NIO ET5

Nå har den fjerde NIO-modellen ankommet Norge

Prisen starter under den magiske momsgrensen.

<b>TIL NORGE:</b> NIOs fjerde modell, ET5, har ankommet Norge. 
TIL NORGE: NIOs fjerde modell, ET5, har ankommet Norge.  Foto: Produsenten
Publisert

NIO er representert med modellene ES8, ET7 og EL7 i Norge, og i oktober i fjor uttalte selskapet at en fjerde NIO-modell, den mindre ET5, ville ankomme Norge i mars.

Og ganske riktig, nå har det første partiet med ET5 ankommet Norge. Modellen koster fra 429 000 kroner og havner dermed under den magiske momsgrensen.

ET5 er en klar Tesla Model 3-utfordrer, men 10 centimeter lengre enn amerikaneren. Den har ikke luftfjæring og det ypperste komfortutstyret som ET7 og EL7. Den mangler blant annet head up-display, men ellers er teknologinivået i cockpit temmelig lik.

– Den har mye av det våre brukere forventer fra en NIO. Den er blant annet utstyrt med det samme, markedsledende, pilot-systemet som NIO ET7, sier Asbjørn Mitusch, pressetalsmann for NIO Norge.

<b>STILRENT:</b> Cockpiten i ET5 har mange likhetstrekk med den luksuriøse ET7. 
STILRENT: Cockpiten i ET5 har mange likhetstrekk med den luksuriøse ET7.  Foto: Produsenten

ET5 kommer standard med blant annet stort panorama glasstak, to klimasoner med antimikrobisk- og antiallergenfiltre og et 4K dashboard-kamera. Legger du på en komfortpakke til 12 000 kroner får du varme i rattet, varme i alle seter, og forseter som i tillegg er ventilerte og har massasje.

<b>PRIS:</b> ET5 koster fra 429 000 kroner. 
PRIS: ET5 koster fra 429 000 kroner.  Foto: Produsenten

Bagasjeromsvolumet er ikke oppgitt, men en klar fordel med ET5 er at baksetene kan felles ned, noe som ikke er mulig i ET7.

<b>NORGES-NIO:</b> ET5 må nok finne seg å havne litt i skyggen av den Audi e-tron-store SUV-en EL7.
NORGES-NIO: ET5 må nok finne seg å havne litt i skyggen av den Audi e-tron-store SUV-en EL7. Foto: Produsenten

ET5 har svakere elmotorer enn ET7 og EL7, men 480 hestekrefter og 700 Nm er ikke akkurat vissent. 0-100 km/t skal gå unna på fire sekunder.

Den kommer standard med to elmotorer og firehjulstrekk, og vil ha samme tilgjengelige batterikapasitet som de større slektningene, altså 75 eller 100 kWt. Den maksimale rekkevidden ligger rundt 580 kilometer med 100 kWt-batteri, 445 kilometer med 75 kWt.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn

Denne saken ble første gang publisert 10/03 2023.

Les også