Seres 5

Gjør et nytt fremstøt

471 centimeter lange Seres 5 er elektrisk SUV i den litt mer luksuriøse enden av markedet.

<b>MOTORSHOW:</b> Seres 5 ble vist frem på Brussel Motor Show tidligere i år. 
MOTORSHOW: Seres 5 ble vist frem på Brussel Motor Show tidligere i år.  Foto: Produsenten
Sist oppdatert

Det kinesiske bilmerket Seres skulle etter opprinnelige planer vært på plass i Norge med modellen Seres SF5 i 2020, importert av Gill Gruppen, trolig mest kjent for Subaru.

Det kom aldri noen Seres til Norge grunnet pandemi og forsynings-utfordringer, men nå skal modellen Seres 5 - som den nå heter - nærme seg Norge.

Det er selskapet Autoisme AS som står for importen av Seres, ifølge bilnytt.no. Autoisme sorterer under Sandven Gruppen AS i Bergen, og har fra før den mindre SUV-en Seres 3 i porteføljen.

Seres 5 er en 471 centimeter lang elbil i den litt mer luksuriøse enden av markedet. Den kommer med et 90 kWt-batteri og kan leveres med trekk på to eller fire hjul. 2WD-modellen skal ha en maks rekkevidde rundt 500 km, mens 4WD-modellen har 530 km oppgitt.

<b>REKKEVIDDE:</b> 5-modellen skal ha en rekkevidde på opptil 530 km.
REKKEVIDDE: 5-modellen skal ha en rekkevidde på opptil 530 km. Foto: Produsenten
<b>X3-STØRRELSE:</b> Seres 5 er på størrelse med BMW X3. 
X3-STØRRELSE: Seres 5 er på størrelse med BMW X3.  Foto: Produsenten

Toppmodellen skal levere 430 kW (cirka 570 hk), et dreiemoment på 960 Nm, og gjør 0–100 km/t på 3,7 sekunder.

Seres 5 ble vist frem på bilutstillingen i Brussel i januar og skal være tilgjengelig hos merkets europeiske salgsnettverk i mars. Prisene starter på 63 900 euro for 2WD-versjonen.

<b>SKJERMER:</b> Seres 5 kommer blant annet med 12,3-tommers berøringsskjerm og head up-display. 
SKJERMER: Seres 5 kommer blant annet med 12,3-tommers berøringsskjerm og head up-display.  Foto: Produsenten

Toppmodellen med to elmotorer og firehjulstrekk koster fra 74 900 euro. Seres er et fellesforetak etablert i Silicon Valley i 2016 av de kinesiske gigantene Dongfeng og Jinkang.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil

Denne saken ble første gang publisert 09/03 2023, og sist oppdatert 09/03 2023.

Les også