Test: Suzuki SX4 1,6 2007

Suzuki SX4 frisk mini-SUV

Liten utenpå, rommelig innvendig. Suzuki SX4 kan være SUV’en du har råd til, og den dekker de fleste behov.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ God fremkommelighet

+ Rommelig innvendig

+ Gunstig pris

+ Personbil-komfort

- Lite bagasjerom

- ESP ikke standard

Suzuki SX4 er en liten kompakt-SUV som både er rommelig og rimelig. Få andre biler kan by på firehjulstrekk, høy bakkeklaring og et smårøft utseende til samme pris som Suzukien. Hovedkonkurrenten er Daihatsu Terios, som også tilbyr mye av de samme egenskapene som SX4. Prismessig skiller det lite mellom de to, men Suzuki har en stor fordel - nemlig at den er tilgjengelig med dieselmotor.

Det er ikke bare på papiret Suzuki SX4 fremstår som mye bil for pengene. Den har en frisk og fin motor, gode kjøreegenskaper og bra med plass innvendig. Litt nedtur er det at bilen i skrivende stund ikke finnes med ESP som standard, selv om det er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Kjøreegenskaper

I en sammenligningstest mot Daihatsu Terios, fremstår Suzuki SX4 som den klart mest kjørevillige av de to. Mens Terios kjennes uforutsigbar og stumpete ut, kjører Suzukien som en ordentlig bil, til tross for høyere bakkeklaring enn vanlige personbiler. Til tross for at den som sagt mangler ESP som standard, er bilen stabil og trygg mye takket være presis styring og fin balanse.

Motor

Suzuki SX4 har en frisk og fin 1,6-liters motor på 106 hester og 145 Nm. Girkassen er fornuftig tilpasset bilen, og sammen gir dette respektable ytelser konkurrenten Terios ikke kan matche.

Ytelser

Sprinten fra null til hundre er oppgitt til å ta 11,5 sekunder, mens toppfarten er 173 km/t. Våre testdata viste 12 sekunder til hundre, mens øvelsen 50-100 km/t tok 11,3.

SX4 er som sagt tilgjengelig med en sterk turbodiesel på 118 hester og 280 Nm, som gir noe bedre ytelser, men som naturlig nok også er dyrere.

Eksteriør

Det hersker liten tvil om at utseendet på de to konkurrentene har likheter. Likevel er Suzukiens design dratt langt mer i retning av vanlige personbiler enn Daihatsu Terios. Mens sistnevnte kan se litt "velte-Petter" ut med sin høyreiste og smale kropp, ser Suzukien tøff og aggressiv ut, spesielt i fronten.

Interiør

Suzuki Sx4 er ikke stort større enn en småbil å regne, men byr likevel på gode plassløsninger - med mindre store mengder med bagasje skal medbringes. Plassen i kupeen er overraskende god, og overgår den man finner i både større og dyrere biler. 40/60-delte bakseterygger gjør at man også kan medbringe lengre gjenstander i SX4.

Komfort

Suzuki SX4 overrasker også med god komfort. Personbil-følelsen er absolutt tilstede, og bilen fremstår som stabil og fin. Den er ikke like stump og brå i understellet som konkurrenten Terios, og lydnivået når det gjelder motorstøy er også lavere. Vi sitter igjen med en følelse av en godt gjennomarbeidet bil.

Sikkerhet

Suzuki SX4 er nylig testet i kollisjonstest hos EuroNCAP. Den ble belønnet med fire av fem stjerner for sikkerheten til passasjerene i bilen. Bilen fikk trekk for at kollisjonsputen på førersiden gav etter, og dermed kunne forårsake hodeskader. I sidekollisjon fikk SX4 full pott.

Ellers har Suzuki SX4 seks kollisjonsputer, ABS-bremser og fem hodestøtter. Litt negativt er det at bilen ikke leveres med ESP-system som standard.

Pris/utstyr

Suzuki SX4 gir deg mye bil for pengene, uansett hvordan man vrir og vender på saken. Firehjulstrekk og bakkeklaring kan fort koste deg en årslønn mer enn SX4, som har en startpris på 259 900 kroner med en 1,6-liters bensinmotor. Ønsker du dieselmotoren på 1,9 liter og 118 hester, må du bla opp 40 000 ekstra. Den er absolutt verdt en kikk hvis du er ute etter noe med trekk på alle fire. Det som finnes av ekstrautstyr å velge blant, er CD-tuner med rattkontroll, samt ESP. Vi foreslår at du krysser av for sistnevnte.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen