Toyota Auris: Sikkert stikk

Med Toyota Auris på hånden, kan japanerne innkassere en sikker gevinst.

Sist oppdatert

Toyota Auris skal erstatte dagens Corolla-modell (unntatt sedanversjonen). Det betyr at modellen er en potensiell bestselger i klassen for kompakte familiebiler. Prisspekteret er bredt, fra ca. 210 000 kroner til godt over 300 000 for de sprekeste og best utstyrte modellene. Hovedkonkurrenter er VW Golf, Peugeot 307, Ford Focus og Opel Astra.

Kompetent, men ikke oppsiktsvekkende. Det er som regel konklusjonen for nye Toyota-modeller. Og Toyota Auris er ikke noe unntak.

Kjøreegenskaper:

Toyota Auris har trygge veiegenskaper. Den understyrer når det går for fort, og på glatt føre får du en liten vipp i hekken hvis du går av gassen eller bremser i en sving. ESP-systemet er tidlig ute og retter opp situasjonen, ledsaget av en unødvendig varsellyd.

I forhold til konkurrentene med de beste og morsomste veiegenskapene, kan Toyota Auris virke litt mindre presis og engasjerende. For de store kundegruppene er det imidlertid ikke spesielt viktig.

Motor:

Toyota Auris kan leveres med en rekke bensin- og dieselmotorer, der 1,4 bensin og diesel, samt 1,6 bensin er de mest prisgunstige. Vi kjørte 1,6 bensin med 124 hk. Motoren trekker pent og jevnt opp til drøyt 4000 o/m, der den blir litt mer påtrengende. Direkte turtallsvillig og sportslig er den heller ikke, sammenliknet med de beste i klassen. Et greit arbeidsjern, koblet opp mot en lettsjaltet girkasse.

Ytelser:

Toyota Auris har akseptable fartsressurser. Takket være en fem-trinns girkasse med utvekslinger godt tilpasset norske kjøreforhold, har du alltid en kraftreserve på lur. 3. gir har et greit fraspark i forbikjøringer, og både 4. og 5. gir sørger for bra flyt både på lande- og motorvei.

Eksteriør:

Toyota Auris skal appellere til et bredt publikum, og dermed blir designet anonymt og uspennende. Kort og høy er Toyotas egen beskrivelse av Auris, noe som stemmer godt med inntrykket. Man har hentet elementer fra MPV-modeller, som litt ekstra høyde, en kort snute og små trekant-vinduer mellom side- og frontrute.

Interiør:

Toyota Auris tjener på karosseriutforming i MPV-light stil. Det gir ekstra rom og plass: Spesielt baksetet er bedre og mer komfortabel enn i biler med mer tradisjonell kompaktklasse-design. Dessuten er bagasjerommet greit, med en enkel nedfelling av bakseteryggen.

Dessverre trekker førerplassen ned helhetsinntrykket. Knapper og brytere er spredt for mye rundt, og den spesielle utformingen av midtkonsollet er pen, men upraktisk. Det gir lite og vanskelig tilgjengelig oppbevaringsplass.

Komfort:

Toyota Auris har en relativt snill fjæring, som takler store og små ujevnheter bra, men det finnes konkurrenter som er bedre på området. Også på støy går bilen inn i et godt midtfelt: Det blir noe dekkstøy på grovt underlag og gir du motoren litt turtall, høres det. Sittestillingen er mer oppreist og MPV-aktig enn i de mer tradisjonelle kompaktklasse-bilene. Det gir bedre oversikt, men ikke nødvendigvis bedre sittekomfort.

Sikkerhet:

Som de fleste bilprodusenter, tar også Toyota hensyn til EuroNCAP-kriteriene. Derfor er det snart mer oppsiktsvekkende med biler som ikke får fem stjerner, enn de som gjør det.

Toyota har gjort jobben, og Auris får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og tre av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Nivået på sikkerhetsutstyr er meget bra, og ESP-systemet slår mykt og effektivt inn.

Pris/utstyr:

Det er slutt på de tider da Toyota var direkte prisgunstig, og du må også regne med å betale ekstra for godt utstyrte versjoner. På den annen side kan Toyota dokumentere meget god kundetilfredshet, både for produktene og kundebehandlingen. Dessuten tror vi Toyota Auris vil være en av de bilmodellene i klassen som holder seg best i pris i tiden fremover. 1,6-liters versjonen koster fra 230 000 kroner som 3-dørs og vår 5-dørs Executive runder akkurat 250 000 kroner (mars 2007).

Denne saken ble første gang publisert 07/03 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også