Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light

GTI er verdens hittil raskeste Polo heter det fra Volkswagen, men holder den mål i GTI-klassen?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Rask med morsomme kjøreegenskaper

+ Tøft utseende

+ Grom lyd

+ Gode seter

- Aldrende motorteknologi

- Forbruk

- Fremoverlent sittestilling

Med 150 turbohester, stivt understell og aggressiv fremtreden ligger mye til rette for at VW Polo GTI skal innfri. Den konkurrerer med andre lommeracere, som Ford Fiesta ST, Mini Cooper S og Mitsubishi Colt CZT. Litt verre er det at den argeste konkurransen kommer fra samme fabrikk, i form av VW Golf GT med nyere teknologi enn sin lillebror.

Volkswagen Polo GTI fremstår som en artig liten sak. Krefter er det masse av, bilen kjører godt og kan til en viss grad kalles bortimot komfortabel for vanlig bruk. Men med en startpris på 283 790 kroner, vil Golf GT med en vesentlig nyere, sterkere og mer sparsom TSI-motor fremstå som et bedre alternativ for de fleste. Fra 294 420 kroner får du en slik, som også skilter med bedre plassløsninger dersom slike behov melder seg.

Plass: Ingen Golf

Mens Golfen stadig blir større og blir mer familievennlig, er Polo fortsatt en småbil. Høyreiste folk i forsetene går hardt utover bakseteplassen. Tre voksne får ikke plass bak, mens to passasjerer kan ha en helt grei tur dersom den ikke blir for lang. Dette er typiske småbiltrekk, men det positive er at lange mennesker stort sett alltid har masse plass hvis de ikke har baksetepassasjerer å ta hensyn til.

Bagasjeromsplassen på 270 liter er faktisk forholdsvis praktisk hvis du ikke er avhengig av barnevogn, men det er fortsatt et stykke opp til Golfens 350 liter.

Veiegenskaper: Trekker på smilebåndene

Det er vanskelig å ikke la seg sjarmere av Polo GTIs kjøreegenskaper. Dempingen er akkurat slik du forventer den i en GTI-bil, og styringen presis og kompakt. Bilen understyrer mer enn en del av de andre i den forhjulsdrevne GTI-klassen, litt kjedelig selvsagt, men en klar trygghetsfølelse for de fleste.

Litt å trekke for den høye sittestillingen, for den dreper litt av sportsfølelsen ved aktiv kjøring på svingete vei. Ellers oppfører bilen seg forutsigbart og er svært så lettkjørt.

Motor: Tørst og aldrende kraftpakke

Selv om Polo GTI sprudler av kraft på motorfronten, er det også her den taper litt ansikt. Den velbrukte 1,8 liters turbomotoren på 150 hester og 210 Nm kjenner vi fra det meste av konsernets modeller gjennom 10 år. En behagelig og momentsterk motor med lavt slagvolum og et herlig lydbilde slik den fremstår i Polo GTI.

Men man kan undres hvorfor ikke 1,4 TSI-motoren fra Golf GT har funnet veien ned under panseret på Polo GTI. Den er mer momentsterk (240 Nm), bruker vesentlig mindre drivstoff og innehar nyere teknologi. Dette er noe av grunnen til at Golf GT med sine drøye ti ekstra tusenlapper på prislappen fremstår som et mer fornuftig kjøp.

Kvalitet: Følelsen er tilstede

Bak rattet i en Polo, er følelsen av kvalitet og godt materialvalg sterk. VW slet på nittitallet med en del smårusk på blant annet elektronikken, men hevder dette er et tilbakelagt stadium. 1,8 liters turbomotoren har hatt noen kjente problemer som alle andre motorer, men med såpass mange år i produksjon har den nok kvittet seg med disse "barnesykdommene".

Ellers er ikke Volkswagenkunder videre godt fornøyd med servicegraden hos forhandlerne og på verkstedene. MøllerGruppen jobber aktivt med problematikken, og lover bedring på dette området. VW gir garanti på 3 år/100 000 km, 3 års lakkgaranti og 12 år mot gjennomrusting.

Miljø: Avgiftstaper

Med et utslipp på 187 gram CO2 per kilometer, er VW Polo GTI en av mange biler som blir dyrere hvis regjeringen får gjennomslag for sitt nye statsbudsjett. 11 000 kroner ekstra er hva du må ut med etter nyttår dersom ordningen trer i kraft.

Forbruket er oppgitt til å ligge på 0,78 liter per mil på blandet kjøring, tydeligvis noe som ikke er GTI-kjøring. Bilen oppfordrer deg til å kjøre såpass aktivt at dette tallet skal hardt gjøres å komme ned på. Til sammenligning bruker Golf GT 0,72 på blandet kjøring, med en motor som ikke må tynes veldig for å oppnå godt dreiemoment, slik det er for VW Polo GTI.

Komfort: Ingen pendler-bil

I GTI-klassen er ikke komfort hovedtemaet. Gode kjøreegenskaper krever et strammere oppsett enn det som føles komfortabelt, og Polo er intet unntak. Nå skal det sies at den ikke er ubehagelig på langtur, men at man lider litt av stive fjærer på dårlig veidekke.

Setene i Polo GTI er av beste vare, men jeg savner en innstillingsmulighet for å lene setet mer bakover. Selv om støtten i siden og under lårene er god, blir det slitsomt å sitte framoverlent med kroppen. Sittestillingen er også vel høy i bilen, noe man kanskje ikke forbinder med sportslighet. Rattet på en annen side er regulerbart både i høyden og dybden, og er godt å holde i ved aktiv kjøring.

Sikkerhet: Mye å leve opp til

Polo av nyeste modell er per dags dato ikke testet av Euro NCAP, men lista ligger høyt. 2002-modellen fikk fire av fem stjerner på passasjersikkerhet, og det foreligger ingen grunn til at etterkommeren skal være mindre sikker. Dagens utgave er mer en større facelift, enn en helt ny modell.

Opel Corsa, Renault Clio og flere andre har fått full pott og svært så gode resultater, og det er grunn til å anta at det må komme en helt ny Polo for å matche konkurrentene helt.

Økonomi: Ikke Golf nok...

Folk som kjøper en Polo, ønsker seg nødvendigvis ikke en Golf. Men likevel tør jeg påstå at prisen kontra en Golf GT er Poloens svakeste kort. Den er rett og slett både tørstere, tregere og mindre enn en Golf GT, og blir dermed solid frakjørt.

283 790 kroner hva du må punge ut med for en Polo GTI med tre dører, legger du til ytterligere 3 000 får du en femdørs utgave. Ingen blodpris for en slik bil overhodet. Men det er vel heller Golfen som blir som et aldri så lite røverkjøp å regne i forhold.

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Styr unna disse bilene Se flere saker fra: Test: Volkswagen Polo
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen