To nye elbilmerker til Norge: Lover biler med svært lang elektrisk rekkevidde
To nye elektriske bilmerker kommer til Norge. Rekkevidden skal være opp til 525 NEDC-kilometer.

Det er biler fra de kinesiske bilmerkene Seres og DFSK som nå kommer til Norge. Frem til 2025 planlegger importøren å ta inn hele 20 ulike modeller til Norge. Det er GIL gruppen som i dag er importør av Subaru, SsangYong og Levc (London EV Company) som skal importere og selge de nye kinesiske elbilene.
Biler med lang rekkevidde
De første modellene som kommer til Norge vil være DFSK E3 og SERES SF5. Disse kommer med en rekkevidde på opptil 400 km og 525 km (NEDC). E3 og SF5 vil være i produksjon i løpet av oktober. De første bilene vil trolig kunne leveres i Norge fra sensommeren 2020.
– Hvorfor opererer dere med NEDC-tall, når det er WLTP-rekkevidde som er «standarden» i dag.
– Vi har ikke fått WLTP-tall fra fabrikken, men med den erfaring vi har på forholdet mellom NEDC og WLTP, så vil vi være helt på høyde med våre konkurrenter, sier Jan Kåre Holmedal, daglig leder i Autoindustri som er en del av GIL Gruppen

Priser
Bilene fra DFSK som tas inn til Norge skal ifølge importøren ligge i prisklassen 250.000-400.000 kroner, mens SERES skal konkurrer mot biler i det øverste prissegmentet når det kommer til design, ytelser og rekkevidde, heter det i en pressemelding fra GIL Gruppen.

Brukt tid på å velge
Ifølge GIL Gruppen har de brukt tid på å finne de riktige bilmerkene og -modellen for det Norske elbilmarkedet.
– Vi har testet en rekke elektriske bilmodeller fra ulike fabrikker og har ved flere anledninger vært tett på å signere importavtaler. Mulighetene har vært mange, men vi har tatt oss god tid for å velge riktig. Da vi endelig kom til fabrikken i Chongqing fant vi akkurat det vi har vært på jakt etter. Dette er foreløpige ukjente bilmerker som i løpet av de neste årene vil ta store markedsandeler i hele Europa. Nå gleder vi oss stort til å få de første DFSK og SERES modellene på norske veier i 2020, sier en veldig fornøyd Jan Kåre Holmedal, daglig leder i Autoindustri AS, som er en del av Gill Gruppen.

Rekkeviddeforlenger
Samtlige SERES-modeller som kommer til Norge vil også kunne leveres med en såkalt Electric Vehicle Range Extender (EVR).
– Denne muligheten vil komme som et tilvalg for SERES SF5, men også for den noe mindre SF3 og den største modellen SF7 som begge komme på norske veier litt etter lanseringen av SF5. Teknologien tillater også at man lader opp andre elektriske biler direkte fra batteriet. Det kan kanskje være nyttig om man møter på uheldige bilister når man er i områder med dårlige lademuligheter, avslutter Holmedal.
GIL Gruppen har åpnet for forhåndsregistrering på nett.