel bestemt at det ikke er godt nok.
Publisert

Torsdag skrev Side3 at Opels eier GM i USA mener at så mye som 40 prosent tap av batterikapasiteten på deres nye flaggskip-elbil ville være innenfor normalen, og dermed ikke ville dekkes av garantiklager.

Les også: - Batteriet på Opel Ampera-e kan miste 40 prosent av kapasiteten

Opel har så langt ikke kommunisert noe om batterigarantien i Europa utover at de vil følge europeisk standard, og at det er snakk om en 8 år/160.000 kilometers garanti.

40 har blitt til 30

Men nå melder Opels norske PR-sjef Stein Pettersen at Opel har valgt å gå sine egne veier.

I brukerhåndboken til den europeiske modellen, som nettopp er offentliggjort, gjøres det klart at i løpet av en åtte års periode, vil et batteritap typisk være 10-30 prosent.

Depending on the use, the battery may degrade as litte as 10% to as much as 30% of capacity over the warranty period.

Brukerhåndbok Opel Ampera-e

Ordlyden er i praksis identisk som i USA, men Opel følger nærmere den normale standarden om at et litium-batteri har nådd enden av sin levetid når 20-30 prosent av kapasiteten ikke lenger er tilgjengelig.

Som Side3 tidligere har skrevet, er det ikke normalt for bilprodusentene å oppgi nøyaktig hvor stort tapet på batteriene skulle være, men GMs tall med 40 prosent er ansett som oppsiktsvekkende høyt.

Slik ser garantiinformasjonen ut for kjøpere i Europa.

Fortsatt betydelig rekkeviddetap

Ifølge den mer realistiske, kommende europeiske rekkeviddetesten WLTP skal Ampera-e som ny ha en rekkevidde på 38 mil, og vi har tidligere anslått at 35-40 mil vil kunne være realistisk. På vinteren noe lavere.

Pris og rekkevidde for elbiler tilgjengelig i Norge.

Etter åtte år betyr Opels nye tall at de regner med at den vil kunne kjøre 38-114 kilometer kortere enn det, avhengig av bruk og slitasje. Det betyr 266-342 kilometer.

Det er verdt å merke seg at dette fortsatt vil kunne vært ansett som en brukbar rekkevidde i dagens elbilmarked.

Les også: Pris vs. rekkevidde: Så langt går alle elbilene på markedet i Norge

Screen9v2