Nyhet: Audi SQ7 TDI

To turboer og elektrisk kompressor

Det var bare et spørsmål om tid før Audi slapp nyheten om en S-versjon av stor-SUV-en Q7. Ventetiden er forbi - her er SQ7 TDI.

Sist oppdatert

Tradisjonen tro skorter det ikke på krefter når Audi slenger på en S i modellnavnet, og i SQ7 tar den tyske produsenten helt ny motorteknologi i bruk.

Motoren er den samme fireliters V8-dieselen vi kjenner fra andre modeller fra merket – en kraftplugg av en motor med to turboer som gir god effekt gjennom store deler av registeret.

Men det stopper ikke der. Turboer må som kjent bygge opp trykk for å fòre motoren med komprimert luft, og har derfor en forsinkelse i kraftleveransen og mangel på effekt helt i starten.

For å bote på det har Audi tatt i bruk en elektrisk kompressor i tillegg. Kompressoren har ingen forsinkelse og gir kraft fra start. På den måten leverer motoren enorm kraft på usedvanlig lavt turtall.

For mens tradisjonelle turbodieselmotorer gjerne må opp på et turtall på 1500–1800 omdreininger før de leverer full kraft (dreiemoment), sørger den elektriske kompressoren for fullt dreiemoment allerede fra 1000 omdreininger.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TOGET GÅR: 435 hestekrefter og 900 Newtonmeter kreves en viss form for kontroll, og den tar du her.
TOGET GÅR: 435 hestekrefter og 900 Newtonmeter kreves en viss form for kontroll, og den tar du her. Foto: Audi

0-100 km/ på under fem sekunder

Motoren yter total 435 hestekrefter og massive 900 Newtonmeter. Kreftene fordeles ut til de fire hjulene gjennom en Tiptronic-automatgirkasse og selvfølgelig; Quattro firehjulsdrift.

0–100 km/t skal ifølge Audi gå unna på kun 4,8 sekunder, mens forbruket er oppgitt til 0,74 l/mil.

Det er ikke bare under panseret Audi gjør endringer. Bakfanger med diffusor og fire eksosenderør og høyere utstyrsnivå skiller SQ7 fra andre Q7-modeller.

Audi SQ7 kommer til sommeren. Prisen er foreløpig ikke klar.

Denne saken ble første gang publisert 04/03 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også