Opel gir norske Ampera-e kjøpere bedre batteri-garanti
De oppsiktsvekkende tallene fra USA er lagt i skuffen.

Torsdag skrev Side3 at Opels eier GM i USA mener at så mye som 40 prosent tap av batterikapasiteten på deres nye flaggskip-elbil ville være innenfor normalen, og dermed ikke ville dekkes av garantiklager.
Les også: - Batteriet på Opel Ampera-e kan miste 40 prosent av kapasiteten
Opel har så langt ikke kommunisert noe om batterigarantien i Europa utover at de vil følge europeisk standard, og at det er snakk om en 8 år/160.000 kilometers garanti.
40 har blitt til 30
Men nå melder Opels norske PR-sjef Stein Pettersen at Opel har valgt å gå sine egne veier.
I brukerhåndboken til den europeiske modellen, som nettopp er offentliggjort, gjøres det klart at i løpet av en åtte års periode, vil et batteritap typisk være 10-30 prosent.
Depending on the use, the battery may degrade as litte as 10% to as much as 30% of capacity over the warranty period.
Brukerhåndbok Opel Ampera-e
Ordlyden er i praksis identisk som i USA, men Opel følger nærmere den normale standarden om at et litium-batteri har nådd enden av sin levetid når 20-30 prosent av kapasiteten ikke lenger er tilgjengelig.
Som Side3 tidligere har skrevet, er det ikke normalt for bilprodusentene å oppgi nøyaktig hvor stort tapet på batteriene skulle være, men GMs tall med 40 prosent er ansett som oppsiktsvekkende høyt.

Fortsatt betydelig rekkeviddetap
Ifølge den mer realistiske, kommende europeiske rekkeviddetesten WLTP skal Ampera-e som ny ha en rekkevidde på 38 mil, og vi har tidligere anslått at 35-40 mil vil kunne være realistisk. På vinteren noe lavere.

Etter åtte år betyr Opels nye tall at de regner med at den vil kunne kjøre 38-114 kilometer kortere enn det, avhengig av bruk og slitasje. Det betyr 266-342 kilometer.
Det er verdt å merke seg at dette fortsatt vil kunne vært ansett som en brukbar rekkevidde i dagens elbilmarked.
Les også: Pris vs. rekkevidde: Så langt går alle elbilene på markedet i Norge
Screen9v2