Tredobling for tohjulinger

Antall motorsykler på norske veier øker i rekordfart. Og de dyreste og kraftigste syklene er det MC-frelste bestefedre som skaffer seg.

I sommer vil det rulle 120 000 motorsykler på norske veier. Antallet er tredoblet på ti år. Foto: Kellox
I sommer vil det rulle 120 000 motorsykler på norske veier. Antallet er tredoblet på ti år. Foto: Kellox
Publisert Oppdatert

Les mer: Tøffere enn Formel 1
Nordmann mot MotoGP

- Det kjører tre ganger så mange motorsykler på norske veier i dag som for ti år siden. Veksten er mye kraftigere enn den korte sesongen skulle tilsi, sier direktør Helge Holth i Elcon/Santander Consumer Bank til Newswire.

I sommer vil det rulle 120 000 motorsykler på norske veier. De aller fleste av dem har en motor på mer enn 125 ccm, og regnes dermed som tung MC.

- Entusiasmen gløder. For svært mange er en tohjuling toppen av frihetsfølelse og kjøreglede. Kundene våre blar i gjennomsnitt opp 117 000 kroner når de kjøper seg MC, sier Holth.

Økende alder
- Gjennomsnittskunden er 39 år og låner drøyt 90 000 kroner for å betale sykkelen sin. Kundenes alder har økt de senere årene, særlig for de største og dyreste syklene, forteller Holth.

Hos forhandlerne er snittalderen enda høyere enn hos Elcon. Grunnen er at eldre MC-kjøpere jevnt over har bedre økonomi og sjeldnere trenger å låne penger.

- De som kjøper tung motorsykkel hos oss er i gjennomsnitt 46-47 år, men en del er betraktelig eldre også. Vi møter mange spreke bestefedre med landeveislengsel i blikket, sier markedssjef Olaf Olstad i AS Kellox, som er landets største MC-importører.

I fjor økte MC-salget med 20 prosent. Kellox hadde en økning på nær 30 prosent for Honda-sykler. I år antas veksten å bli ytterligere 10-15 prosent.

- Etterspørselen er stor både etter tursykler og scootere til bruk i byen for de som ikke orker å stå bom stille i bilkøen, sier Olaf Olstad.

Få kvinner
Bare mopedsalget har falt noe tilbake. Det har sammenheng med de skjerpede kravene til kjøreopplæring, tror Olstad. Mange 16-åringer dropper mopedlappen og tar lappen for lett motorsykkel isteden. En del venter også til de kan ta sertifikat for bil når de blir 18.

Det er fortsatt få kvinner som kjører motorsykkel. Blant Elcons lånekunder utgjør de rundt 10 prosent. Av alle som handler MC hos Kellox er drøyt 13 prosent kvinner. Andelen er forholdsvis stabil.

- Jo større sykkel, desto færre blir det av dem. Når motoren blir større enn 600 ccm, er det ytterst få kvinnelige førere, men det finnes noen friske unntak, sier Olaf Olstad.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen