Test Nissan Ariya e4orce

Går stille i dørene, men leverer varene

Den firehjulsdrevne SUV-modellen Nissan Ariya e4orce roper ikke høyest på oppmerksomhet. Likevel er den en av våre favoritter blant elektriske familiebiler. 

Pluss ikon
<b>VELLYKKET:</b> Nissan Ariya e4orce scorer jevnt høyt på alle viktige områder. Det gir en god totalopplevelse.
VELLYKKET: Nissan Ariya e4orce scorer jevnt høyt på alle viktige områder. Det gir en god totalopplevelse. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Nissan Ariya dukket opp her i Norge høsten 2022 i forhjulsdreven utgave, før den firehjulsdrevne versjonen ble lansert i 2023, uten særlig pomp og prakt. Vi ventet til det ble skikkelig vintervær i 2024 før vi gjorde en test av bilen, ikke minst for å sjekke hvordan den takler slike forhold. Både når det kommer til veiegenskaper, rekkevidde og lading.

Og vintervær ble det. Ariya fikk de tøffeste testforholdene vi noensinne har hatt med en elbil. Snø- og isføre er vi vant til, men fra -8 til -18 grader under hoveddelen av testen er under normalen, i alle fall med utgangspunkt i Oslo-området.

Les også: Test Nissan Ariya 63 kWt og 87 kWt: Har ikke gått i den typiske elbil-fella

Mange kvaliteter

Nissan Ariya e4orce føyer seg inn i rekken av de mange elektriske familie-SUV-modellene som dominerer toppen av salgsstatistikken i Norge. Ariya ligger på en respektabel 10.-plass i perioden januar 2023 til februar 2024, og 2/3-deler av disse er e4orce-modellen med 4WD.

Tar vi utgangspunktet i egenskapene til Ariya, burde den vært vesentlig høyere opp, for i løpet av testperioden viser den svært gode kvaliteter på mange områder. Det handler kanskje først og fremst om en imageutfordring. Nissan er mest kjent for sine mindre, enklere modeller – eksempelvis Leaf og Qashqai – mens Ariya etter vår mening godt kan konkurrere med mer premiumaktige merker.

Nå er utseende smak og behag, men ingen ta fra Ariya at den har et moderne design, i typisk asiatisk og en smule Lexus-inspirert stil. Innvendig fortsetter den samme trenden, litt tilbakeholdent og ikke for ekstremt slik enkelte produsenter har dratt det til på elbilfronten.

<b>BALANSERT:</b> Solid kvalitetsfølelse innvendig, passe forhold mellom knapper, hendler og skjermbetjening. 
BALANSERT: Solid kvalitetsfølelse innvendig, passe forhold mellom knapper, hendler og skjermbetjening.  Foto: Terje Bjørnsen

Her er det klassiske kvaliteter på utforming, betjening og sittekomfort i de gode setene. Instrumentskjermen emulerer klassiske rundinstrumenter, mens den avlange betjeningsskjermen stort sett fungerer greit, selv om menysystemet ville hatt godt av en liten opprydning i logikkens ånd. Men når det er hendler og knapper for det aller meste, er det ikke så ofte du må inn der og rote.

Liker seg på langtur

Det finnes rommeligere SUV-modeller i denne klassen, men med mindre du har behov for mye bagasjeplass, bør plassforholdene være tilstrekkelige. Særlig benplassen i baksetet hører til i limo-klassen, mens takhøyde og bredde ligger på normalt nivå for biltypen.

Det gjør i og for seg også bagasjerommet, men relativt lav høyde under hattehyllen og skrånende bakluke er begrensende faktorer når det skal lastes fullt.

