Test: Mazda CX-30 180 Hk M Hybrid AWD

På jakt etter nybil uten kontakt? Sjekk denne

Med firehjulstrekk, hengerfeste, masse utstyr og en prislapp som starter på 400 000 kroner, er dette veldig mye bil for pengene.

Pluss ikon
<b>STØRRELSE:</b> Mazda CX-30 er 4395 mm lang, 12 centimeter lengre enn CX-3 og 15,5 centimeter kortere enn CX-5. Nylig fikk den prisen Golden Steering Wheel av det tyske Springer-konsernet, med blant andre Auto Bild, som beste bil i klassen liten SUV
STØRRELSE: Mazda CX-30 er 4395 mm lang, 12 centimeter lengre enn CX-3 og 15,5 centimeter kortere enn CX-5. Nylig fikk den prisen Golden Steering Wheel av det tyske Springer-konsernet, med blant andre Auto Bild, som beste bil i klassen liten SUV Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

MAZDA CX-30: Mazdas nye SUV plasserer seg mellom CX-3 og CX-5. Så hvorfor heter den da ikke CX-4?

LES OGSÅ: (+) Test av Audi Q5 55 TFSI E Quattro

Forklaringen er at det allerede finnes en CX-4, en SUV-coupé basert på CX-5 som bare bygges og selges i Kina. I tillegg var det neppe aktuelt å omdøpe CX-3 til CX-2.

Barskt utseende

Dermed ble det CX-30. Utvendig slekter den både på nye Mazda3 og Mazda CX-5 med designen som Mazda kaller Kodo - Soul of Motion. Store hjulbuer, brede beskyttelseslister og en stor grill som er flankert av smale LED-lys, gir bilen et muskuløst og barskt utseende.

Utvendig er den magmarød, innvendig er det lyse skinnseter og svart interiør. Takets linjer bakover kan gi grunn til å uro for plassen i baksetene og bagasjeromsvolumen, men uroen er grunnløs. Personer på 1,85 meter sitter behagelig i baksetet uten at en sjåfør med samme høyde må sitte med rattet i fanget. Oppgitt volum i bagasjerommet er 430 liter, samme som modeller som Tesla Model 3 og Kia Sportage.

LES OGSÅ: Sjokoladeklassikerne som forsvant

<b>MAZDA CX-30:</b> Blant de viktigste elementene i Skyactive-systemet er lavere vekt. Virkemidlene er omfattende: Mazda bruker mer strekkfast stål, og kan dermed redusere mengden av metall samtidig som styrken faktisk øker. I karosseriet er bærende deler lagt i så rette linjer som mulig. Også motorene er lettere.
MAZDA CX-30: Blant de viktigste elementene i Skyactive-systemet er lavere vekt. Virkemidlene er omfattende: Mazda bruker mer strekkfast stål, og kan dermed redusere mengden av metall samtidig som styrken faktisk øker. I karosseriet er bærende deler lagt i så rette linjer som mulig. Også motorene er lettere. Foto: Martin Jansen

Interiøret er nært beslektet med det du finner i Mazda3. Det er oversiktlig, ryddig og stilig. Vi aner at Mazda har studert løsningene til Audi og BMW. Smart, da har man lært av de beste.

Apple Car Play og Android Auto

Materialkvaliteten er gjennomgående høy, og den simple, harde plasten glimrer med sitt fravær. Et syvtommers digitalt instrumentpanel og head up-display er standard. Tjenester som lyd og navigasjon betjenes på en 8,8-tommers skjerm i widescreen-format som også er standard.

Skjermen er plassert øverst på midtkonsollen, og operativsystemet støtter Apple CarPlay og Android Auto. Bilen vi testet hadde høyeste utstyrsnivå Cosmo, og var utstyrt med et BOSE-anlegg med 12 høyttalere.

<b>INTERIØR:</b> lyse skinnseter og svart interiør. 
INTERIØR: lyse skinnseter og svart interiør.  Foto: Martin Jansen

Uvanlig motorløsning

Men det kanskje mest interessante med CX-30 er motoren. Den er en videreutvikling av selskapets såkalte Skyactive-teknologi. CX-30 har siste generasjon av motorteknologien, kalt Skyactive-X. Det omfatter en ny og egenutviklet 2,0-liters bensinmotor som skal kombinere de beste elementene fra bensinmotoren og dieselmotoren.

Motoren får bistand fra Mazdas første 24-volts mild-hybrid-system (M Hybrid) som samler energi ved retardasjon og bremsing, og hjelper motoren ved akselerasjon. Skyactive-X er ifølge Mazda verdens første kommersielle bensinmotor til å benytte kompresjonstenning som vi ellers kjenner fra dieselmotorer. Kompresjonstenning betyr at luft- og drivstoffblandingen selvantenner når den komprimeres av stemplene.

Dette muliggjør en metode som Mazda kaller Spark Controlled Compression Ignition (SCCI). Den maksimerer sonen hvor kompresjonstenning er mulig, og oppnår en sømløs overgang mellom kompresjonstenning og gnisttenning.

Ifølge Mazda vil andelen drivstoff i forhold til andelen luft være så lav at den ikke ville tenne i en konvensjonell tennplugg-motor.

LES OGSÅ: Alt om Tesla Cyberpunk Pickup Truck

<b>BAKSETET:</b> Det kan se trangt ut, men person mellom 180 og 185 cm sitter komfortabelt med tilstrekkelig plass også i høyden i Mazda CX-30.
BAKSETET: Det kan se trangt ut, men person mellom 180 og 185 cm sitter komfortabelt med tilstrekkelig plass også i høyden i Mazda CX-30. Foto: Martin Jansen

Gjerrig?

