Gjør et nytt fremstøt
471 centimeter lange Seres 5 er elektrisk SUV i den litt mer luksuriøse enden av markedet.

Det kinesiske bilmerket Seres skulle etter opprinnelige planer vært på plass i Norge med modellen Seres SF5 i 2020, importert av Gill Gruppen, trolig mest kjent for Subaru.
Det kom aldri noen Seres til Norge grunnet pandemi og forsynings-utfordringer, men nå skal modellen Seres 5 - som den nå heter - nærme seg Norge.
Det er selskapet Autoisme AS som står for importen av Seres, ifølge bilnytt.no. Autoisme sorterer under Sandven Gruppen AS i Bergen, og har fra før den mindre SUV-en Seres 3 i porteføljen.
Seres 5 er en 471 centimeter lang elbil i den litt mer luksuriøse enden av markedet. Den kommer med et 90 kWt-batteri og kan leveres med trekk på to eller fire hjul. 2WD-modellen skal ha en maks rekkevidde rundt 500 km, mens 4WD-modellen har 530 km oppgitt.


Toppmodellen skal levere 430 kW (cirka 570 hk), et dreiemoment på 960 Nm, og gjør 0–100 km/t på 3,7 sekunder.
Seres 5 ble vist frem på bilutstillingen i Brussel i januar og skal være tilgjengelig hos merkets europeiske salgsnettverk i mars. Prisene starter på 63 900 euro for 2WD-versjonen.

Toppmodellen med to elmotorer og firehjulstrekk koster fra 74 900 euro. Seres er et fellesforetak etablert i Silicon Valley i 2016 av de kinesiske gigantene Dongfeng og Jinkang.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil