Test: Volvo C30 T5 2007

Sivilisert kompaktracer

C30 T5 er verstingen i Volvos minste modellserie. Er den konkurransedyktig mot de veletablerte?

Sist oppdatert

Navnet T5 sladrer om den sprekeste C30'en i Volvos program. Vi tester bilen mot dens viktigste konkurrenter, med den tekniske tvillingen Focus ST i spissen. Segmentet henvender seg til kunder som ønsker et sportslig alibi i hverdagsbilen, fellesnevnere for bilene representert er store motorer og solide kjøreegenskaper, pakket inn i velkjente kompaktbil-skall.

Ingen tvil om at Volvo C30 T5 er en tøff bil, og at den tiltrekker seg oppmerksomhet. Men i vår test på en regnvåt Rudskogen-test skuffer den litt sportslig sett. Både automatgiret, elektronikken og interiøret stopper bilen fra å kunne være konkurransedyktig på banen. På veien imidlertid, er bilen herlig.

Kjøreegenskaper

Volvo C30 T5 er som nevnt bygget på samme plattform som Ford Focus ST. På banen er dette vanskelig for alle oss i testteamet å forstå, siden oppførselen på bilene ikke er lik overhodet. Mens Focusen overstyrer villig med bakenden, understyrer Volvoen på trygt vis uten krumspring. Understellet er fint satt opp, men fungerer fortsatt bedre på vei enn på bane. Vi irriterte oss over elektronikken, som stadig nektet oss noe form for sladd. Det var nemlig satt opp slik at man kunne deaktivere antisladd-delen, men ikke den elektroniske stabiliseringen. Den blir litt for trygg til morobil å være, rett og slett.

Motor

Rekkefemmer med turbo er en velkjent suksess-oppskrift, og selve motoren skuffer heller ikke i C30 T5. Både bunndraget og kraften oppover oppleves som solid, og lyden er selvsagt i "gåsehud-land", selv om den ikke matcher Focusen helt der heller.

Problemet er bare at vår testbil hadde automatgir, noe som hindrer motoren i å oppnå toppkarakter. Kraftoverføringen går for langsomt, selv med manuell sjalting. Ellers er motoren svært så turtallsfleksibel, og oppleves som meget sprek til hverdagslig bruk.

Ytelser

Som nevnt setter automatkassen en stopper for de mest sportslige opplevelsene på banen. Likevel har bilen gode prestasjoner, med sine 7,1 sekunder til hundre. Det er 0,3 sekunder mer enn en Focus ST med manuelt gir, og det merkes. Også i mellomakselerasjoner må den gi tapt, selv om den aldri oppleves som treg eller daff. Skulle vi valgt en C30 T5, hadde automat vært et ikke-tema, da hadde motoren fått vist sitt fulle potensial.

Eksteriør

Volvo C30 T5 ser tøff ut, det er ikke særlig mye tvil om. Fronten har mye S40 i seg, mens hekken er ulikt det meste annet vi har sett. T5-utgaven skiller seg fra basismodellen blant annet med to eksosutblås, ett på hver side. Glasset i bakluka gir god sikt bakover når du skal rygge, så praktisk kan vel også designen sies å være til en viss grad. Vi konkluderer med at det faktisk er moro at Volvo har turt å leke seg litt med designen på modellen.

Interiør

I kjent Volvo-stil skaper stort sett interiøret liten blest rundt seg. I C30 kjenner man det meste igjen fra S40-modellen, praktisk og velfungerende. Man skulle kanskje ønske seg litt mer særpreg på en såpass dyr sportsmodell som T5 faktisk er, men det er det dårlig med. Setene er fantastisk gode på veien, men gir altfor dårlig støtte i sidene ved aktiv kjøring, noe som selvsagt vises ekstra godt ute på banen.

Komfort

Det C30 T5 taper på sportslighet og reinspikka egenskaper på banen, tar den definitivt igjen på komfort. Den er klart mer komfortabel og mye enn konkurrentene, perfekt for norske veier. Mindre motorlyd, mykere oppsett og seter rettet mot komfort sladrer om at C30 T5 kanskje henvender seg mot et litt eldre publikum enn Focus ST.

Sikkerhet

For de fleste er Volvo ganske synonymt med god sikkerhet, dette gjelder til en viss grad også C30 - hvis du sitter inne i bilen vel og merke. Bilen får fem stjerner av EuroNCAP for sikkerheten til passasjerene, og nærmest toppscore for lite skader. Men på en annen side fremstår den som ganske hensynsløs mot forgjengere, og får kun en av fire mulige stjerner her.

Sikkerhetsutstyr er det bra med i bilen, og alt av elektroniske hjelpemidler er på plass. Til tross for at vi synes ESP-systemet la en demper på kjøregleden, vil det virke betryggende for de fleste i daglig bruk.

Pris/utstyr

Med norske avgifter blir en sterk motorisert gti-bil aldri overkommelig for alle. Med en startpris på 495 900 kroner er Volvo C30 T5 ikke den billigste i klassen, men heller ikke den dyreste. Ønsker du toppmodellen Summum koster denne fra 525 900 kroner. Focus ST som er bygget på samme basis får du for snaut 20 000 mindre med samme motor. Volvo holder seg generelt godt i pris, men regn med en femsylindret motor som er dyr i drift.

Denne saken ble første gang publisert 04/04 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også