Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Med 180 sterke dieselhester kan Volvo S40 D5 by på en kombinasjon av kraft og nøysomhet.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kraftig motor

+ God sittekomfort foran

+ Solid kollisjonssikkerhet

+ Trygge veiegenskaper

- Snau bakseteplass

- Moderat bagasjeplass

- Middels fjæringskomfort

- Høy pris i D5-versjon

Volvo S40 konkurrerer med biler som Audi A4, Ford Mondeo og BMW 3-serie om kundene som gjerne vil ha en velkjørende familiebil med et snev av prestisje. I 2006 har bilen fått en kraftig fem-sylindret dieselmotor som bl.a. brukes i Volvo V70 og XC90. Dette er så langt den eneste dieselmotoren i S40/V50-serien som kan leveres i kombinasjon med automatgir.

Volvo S40 D5 gir en særegen kjøreopplevelse. Det sørger den kraftige dieselmotoren for. Rask akselerasjon og sportslige veiegenskaper er det mest positive ved bilen. Snaue plassforhold og en forholdsvis høy pris (fra 456 000 kroner) demper mye av begeistringen.

Plass: Snaut til familiebruk

Volvo S40 er ingen stor bil og bygger på samme grunnplattform som Ford Focus. I forsetene er det god plass selv for lange personer, men allerede med personer på rundt 180 cm i førersetet, blir benplassen snau for voksne passasjerer i baksetet.

Heller ikke bagasjerommet er noe for familier med stort plassbehov. 404 liter rommer det. Bakseteryggene kan felles ned 60/40 og passasjersetet foran kan felles ned for transport av lange gjenstander.

Veiegenskaper: I sitt ess

Volvo S40 begraver en gang for alle myten om trauste Volvo-egenskaper. Bilen er snerten og lettkjørt i vanlig bruk. Selv ved aktiv landeveiskjøring oppleves den som sportslig og helt på høyden med tyske prestisjebiler.

Kjøresikkerheten er høy, med trygg oppførsel i unnamanøver og velfungerende stabilitetskontroll. Forhjulsdrift og antispinn sørger for god fremkommelighet. Gode bremser og presis styring gjør opplevelsen fullkommen.

Motor: Harmonisk kraftplugg

Volvo S40 D5 har en meget harmonisk motor. Den relativt kompakte og lette S40 får solide ytelser med en så kraftig motor. Ikke bare ytelsen på 180 hk bidrar til det, hele 350 Nm dreiemoment er vel så viktig når D5-modellen suser uanstrengt av gårde.

Fem-trinns automatgir er standard og øker betjeningskomforten vesentlig. Det passer utmerket til motoren og sjalter riktig. Du kan også styre girkassen manuelt.

Kvalitet: Lover godt

Volvo er et av de merkene som gjør det absolutt best i kundetilfredshet i Autoindeks-undersøkelsen. Volvo-eierne er mye bedre fornøyd med forhandlerne i 2006-undersøkelsen enn tidligere år.

Volvo S40 er litt for ny til å si noe bastant om driftssikkerhet. Imidlertid har nyere Volvomodeller et relativt bra rykte på seg og Volvo S40 henter mange erfaringer og tekniske komponenter fra sine konsernkolleger. Kvalitetsmessig holder Volvo S40 en god standard for klassen.

Miljø: Nøysomt kraftverk

På tross av nesten sportsbilaktige ytelser, skilter Volvo S40 D5 med moderat forbruk og utslipp. Ved blandet kjøring (EU-mix) bruker den 0,7 l/mil. CO2-utslippet er 184 g/km, moderat i forhold til ytelsene. Bilen tilfredsstiller kravene til Euro 4-normen.

Komfort: Sportslighet har sin pris

Som vanlig hos Volvo, sitter du veldig godt. Setene er slanke, men gir tilstrekkelig støtte og har gode reguleringsmuligheter. Førermiljøet er logisk og velutformet, mens det automatiske klimaanlegget gjør en effektiv jobb.

Volvo S40 D5 har en stillegående motor og støydempingen for øvrig er god og holder en bra standard i forhold til konkurrentene. Understellet er ganske stivt i standardmodellen og det senkede sportschassiset vår bil var utstyrt med, går merkbart utover fjæringskomforten.