Testdata

0–100 km/t, sek: 6,3
60–100 km/t: 3,0
80–120 km/t: 4,0
Støy 50 km/t, dBA: 60,0
Støy 100 km/t, dBA: 66,0
Testforbruk, kWh/mil: 2,45
Rekkevidde i test, km: 325
Misvisning 100 km/t 97

Temperatur på -17 grader ga høyere forbruk og kortere rekkevidde enn normalt

Godfølelsen kryper for alvor inn på førerplassen når du legger ut på lande- eller motorvei. Fjæringsoppsettet i Ariya kan virke i strammeste laget på mindre ujevnheter eller asfaltskader i lav fart, men straks du får 70–80 km/t på speedometeret setter den seg bedre på understellet. Da formidler den en fin kombinasjon av sportslig lettkjørthet og stabil tyngde.

4WD-systemet tillater en passe slipp på bakhjulene slik at du ikke hele tiden blir arrestert av antispinn og stabilitetskontroll – særlig viktig ut av svinger opp bratte og glatte bakker.

Direkte sportslig er Ariya e4orce ikke, men likevel mer underholdende enn snittet av konkurrentene.

<b>LANGTUR:</b> Mange detaljer faller på plass for en høy totalkomfort. Setene er en av dem. 
LANGTUR: Mange detaljer faller på plass for en høy totalkomfort. Setene er en av dem.  Foto: Terje Bjørnsen

Klarer seg bra i -20

Dessuten er den blant de bedre når det kommer til støydemping, og om den ikke helt havner i premiumklassen, er den likevel relativt behagelig i motorveitempo. Sammen med de andre faktorene på veiegenskaper og interiørkvaliteter sørger Ariya for en totalkomfort blant de aller beste i denne klassen. Og nettopp det forventer kanskje ikke så mange når det står Nissan i fronten.

Her spiller blant annet klimaanlegget en rolle, for det holder helt uanstrengt på varmen selv om vi ser -20 grader på temperaturmåleren under forbruks- og rekkeviddetesten. Med et snitt på -17 grader i testen har vi ikke altfor store forventninger til rekkevidden tross batterikapasitet på 87 kWh.

<b>MIDDELS:</b> Brukbar lastekapasitet og fint med rom under gulv for ladekabler og annen moro.
MIDDELS: Brukbar lastekapasitet og fint med rom under gulv for ladekabler og annen moro. Foto: Terje Bjørnsen

Under de rådende forhold synes vi likevel 325 km er innafor. Skuler vil til resultatene vi oppnådde med den forhjulsdrevne 87 kWh-modellen i +3 grader, og korrigerer for merforbruket i forhold til WLTP-normen, tilsier det rundt 440 km rekkevidde ved mer normale temperaturforhold.

Nissan oppgir 130 kW som maks hurtigladefart. Mens vi ved -5 grader og etter 25 minutters forvarming av batteriet ikke havner helt der, holder bilen likevel et greit tempo.

Mellom 10–70 % lader den stødig rundt 80–90 kW, og faller ned mot 70 kW ved 80 % batterikapasitet. Da tar det 42 minutter fra 10-80% med 60 kWh ladet og snittfart på 85 kW.

Vi Menn Bil mener:

Nissan Ariya e4orce kommer ut som en av våre absolutte favoritter blant firehjulsdrevne, elektriske SUV-modeller for familiebruk i prisklassen 500–600 000 kroner. Litt overraskende, for så høye var ikke forventningene på forhånd. Hemmeligheten er at Ariya presterer med solide egenskaper på alle viktige områder: Jevnheten er nemlig denne bilens styrke.

+ God kvalitetsfølelse, fin totalkomfort, smidige veiegenskaper, tilstrekkelig plass

– Stram på små ujevnheter, forbedringspotensial i menysystem

Tekniske data

Motor: 2xEL
Effekt, kW/hk: 225/306
Dreiemoment, Nm: 600
Egenvekt, m/fører, kg: 2308
Tilhengervekt, kg: 1500
Lengde/bredde/høyde, cm: 460/185/166
Bagasjerom, liter: 415–1280
Standard dekkdimensjon: 235/55-19
Batterikapasitet, kWh: 87
Rekkevidde, WLTP km: 515
Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,97
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,7
Toppfart, km/t: 200
Pris fra, kr: 485 800
Pris testbil fra, kr: 586 300

Denne saken ble første gang publisert 01/04 2024, og sist oppdatert 04/04 2024.

Les også