Se godt på bildet av Formel 1-bilen som BMW testet i Spania denne uken. Slik vil nemlig Formel 1-bilene se ut til neste år: med en langt mindre bakvinge enn tidligere.

Hovedårsaken til den spesielle bakvingen er å øke mulighetene til forbikjøringer, noe Formel 1-fansen ønsker mer av. I dag taper bilene mye når de kommer i dragsuget bak en annen bil - fordi de ikke får nok luft på vingene til å presse bilen ned mot asfalten.

Les også:

Loeb lynrask i Formel 1

Ved å innføre en mindre bakvinge vil bilene kunne ligge nærmere hverandre ute på banen, og forbikjøringene vil bli flere.

- Forbikjøringer vil bli enklere til neste år, men ikke forvent noen revolusjon. Det vil fortsatt være vanskelig å foreta forbikjøringer med disse bilene, sier McLarens testfører Pedro de la Rosa.

Hybridmotorer

I tillegg til mindre vinge innføres det en slags hybridløsning (KERS), som er sportens miljøvennlige alibi. En elmotor ved hvert hjul skal fange opp varmeenergien fra bremsene, og denne energien vil gjøre at man får litt flere hestekrefter å rutte med.

Førerne vil få en knapp på rattet som gir ekstra energi, så de som er flinkest til å utnytte KERS-systemet, vil ha flere sekunder med ekstra hestekrefter til disposisjon. Det kan være akkurat det som trengs til å komme seg forbi andre biler.

Mønsterløse dekk

Til neste år innføres også mønsterløse slicks-dekk igjen for første gang siden 1997. I mer enn 10 år har man hatt riller i Formel 1-dekkene, noe mange har vært motstandere av ettersom stort sett alle andre racerbiler i verden har mønsterløse dekk - som er det som gir best feste på tørr asfalt.

Slicks-dekkene skal bidra til at bilene får bedre såkalt mekanisk feste, mens mindre vinger fører til mindre aerodynamisk feste.

Sesongen starter i Melbourne i Australia 29. mars og avsluttes med et nytt løp i Abu Dhabi 1. november. 17 løp skal kjøres, og både Frankrike og Canada er droppet fra kalenderen.

Les også:

Formel 1 på kunstig øy

Formel 1-bossens babe

- Ikke ødelegg Formel 1

Audis superbil på vann

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!