Og hva så? Jo, det skal blant annet gi pent forbruk. WLTP-tallet for CX-30 er 0,7 liter på mila. I vår testrunde ender vi på 0,72 l/mil (tripptelleren sier 0,68 l/mil). Er det gjerrig?

Tja, vi har tidligere kjørt Mazda CX-5, både bensin og diesel, gjennom samme testrunde og endte opp med 0,63 for dieselen (2,2D 150 hk 4x4) og 0,69 for bensinmotoren (2,0 160 hk 4x4).

Her skal vi legge til at testrunden krever sitt av motor og girkasse. Det er fullt mulig å kjøre CX-30 gjerrigere.

<b>KAPASITET:</b> Bagasjerommet i Mazda CX-30 tar 430 liter og den kan trekke hengere på 1300 kilo.
KAPASITET: Bagasjerommet i Mazda CX-30 tar 430 liter og den kan trekke hengere på 1300 kilo.

Hvordan er Mazda CX-30 å gjøre?

Vi har tidligere skrevet at av de folkelige bilene så er det Mazda som ligger tettest på BMW i kjøreegenskapene. Det stemmer ganske godt for CX-30 også.

Understellet er dynamisk og godt avstemt mellom det komfortable og sportslige. Vi sitter godt i setene og den høyere bakkeklaringen sammenlignet med Mazda 3 merkes knapt på kjøreopplevelsen. Når den ikke presses kjører CX-30 stille og fredelig, og girkassa henger med. Den selvpustende motoren uten turbo (den har en liten kompressor som bidrar til å øke trykket i luften i motoren når den kjører i SPCCI-modus) trenger turtall for å få opp dampen.

Under press blir det mer stress i motorrommet og blant de 180 hestene noe som gir utslag på støybildet. Automatkassen med seks trinn sliter litt med å bestemme seg for rett gir, og blir innimellom hengende på giret litt for lenge.

Da er det fristende å overstyre girkassa. Og det gjør vi med glede, for da kommer bilen virkelig til sin rett. Ved å bruke girspaken eller hendlene bak rattet kan du gire manuelt. Det kler bilen godt, og gjør en morsom bil enda morsommere å kjøre.

Liker man biler som engasjerer sjåføren, er Mazda CX-30 blant de aller morsomste vi har kjørt i klassen.

<b>KLARING:</b> Bakkeklaringen på Mazda CX-30 er på 17,5 centimeter.
KLARING: Bakkeklaringen på Mazda CX-30 er på 17,5 centimeter. Foto: Martin Jansen
<b>SKJERM:</b> På skjermen i widescreen-format kan du følge med på energiflyten. 
SKJERM: På skjermen i widescreen-format kan du følge med på energiflyten. 

Mazda CX-30: Dette liker vi

De morsomme kjøreegenskapene er nevnt. Et annet stort pluss er alt utstyret i en bil 432 400 kroner.

Den har firehjulstrekk og en haug med utstyr: Adaptiv cruisekontroll som automatisk holder en gitt avstand til bilen foran, kjørefeltassistent, køassistent, LED frontlys med adaptive fjernlys, 360-graders kamera, parkeringssensorer foran og bak, tretthetsvarsler, varsel for kryssende trafikk og blindsone, autobrems for kryssende trafikk ved rygging, autobrems med fotgjengergjenkjenning og autobrems ved høy hastighet.

18-tommers lettmetallfelger, automatisk innfellbare sidespeil som også er automatisk avblendbare, bakluke som åpnes elektrisk, smart key og regnsensor hører også med. Innvendig har den elektrisk justerbare skinnseter med varme, oppvarmet ratt, klimaanlegg med to soner og LED-interiørbelysning.

Blant annet. Med andre ord: Her er det ikke mye som savnes, om noe. CX-30 fikk for øvrig nylig full pott i EuroNCAPs sikkerhetstest. Den utmerket seg spesielt i kategorien for beskyttelse av voksne passasjerer med en score på 99 prosent.

DETTE LIKER VI IKKE: Litt masete motor under press og girkasse som somler bitte litt. Koppholdere foran girspaken er ikke optimalt.

DOMMEN: Mazda CX-30 er veldig mye bil for pengene og en bil som kan engasjere sjåføren. Før elektrifiseringsparadigmet hadde dette vært en sikker kandidat høyt oppe på salgslistene

LES OGSÅ: Vintertriksene alle bileiere bør kunne

TEKNISKE DATA: Mazda CX-30 180 Hk M Hybrid AWD

<b>KODO:</b> Designen kalles Kodo - soul of motion. 

Motor, cm³: 1998
Effekt, ved o/min: 180/6000
Dreiemoment, Nm o/min: 224/3000
Egenvekt, kg: 1471
Tilhengervekt, kg: 1300
Lengde/bredde/høyde, cm: 440/180/154
Akselavstand, cm: 266
Bakkeklaring, cm: 17,5
Bagasjerom, liter: 430 - 1398
Hengervekt, kg: 1300
Standard dekkdimensjon: 215/55R18
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,70
Testforbruk, l/mil: 0,72
CO₂-utslipp, WLTP g/km: 160
0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,2
Toppfart, km/t: 204
Pris med 2WD fra, kr: 334 400 (2WD)
Pris med 4WD fra, kr: 399 400
Pris testbil, kr: 432 400

Denne saken ble første gang publisert 29/01 2020, og sist oppdatert 12/11 2020.

Les også