Test: Mitsubishi Pajero 2007

Lite nytt

Mitsubishi Pajero er en av 4WD-modellene som nekter å gi opp terrengegenskaper og mekanikk som kan fikses hos nærmeste grovsmed.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gode offroadegenskaper

+ Solid konstruksjon

- Svak komfort

- Uharmonisk motor/girkasse

- Tungkjørt

Noen står standhaftig i mot SUV-bølgen av stadig mer personbilaktige 2,5-tonnere som ruller mot Norges kystlinjer. Mitsubishi Pajero er en av de klassiske 4WD-modellene som nekter å gi opp terrengegenskaper og mekanikk som kan fikses hos nærmeste grovsmed. Den mest typiske konkurrenten er Toyota Landcruiser, men også Nissan Pathfinder og Patrol, samt Jeep Commander hører med.

Mitsubishi Pajero serverer klassiske offroad-egenskaper på godt og vondt. Som robust bruksbil, ok - som SUV-alternativ, nei takk.

Kjøreegenskaper:

Kjøremessig er Mitsubishi Pajero som et blaff fra en annen tid, da SUV'er het firehjulstrekkere og delvis kunne kategoriseres som landbruksredskap. Det betyr at bilen har lite til felles med nyere biler i denne klassen. Fremragende egenskaper på dårlig vei, eller i terrenget. Men på vanlig landevei, henger ikke Pajero med. Det blir for upresist, vagt og tungkjørt.

Motor:

Her føler Vi Menns testteam at det har skjedd veldig lite siden forrige Mitsubishi Pajero. Allerede da påpekte vi at motoren oppleves som ganske bråkete og grov. Situasjonen er ikke blitt bedre av at flere andre konkurrenter har kommet med betydelig mer kultiverte drivlinjer. For automatgiret girer heller ikke slik at det utnytter motoren best mulig.

Ytelser:

Mitsubishi Pajero er ganske tung og med aerodynamikk som et lokomotiv. Selv om motoren har bra med krefter, tar det slutt relativt tidlig og i landeveisfart har du ikke mer enn det du trenger for å holde tempoet i trafikken. Forbikjøringer bør planlegges godt.

Eksteriør:

Her teller smak og behag inn. Mitsubishi Pajero har funnet sin stil og er trofast mot den. Det betyr at det er enkelte trekk som virker litt umoderne, mens andre kler det røff-og-tøff imaget som bilen tross alt fortjener.

Interiør:

Om vi synes det har skjedd for lite med Mitsubishi Pajero på noen områder, har det i alle fall kommet positive endringer innvendig. Finish og design er forbedret, og plassen er god. Bagasjerommet er stort og ekstrasetene lar seg lett legge flatt.

Komfort:

Mitsubishi Pajero er mer bruks- enn pyntegjenstand, noe som også gjenspeiles i komforten. Motoren er alltid hjertelig til stede, og det er mye låt fra drivverk og hjul i landeveisfart. Fjæringskomforten er heller ikke noen match for de veigående SUV'ene og flere av Pajeros mer direkte konkurrenter er også merkbart bedre på dette området.

Sikkerhet:

Mitsubishi Pajero er et ubeskrevet blad når det gjelder passiv sikkerhet, så noen bastante uttalleser skal man være varsom med på dette området. Den er stor, tung og robust, men det er ikke alltid noen garanti for at du er godt beskyttet. Seks airbager beskytter fører og passasjerer, mens ESP- og 4WD-systemet virker godt og trygt.

Pris/utstyr:

Mitsubishi Pajero er ikke blant de dyreste bilene i den tøffere delen av SUV-segmentet. Vi føler utstyrstrinnet over basisversjonen gir god valuta for pengene. Solid og velprøvd konstruksjon teller positivt og Pajero er en populær modell i sitt spesielle hjørne av bruktmarkedet.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen