Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng

Mercedes C-klasse har lenge vært komfortmester, nå forsøker den seg på nye områder, med vekslende hell.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sikre, presise veiegenskaper

+ Harmonisk og sterk dieselmotor

+ Rask akselerasjon

- Relativt høy pris

- Litt harde seter

- Stram fjæring på små ujevnheter

- Middels plassforhold

3. generasjon Mercedes C-klasse er på plass, og har som vanlig BMW 3-serie og Audi A4 i siktet. Den første C-klasse kom i 1993, mens den utgående versjonen debuterte i 2000. Tradisjonelt har C-klasse kjørt frem typiske Mercedes-egenskaper som soliditet, komfort og kvalitet. I den nye modellen frir man i tillegg til mer ungdommelige egenskaper, og legger bl.a. opp til mer sportslig kjørefølelse enn tidligere.

Mercedes C220 CDI er en vellykket utfordrer til BMW 3-serie, med mer vekt på dynamiske egenskaper enn det som har vært vanlig fra denne kanten. På veien dit glipper det litt på noen klassiske Mercedes-egenskaper. Og som vanlig koster det å se stjernen i grillen.

Kjøreegenskaper:

I den nye Mercedes C-klasse ønsker man å tilby mer engasjerende veiegenskaper enn i tidligere modeller. BMW 3-serie setter en høy standard i klassen, og selv om Mercedes nærmer seg kraftig i forhold til gamle C-klasse, mangler det fortsatt noe på å tukte BMW.

Avantgarde-versjonen vi kjørte, skal være den sportsligste av modellene. Den kjører stødig, føles presis og lettmanøvrert, men mangler litt av den finessen som kjennetegner BMW 3-serie. Veigrepet er meget bra, og tillater høy svinghastighet. Ved noen anledninger "stepper" hekken litt sideveis, og på vått/glatt underlag skal det ikke så mye til før en ellers tilbakeholden ESP/anti-spinn griper inn.

Motor:

Mercedes C220 CDI bruker den sterkeste versjonen av Mercedes' fire-sylindrete 2,15-liters diesel med 170 hk og 400 Nm. I høst kommer også C200 CDI med en 136 hk-versjon av samme motor.

Som vanlig behersker Mercedes dieselteknologien godt, motoren går pent og harmonisk. Den drar kraftig i vei fra lave turtall, og passer fint til den fem-trinns automatkassen som satt i vår testbil. I en bil med egenskaper som C-klasse, er diesel og automat en behagelig kombinasjon.

Ytelser:

Du har rikelig med krefter til disposisjon: Det kraftige dreiemomentet gjør umiddelbart vei i vellinga når du trykker på gassen Og med 170 hk på topp, skal du godt utenfor Norges grenser før effektmangel blir et tema. Særlig i de typiske forbikjøringsområdene under norske kjøreforhold, oppleves Mercedes C220 CDI som rask og effektiv. Girkassen sjalter riktig, girer ikke ned før det er nødvendig og bruker dermed dreiemomentet godt.

Eksteriør:

Mercedes tilbyr C-klasse i litt ulike designnyanser. Det er først og fremst fronten og noen eksteriørdetaljer som skiller mellom de forskjellige utstyrsvariantene. Avantgarde-modellen har den friskeste fremtoningen, med stor stjerne i grillen, mens Elegance er mer tradisjonell Mercedes, og Classic skal være mest tilbakeholden.

I Vi Menns testlag er det litt blandete reaksjoner på designet. Likheten med S-klasse er ingen uting; front og silhuett går i småpen, klassisk Mercedes-stil. Hekken er vi mer ambivalente til. Noen synes baklysene minner for mye om eldre og billigere biler, mens andre mener selve fremtoningen på hekken blir pregløs og får C-klasse til å virke mindre enn den egentlig er.

Interiør:

Vi Menns testlag får ikke den helt store Mercedes-oppturen innvendig. Et kjennetegn for merket har vært en kvalitetsfølelse flere hakk over de fleste konkurrentene. Selv om det ikke er mye å utsette, er ikke avstanden til de viktigste utfordrerne like tydelig som vanlig. En av testerne kommenterte en "Opel Vectra-følelse" innvendig. Det sier to ting; både at Opel har løftet seg og at Mercedes kanskje må finne på noe ekstra for å holde nødvendig distanse til mer folkelige merker.

Utformingen og designet av førermiljøet er bra, med unntak av en litt betjeningsmessig overbelastet og lavt plassert blinklyshendel. Plassmessig er ikke C-klasse noe vidunder. Fire voksne på rundt 180 cm sitter ok, men er fører/forsetepassasjer større, kniper det fort på benplassen bak. Bagasjerommet er blant de største i klassen. Det ser ikke så stort ut, men med sine 485 liter skulle det romme en velvoksen feriebagasje.

Komfort:

Det er utvilsomt behagelig å ta plass bak rattet på den nye Mercedes C220 CDI. Men den bevisste satsingen på sportslighet, merkes på komfortnivået. Det gjelder særlig fjæringskomforten. Spesielt mindre, tverrgående ujevnheter slippes ufiltrert inn i kupeen - av og til ledsaget av et Mercedes-utypisk "klunk" fra hjulopphenget. Oppe i fart blir følelsen mer gedigen, men ikke med den sedvanlig avstanden til konkurrentene.

Lydnivået er behagelig under norske kjøreforhold, bare når du strekker dieselmotoren er det støy av betydning. Testlaget er ikke helt fornøyd med setene, som er litt flate og harde, uten den store langturskomforten man forventer i Mercedes. Derimot fungerer varme- og ventilasjonsanlegg fortreffelig under sommerlige forhold.

Sikkerhet:

Det er foreløpig ikke kommet noen uavhengig kollisjonstest av nye Mercedes C-klasse (mai 2007), men det er liten grunn til å tro at Mercedes har latt guarden falle på et av sine stjerneområder. Siste Mercedes i EuroNCAP-test (B-klasse) fikk full pott på beskyttelse av voksne, det samme var tilfellet for forrige C-klasse modell (testet i 2002). Med god tradisjon på passiv sikkerhet, og et solid utstyrsnivå i forhold til så vel aktiv som passiv sikkerhet, antar vi at Mercedes C220 CDI er en av de sikreste bilene i denne klassen.

Pris/utstyr:

Med en startpris på 463 500,- er Mercedes C220 CDI rundt 85 000 kroner dyrere enn en BMW 320d. Putter du på Avantgarde- eller Elegance-pakken, kommer snaut 20 000 i tillegg. Automatgir koster drøyt 32 000 kroner. Standardutstyret er fornuftig, men det krever ikke så mye jobb å plusse på 50-80 000 kroner før du er fornøyd.

Tidligere har Mercedes forsvart sitt høye prisnivå med solid 2. håndsverdi og meget god kvalitetsstandard. De siste årene har det skjoldet slått visse sprekker, men vi vet at både produsenten og importøren tar disse utfordringene på alvor. Det er for tidlig å si hvordan C-klasse vil utvikle seg på disse områdene, men rent følelsesmessig virker det som om bilen holder en god teknisk kvalitet.

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz C-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning