Test: Peugeot 308 1,6 Turbo 2007

Forfinet forgjenger

Vi likte Peugeot 307, og i 308 har Peugeot fikset på alt vi hadde å utsette på forgjengeren.

Sist oppdatert

I den store kompaktklassen, eller Golf-klassen om du vil, er konkurransen svært hard. Og mange av modellene er svært gode. Peugeot 308 er basert på samme plattform som forgjengeren 307. Og med 1,6-liters turbomotor på 150 hk har den jo noe av det som skal til for å være en morobil.

Vi likte Peugeot 307, men hadde noen ankepunkter. Med 308 har Peugeot fikset på alle disse, og lagd en mer komfortabel og voksen bil. Den er komfortabel, behagelig og stillegående, og har en flott kvalitetsfølelse. Og den 150 hk sterke turbomotoren er en ordentlig perle - både sett med komfort- og sportsbriller på. Men den er ikke nok til å gjøre bilen morsom.

Kjøreegenskaper

Forgjengeren, 307, er en morsom bil å kjøre på svingete veier. Den var ikke like kjøreglad som vår favoritt Ford Focus, men byr på en fin kombinasjon av kjøreglede og komfort. 308 er blitt noen hakk mer komfortabel på veien, men samtidig er føreren blitt mer distansert fra selve kjøreopplevelsen, både via styring og understell. 308 oppleves som en stor bil, og er mer gedigen enn sportslig. For deg som liker å kjenne hva som skjer med bilen til enhver tid, gir den for få tilbakemeldinger. Men den er likevel lettkjørt, og holder seg fint til det sporet du ønsker.

Motor

Den turbomatede, firesylindrede bensin-1,6-literen er utviklet i samarbeid med BMW, og gjør en fabelaktig jobb i Mini Cooper S - da riktignok med 25 hk mer enn testbilens 150 hk, men med de samme 240 Nm. Og den gjør en strålende jobb i 308 også; den har et flott bunndrag og er herlig fleksibel, nesten som en dieselmotor. Oppover turtallsskalaen blir det bare mer og mer moro; effekten kommer sterkt og jevnt, og maskinen ser gjerne at du drar den ut på turtall. Så motoren får full score fra oss. Men det er godt at den er såpass dreiemomentsterk, for giroverføringen til girkassa er noe av det minst presise vi har vært borti på lenge - godt brukte biler inkludert.

Ytelser

Det gode bunndraget, et flott mellomregister og skikkelig sprut på toppen gjør den turbomatede 1,6-literen til en morsom motor, samtidig som den gjør Peugeot 308 behagelig sterk. En 0-100-sprinttid på 8,8 sekunder imponerer kanskje ikke, men i praksis virker bilen kjapp. Selv på lave turtall i høyt gir får du godt fraspark, og våre akselerasjonsmålinger bekrefter at forbikjøringer kan tas svært kjapt og trygt. Den slappe giroverføringen hemmer imidlertid det hele, men heldigvis er motoren sterk nok til at man i de fleste tilfeller kan la bilen stå i et høyt gir.

Eksteriør

Peugeots formspråk er markant, med svært åpen og aggressiv front, men det fungerer; vi synes den ser barsk ut. Resten av karosseriet er også preget av lek med former, vinkler og buer, og det store, svarte glasstaket inngår også i den flotte helheten. Frontruta er dratt langt fram - så langt at man ikke klarer å ta på den - og bilen har derfor fått et langt dashbord. Dette, sammen med formen på snuta, gjør det vanskelig å se hvor fronten på bilen er, noe som kan være en utfordring når man skal parkere.

Interiør

Det noe triste inntrykket som forgjengerens interiør ga, med store mengder svart plast, er borte. I stedet framstår Peugeot 308 som moderne og frisk i språket, og materialvalget virker svært godt. De mange knappene i midtkonsollen blir kjapt en vane, og i vår mer påkostede Premium Pack-variant er det i hvert fall lett å finne seg godt til rette. Plassmessig er den også bedre enn forgjengeren, både foran og bak. Her trives selv fire voksne på tur. Heller ikke bagasjerommet er stort å klage på - selv om det finnes biler med mer plass.

Komfort

Ergonomien i Peugeot 308 er god, justeringsmulighetene er gode, og støynivået er lavt. Og den er komfortabelt satt opp. Men understellet er en litt rar blanding av fast og mykt; det slår litt over ujevnhetene, uten at fastheten gir noen særlig sportslig opplevelse. Den sterke turbomotoren bidrar også til å høyne komforten.

Sikkerhet

Peugeot kan jevnt over vise til sterke resultater i EuroNCAP-testene. 308 har fått full pott for voksenbeskyttelse, fire av fem for beskyttelse av barna i baksetet, og tre av fire stjerner for fotgjengersikkerhet. Den har alt som forventes av elektroniske hjelpemidler, ESP-systemet fungerer flott, og sju airbags og tre Isofix-fester er også ting som bidrar til full pott.

Pris/utstyr

En såpass rommelig og komfortabel bil som Peugeot 308, og det med en såpass herlig motor i tillegg, er det få andre som kan tilby. I skrivende stund begynner denne kombinasjonen på litt over 280 000 kroner, og legger du i noen tusenlapper til, får du med mye ekstra utstyr. Forbruket er ikke skremmende, og selv om det er altfor tidlig å si noe om verditapet, mener vi dette er en bil som fortjener en anstendig bruktpris.

Denne saken ble første gang publisert 15/01 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også