Test: Toyota RAV4 D-4D 2006

I kjente spor

Den nye Toyota RAV4 ligner på sin forgjenger, men under skallet er endringene store. Vi har testet?

Sist oppdatert

Toyota RAV4 av 3. generasjon kom på markedet våren 2006 og konkurrerer i det såkalte SUV-segmentet. Toyota RAV4 har i flere år vært Norges mest solgte firehjulstrekker.

Den nye modellen er større, og leveres med en bensinmotor og to dieselmotorer. Prisene starter på 355 000 for to-liters bensinmotor med 150 hk, den rimeligste 2,2-liters dieselversjonen med 136 hk får du fra 375 000 kroner, mens den sterkeste dieselmotoren med 177 hk starter på 477 000. Typiske konkurrenter er Honda CR-V, Hyundai Tuscon og BMW X3.

Toyota RAV4 har vokst merkbart. Det betyr bedre plass i baksetet og et familiedugelig bagasjerom. Dessuten er bilen blitt merkbart mer komfortabel og fått et godt dieselalternativ. Den kjører bra og vil holde seg meget godt i verdi. Men fremskrittet koster - en fornuftig utstyrt RAV4 med D-4D på 136 hk kommer på over 400 000 kroner

Plass: Har vokst

Den nye Toyota RAV4 har blitt en større bil enn sin forgjenger: 14,5 cm lengre, 8 cm bredere og 7 cm mer akselavstand. Det merkes fremfor alt på baksete- og bagasjeplassen. Forgjengeren var snau for fire voksne og bagasjerommet var for kort til å fungere for en barnefamilie. Bilen er fortsatt kompakt, men nå holder benplassen bedre og lasteplassen er mer fornuftig, med et volum på 585 liter. Bilen har også et enkelt system for å felle ned baksetene som gir et nesten flatt gulv frem til forsetene.

Veiegenskaper: Stabilitetskontroll gjør jobben

Toyota RAV4 er utstyrt med et elektronisk styrt firehjulstrekk-system som varier fra å være helt forhjulsdrevet, til å levere 55 % av kreftene til forhjulene og 45 % til bakhjulene. Det fungerer bra til vanlig kjøring, men er ikke noe for mer seriøs offroadinnsats. For å bedre fremkommeligheten, kan man låse kraftfordelingen til 55/45 med en knapp. Denne fordelingen vil holde seg opp til ca. 40 km/t.

Relativt kort akselavstand og høyt karosseri gjør at stabilitetskontroll føles helt avgjørende for kjøresikkerheten. Den griper mykt og tidlig inn ved unnamanøver, og gir også et hørbart pipesignal når det går fortere enn elektronikken liker. Bilen har bra veigrep og er lettkjørt i vanlig hastighet. Den stive fjæringen og relativt presise styringen gir en følelse av god kontroll med bilen. Føreren har også god oversikt, noe som sammen med moderat svingradius gjør RAV4 til en fin bil å kjøre i byen.

Motor: Diesel er best - tross alt

Vi kjørte Toyota RAV4 D-4D med 2,2 liters turbodiesel, 136 hk og et dreiemoment på 310 Nm. Denne motoren har et fornuftig pris/ytelses-forhold og et moderat drivstofforbruk. Fabrikken oppgir 0-100 km/t på 10,5 sekunder og et EU-mix normforbruk på 0,66 l/mil. Vi noterte et testforbruk meget tett opp til det på 0,7 l/mil under variert kjøring.

Motorens styrke er et solid fraspark i turtallsområdet mellom 1500 til snaut 4000 o/min. Du kan i stor grad bruke 5. og 6. giret under lande- og motorveiskjøring, mens 4. gir gir fine forbikjøringsressurser.

På lave turtall utvikler motoren en del vibrasjoner og et litt grovt støybilde som oppleves som sjenerende under akselerasjon. Holder du turtallet over 2000 o/m merker du mindre til dette. Vår testbil hadde en ubehagelig brå clutch. Girskiftet er presist, men det er relativt lang vei mellom girene, noe som gjør det litt mer omstendelig enn vi er vant til fra Toyota.

Kvalitet: Fasiten

Ser man på historikken til Toyota generelt og RAV4 spesielt, er det duket for et relativt problemfritt og trivelig bilhold - også den dagen du skal kvitte deg med bilen. Toyota-eierene er godt fornøyd med bilene sine og behandlingen de får hos forhandlerne. Dessuten er pålitelighet og driftssikkerhet i toppklasse. Det er svært lite feil som raporteres om Toyota generelt.

Miljø: Fornuftig type

Toyota RAV4 har blitt større, men til tross for dette har den et lavt forbruk av diesel. Den 136 hester og 310 Nm sterke motoren leverer bra med krefter, og passer fint til denne bilen. Vårt snittforbruk lå på 0,7 liter per mil, mens oppgitte tall fra Toyota var 0,64. Utslippet av CO2 er oppgitt til å ligge på 177 gram per kilometer.

Komfort: Fungerer som familiebil

Førerplassen er fornuftig og betjeningen relativt enkel, med unntak av klimaanlegg og displayet som viser klokke og temperaturinnstilling. RAV4 hører til de bedre SUV'ene i denne klassen når det gjelder sittestilling, men du sitter noe mer rett opp og ned enn i en vanlig stasjonsvogn. Dessuten er sitteputene i korteste laget både foran og bak.

Toyota RAV4 har alltid vært en av de sportslige typene i klassen og den nye er ikke noe unntak. Fjæringen genser til å være stiv, særlig på dårlig underlag. Under vanlig landeveiskjøring oppleves den som harmonisk. D-4D motoren utvikler en del støy og merkes noe bedre enn vi setter pris på. I norske hastigheter holder vei- og vindstøy seg innen akseptable grenser, biltypen tatt i betraktning.

Sikkerhet: God tradisjon

Toyota RAV4 ble tildelt fire av fem stjerner i Euro NCAP-testen. Bilen oppnådde toppscore i sidekollisjon, men fikk ikke full uttelling ved frontkollisjon. I barnesikring fikk bilen fire stjerner og for fotgjengersikring fikk den tre av fem stjerner.

Sikkerhetsutstyret er bra, med bl.a. ni kollisjonsputer som standard, der en av disse spesielt skal beskytte bena til føreren. Setene er utstyrt med en innretning som skal redusere risikoen for wiplash-skader. Toyota hevder også at nye RAV4 har en meget sterkt og solid passasjercelle og at bilens front er konstruert med tanke på å redusere personskader ved en eventuell fotgjenger-påkjørsel.

Økonomi: Fornuftig dieselpåslag

Du betaler ca. 20 000 ekstra for å gå fra 150 hk bensinmotor til 136 hk diesel. I praksis passer dieselmotoren mye bedre til bilen, takket være den overlegne trekkraften som kler biltypen meget godt. Du kan også regne med at drivstofforbruket blir rundt 30 % lavere. Den 177 hk sterke dieselversjonen koster mer enn det smaker og leveres foreløpig bare i den litt spesielle X-utgaven.

Apropos utstyr kan RAV4 leveres i basisversjon, Sport eller Executive. For vår D-4D-modell skiller det ca. 18 000 kroner mellom basis og Sport og ca. 40 000 kroner mellom basis og Executive.

Markedet for brukte RAV4 er også godt, den forrige generasjonen har holdt seg nesten uforskammet bra i verdi. Det er lite trolig at de vil endre seg mye for denne versjonen, særlig i kombinasjon med 136 hk dieselmotor og hvis man velger en utstyrspakke som har litt mer enn den rene basisversjonen.

Denne saken ble første gang publisert 18/07 2006, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også