Formel 1-start:

Derfor bør du se F1

Formel 1-bilene er i år radikalt forandret. Racingen blir bedre enn noen gang.

TRENER: Heikki Kovalainen, teamkamerat med fjorårets vinner Lewis Hamilton, trener foran sesongens første løp.
TRENER: Heikki Kovalainen, teamkamerat med fjorårets vinner Lewis Hamilton, trener foran sesongens første løp. Foto: Foto: Scanpix
Sist oppdatert

Formel 1-kvalifiseringen til årets første løp i Australia er unnagjort, og allerede nå kan vi slå fast at denne sesongen blir svært spesiell.

Formel 1 har foran denne sesongen opplevd kanskje de største regelendringene i sportens historie, og bilene fremstår nå som helt annereldes enn tidligere. Store frontvinger, som kan justeres av førerne, og små bakvinger skal føre til flere forbikjøringer.

Les også:

Slik blir nye F1

Ekspertblogg: Hvem vinner Formel 1?

Dessuten utnytter man den kinetiske energien fra bremsene (KERS) til å få ekstra krefter. Disse kan man aktivere med en knapp på rattet slik at man får opptil 80 hestekrefter mer i opptil 6,7 sekunder per runde.

- Helt annerledes

- Bilene er helt annerledes å kjøre. Det er mye å tenke på for oss sjåfører med både KERS-systemet og de justerbare frontvingene, sier Lewis Hamilton som ble verdensmester i fjor.

I vinter har imidlertid McLaren-føreren slitt på trening, og han hang heller ikke med på den første treningen natt til fredag. Det gjorde derimot Williams-Toyota og Brawn-Mercedes, som er to relativt små team med lite ressurser.

Det viser at de små teamene nå kan hevde seg ettersom de har taklet regelendringene bra.

Mer spenning

Spesielt imponerende er innsatsen til Brawn, som er en viderføring av Honda-teamet som trakk seg ut av F1 før jul. I siste liten klarte sjefen Ross Brawn å videreføre teamet som nå har motorer fra Mercedes. At de er helt i toppen allerede, er ikke noe annet enn sensasjonelt.

- Vi er med for å vinne, sier Ross Brawn.

Klarer de det, ser det ut som årets F1-sesong skal bli svært så uforutsigbar og spennende for fansen over hele verden.

Les også:

Denne dama vil til F1

F1-bossens babe

Denne saken ble første gang publisert 27/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også