Sikkerhet: Tradisjonen tro

Volvo S40 er testet i EuroNCAP med godt resultat. Bilen fikk fem stjerner for passasjersikkerhet, fire stjerner for barnesikring og to stjerner for fotgjengersikkerhet.

Bilen har en solid passasjercelle som ble lite deformert i testen. Sidekollisjonsbeskyttelsen fungerer også meget godt. Barn er godt sikret, men det ble registrert noe høye verdier for brystbelasting for eldre barn og nakkebelasting for små barn ved frontkollisjon.

Økonomi: Kostbar moro

En vesentlig del av biløkonomien utgjøres av kapitalbinding og verditap. Med en pris som starter på snaut 460 000 kroner for rimeligste versjon, sier det seg selv at Volvo S40 blir relativt lite bil for relativt mye penger. Det er ca. 100 000 kroner mer enn versjonen med to-liters dieselmotor, som fornuftsmessig er et langt bedre valg.

Volvo S40 kommer i tre utstyrsversjoner; Kinetic, Momentum og Summum. Disse kan også kombineres med ulike typer ekstrautstyr og individuelle tilpasninger, noe som stiller Volvo i samme klasse som tyske prestisjeprodusenter på dette området.

Erfaringsmessig skal Volvo S40 holde seg bra i verdi, men en dyr spesialutgave som D5 kan falle noe mer enn standardversjonene.

Se flere saker fra: Volvo Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Volvo S40
Ny bil, gammel motor og girkasse

Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013

Ny bil, gammel motor og girkasse
Veil. pris: 590100

Volvo utfordrer eliten

Volvo V40 T3, 2012

Volvo utfordrer eliten
Komfort-SUV i særklasse

Test: Volvo XC60 D3 Premium aut. 2011

Komfort-SUV i særklasse
Veil. pris: 736400

Den aller sikreste familiebilen

Test: Volvo V60 Drivé 1,6D R-design, 2012

Den aller sikreste familiebilen
Årets bil, med feil girkasse

Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse
Veil. pris: 517298

Vi har testet Årets Bil

Test: Volvo V60 2,0T 2011

Vi har testet Årets Bil
Veil. pris: 715270

Volvos lekreste stasjonsvogn

Test Volvo V60 D3, 2010

Volvos lekreste stasjonsvogn
Blant de aller beste

Test Volvo S60 D3, 2010

Blant de aller beste
Veil. pris: 392000

Stas-stasjonsvogn billigst mulig

Test Volvo V70 1,6 D Drivé 2009-modell

Stas-stasjonsvogn billigst mulig
Veil. pris: 395000

Deilig, dyr drøm

Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm
Veil. pris: 745350

Rimelig familieluksus

Test: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum, 2009:

Rimelig familieluksus
Veil. pris: 418000

En miljøbil du vil ha

Test: Volvo V50 1,6 DRIVe, 2009-modell

En miljøbil du vil ha
Veil. pris: 330400

Hvem trenger vel 4WD?

Test: Volvo XC60 2,4D Drivé 2009

Hvem trenger vel 4WD?
Billigste XC60 til nå

Test: Volvo XC60 2,4D, 2009-modell

Billigste XC60 til nå
Veil. pris: 528800

Volvos trygge mellomting

Test: Volvo XC60 D5 AWD, 2008:

Volvos trygge mellomting
Veil. pris: 561800

Eleganse for unge voksne

Test: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift, 2009:

Eleganse for unge voksne
Veil. pris: 314800

Kostbar herremann

Test: Volvo V70 D5 AWD 2008

Kostbar herremann
Oppnåelig familiedrøm

Test: Volvo V70 2,0D 2008

Oppnåelig familiedrøm
Følelsesladet fornuft

Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft
Dieselsprek fornuftsbil

Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Stor liten bil

Test: Volvo C30 1,6D 2007

Stor liten bil
Hjelpende hånd fra Ford

Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford
Sivilisert kompaktracer

Test: Volvo C30 T5 2007

Sivilisert kompaktracer
Sport eller komfort?

Test: Volvo XC90 Sport

Sport eller komfort?
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Med miljøet i tankene

Test: Volvo V50 Flexifuel 2007

Med miljøet i tankene
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen