Test: Toyota RAV4 D-4D 2007

Originalen er ikke lenger best

Toyota RAV4 er originalen blant kompakt-SUV'ene, men er den fremdeles sjefen i klassen?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Antatt lavt verditap

+ Rimelig pris

+ God sikkerhet

- Inkonsistent oppførsel på glatt føre

- Stiv fjæring

- Motorstøy

Toyota RAV4 har i mange år vært nordmennenes klare favoritt i sitt segment. Etter hvert har det blitt mange om beinet i den populære klassen, og RAV4 kjemper mot sterke navn som Honda CRV, Mitsubishi Outlander, Chevrolet Captiva, Hyundai Santa Fe, Opel Antara, BMW X3, Jeep Compass og Land Rover Freelander 2.

Toyota RAV4 gir deg masse bil for pengene, og fremstår som et trygt og solid valg. På en annen side har ikke bilen holdt følge med konkurrentenes utvikling, og blir til dels frakjørt på flere områder. Dessuten spiller bilen svært lite på følelser, selv om fornuften fortsatt er til stede i stor grad.

Kjøreegenskaper

Toyota RAV4 fremstår som en trygg bil på sommerføre. På vinterføre, hvor den helst skal imponere, skuffer den i forhold til nyere konkurrenter. Når det er glatt eller sporete underlag, veksler bilen noe uforutsigbart mellom under- og overstyring og gir ikke den samme stabilitetsfølelsen som de beste i klassen. Testteamet opplever den heller ikke som spesielt underholdende eller sportslig.

Motor

D-4D-dieselen på 2,2 liter og 136 hester gjør en grei jobb i RAV4. Med sine 310 Nm drar den godt i området der fullt moment er tilgjengelig, selv om effektregisteret blir litt kort. En litt jevnere kurve der ikke alle kreftene leveres såpass brått, ville blitt mer komfortabelt og kjørbart.

Motoren er heller ikke av det mest kultiverte slaget, støy og vibrasjoner preger opplevelsen i høyere grad enn nødvendig.

Ytelser

I akselerasjonstester gjør Toyota RAV4 det omtrent like bra som konkurrentene i klassen. Den henger ikke med de aller raskeste, men man føler at det hele tiden har bra med krefter å rutte med. I typiske forbikjøringshastigheter oppleves bilen som sprek, selv om man må gire mer aktivt enn i mange av konkurrentene.

Eksteriør

RAV4 skal vel kanskje ikke appellere til de mest kresne design-entusiastene, men i selskap med sine argeste konkurrenter kan utseendet bli vel A4. Bilen gir et inntrykk av å være litt tung i fronten, mens bakenden blir litt butt. Kanskje panserscoopet fra forgjengeren og en avrundet hekk hadde gjort seg? Og hvorfor ikke plassere reservehjulet på undersiden av bilen Toyota?

Interiør

Interiøret i RAV4 er både ryddig og oversiktlig, og førerplassen er kompakt. Betjeningen av instrumentene er fin, selv om utseendet kan bli litt grått og trist. Executive-pakken har gode seter med støtte i sidene, så kjørestillingen er generelt god.

Plassmessig derimot, er RAV4 blant de minste i klassen, hvis ikke aller minst. Bakseteplassen er grei, men bagasjeromsplassen er laber. Dessuten er den tunge døren som svinger ut både upraktisk og skummel for små barn.

Komfort

Toyota RAV4 har et gjennomsnittlig komfortnivå. Støynivået er på det jevne, med unntak av når vi snakker motorstøy, her ligger den noe over de fleste konkurrentene. Fjæringen oppleves som litt stump, og sitteputene på setene kunne med fordel vært litt lengre. Folk over 180 cm på strømpelesten, har lite støtte under lårene, noe som kan bli slitsomt på lengre turer.

Sikkerhet

I EuroNCAPs kollisjonstest fikk Toyota RAV4 tildelt fire av fem stjerner. Bilen fikk full pott ved sidekollisjon, mens den ikke nådde helt til topps i frontkollisjon. Når det gjelder fotgjengersikkerhet, fikk RAV4 tre av fire mulige.

RAV4 har bra med sikkerhetsutstyr montert, blant annet er ni kollisjonsputer standard, derav en som beskytter beina til føreren. ESP-systemet er ikke av de beste vi har testet, med unødvendig varsellyd og noe brått innslag på vinterføre.

Pris/utstyr

Toyota RAV4 har en veldig hyggelig pris, og bilen kom godt ut av avgiftsomleggingen ved årsskiftet. Vår bil var en Executive-variant med mye utstyr, blant annet skinnseter, som koster 380 000 kroner (mars 2007). Velger du basismodellen med samme dieselmotor og sekstrinns manuelt gir, begynner den på 358 000 kroner.

Fra tidligere modeller vet vi at RAV4 er en bil som holder seg utrolig godt i verdi, noe den sikkert vil gjøre også denne gangen.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen