Test: Mazda 3 MPS

Min venn Brutus

Mazda 3 MPS leverer akkurat som bestilt: Røff sjarm, sprettert-skyv, plenty veigrep og minimal komfort.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Lynrask akselerasjon

+ Meget sportslige veiegenskaper

+ Mye kjøreglede

- Høy pris

- Lite komfort

- Litt kjedelig design

I Mazda 3 MPS har man klemt ned den brutale 2,3-liters turbofireren med 260 hk, men utelatt firehjulsdriften som mildner inntrykket noe i storebror Mazda 6 MPS. Tradisjonell tankegang tilsier bakhjuls- eller firehjulstrekk med så mye effekt i såpass lett bil, men Mazda hører ikke på det øret. Mest åpenbare konkurrenter er Audi S3 og BMW 130i, men også Ford Focus ST kan yppe seg.

Brutal, tørst og kostbar. Mazda 3 MPS er temmelig langt unna alt som er korrekt, både politisk og kjøremessig. Kanskje nettopp derfor vi liker'n.

Kjøreegenskaper

På tross av masse effekt og moment på forhjulene, kjører Mazda 3 MPS ordentlig bra. Det er selvsagt ingen suksess å gi flatt jern midt i en hårnål på vått underlag, men i det store og hele takler understellet og differensialbremsen kreftene uten sludder.

Bilen er fint satt opp, stivt uten å bli uharmonisk. Særlig på svingete landeveier er Mazda 3 MPS i sitt ess og du kan holde umoralsk høye svinghastigheter. Styringen formidler mye veifølelse, på tørr asfalt kan du virkelig lene deg på de lave 45-profil dekkene.

Motor

Høy effekt og kraftig moment er ikke det samme som en motor i toppklasse. Den røffe gangen fra den store fireren, en merkbar turboforsinkelse ved lave turtall, eksplosjonsartet effektinnslag og manglende turtallsvilje er viktigste ankepunkter. På plussiden teller en rask girkasse, med utveksling som passer perfekt både til motoren og norske hastigheter.

Ytelser

Vi kimser på ingen måte av effekten, men det er de 380 Nm'ene som virkelig stempler MPS-setemerkene i ryggtavla når du klemmer til god-pedalen. Ikke bare går det så det griner, men den brutale måten som kreftene leveres på, er med på å øke fartsfølelsen. Du behøver ikke slite ut girhånden i tide og utide, selv på høygir har du fartsressurser som en normalt sprek bil i full galopp. I 3. og 4. gir har du så mye futt, at du skal tenke deg litt om før du velger å fyre av hele salven. I alle fall i nærheten av en fotoboks&

Eksteriør

Mazda 3 MPS har et ytterst diskret design, der du skal være mer enn middels bilinteressert for å se noe mer enn en Mazda 3 med et lite stylingkit. I utgangspunktet er Mazda 3 pen i tøyet, uten å vekke de store følelsene. MPS-dressen gjør ikke så mye forskjell. Det har den åpenbare fordelen at ikke en eller annen gassglad medtrafikant skal utfordre deg hvert lyskryss, men kan gi ekshibisjonistene blant oss en liten nedtur.

Interiør

Det sjenerer oss faktisk litt at Mazda 3 MPS ikke gjør mer ut av sin supersportslighet på innsiden. Med unntak av et par kraftige sportsseter, er det lite som skiller MPS'en fra en vanlig 3'er. Litt mer krigsmaling på dashbordet hadde gjort seg. For øvrig grenser Mazda 3 MPS til å være rene fornuftsbilen, med akseptable plassforhold både i baksetet og bagasjerommet.

Komfort

Kjørekomforten er naturlig nok ikke spesielt prioritert i Mazda 3 MPS, selv om fjæringen ikke er helt håpløs og dekkdimensjonen på 215/45-18 er ganske fornuftig. I denne prisklassen kan man imidlertid stille høye krav, og det finnes biler som matcher Mazda 3 MPS på veigrep, men gir bedre komfort. Noe som også gjelder på støy, der vei- og motorlyd er fremtredende. Selv om sittekomforten er god, er ikke sittestillingen helt optimal sett fra et kjøremessig synspunkt.

Sikkerhet

Mazda 3 ble testet i EuroNCAP i 2006 og fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse.

Bilen oppnådde god nok totalscore til fem stjerner for beskyttelse av voksne, men fikk kritikk på grunn av fare for skader i øvre benregion som følge av strukturer i dashbordet. Resultatet for passasjerens venstre kne- og lårregion trakk spesielt ned i vurderingen. Sikkerhetsutstyret er som normalt for klassen.

Pris/utstyr

Avgiftssystemet i Norge farer ikke snilt med biler av Mazda 3 MPS sin støpning. Drøyt 600 000 kroner må du klaske i bordet for at bombenedslaget skal bli ditt. Trøsten er fattig, for også de viktigste konkurrentene befinner seg i samme område. Unntaket er Ford Focus ST, som er drøyt 120 000,- rimeligere. Normalt sett holder Mazda 3 seg fint i pris, men vi tipper du nok må tåle et kraftigere verditap på MPS-modellen. Mazda har godt pålitelighetsrykte og normale garantiordninger.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Mazda 3 MPS er neppe det mest fornuftige du putter i garasjen. Men selv til 600 000 er den noe av det artigste, ikke minst fordi bilen er så annerledes enn mange av konkurrentene. Brutal er det mest dekkende ordet vi kan finne på kjøreopplevelsen, mest på grunn av den røffe og råsterke turbomotoren. Og når du har lært deg å porsjonere ut kreftene, kjennes bilen meget kapabel og sportslig på svingete veier.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mazda Se flere saker fra: Test: Mazda 3
Hardtslående Golf-konkurrent

Test: Mazda 3 2,2D aut. Skyactive Optimum 2013

Hardtslående Golf-konkurrent
Veil. pris: 319200

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Årets beste bilkjøp

Test Mazda MX-5 Roadster Coupe 1,8, 2011

Årets beste bilkjøp
På jakt etter en problemfri bil?

Test: Mazda 3 1,6 D 2012

På jakt etter en problemfri bil?
Uvanlig mye bil for pengene

Test: Mazda 5 1,6 DE Advance Plus sjuseter, 2011-modell

Uvanlig mye bil for pengene
Veil. pris: 307700

Denne er billigere enn du tror

Test: Mazda MX-5 1,8 20th. anniversary edition

Denne er billigere enn du tror
Veil. pris: 279900

Super familiebil

Test: Mazda 6 2,2 DE Sport stv., 2010-modell

Super familiebil
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Vi liker den

Test: Mazda 2 Sport

Vi liker den
Tam, men likevel frisk

Test: Mazda 2 1,3 MZR

Tam, men likevel frisk
Nytt på nytt

Test: Mazda 3 1,6

Nytt på nytt
Morsom fornuft

Test: Mazda 3 1,6

Morsom fornuft
Min venn Brutus

Test: Mazda 3 MPS

Min venn Brutus
Større og tøffere enn Golf

Test: Mazda 3 2,0 i-Stop, 2009

Større og tøffere enn Golf
Veil. pris: 310800

MPS er rask som et uvær

TEST: Mazda 3 MPS, 2009

MPS er rask som et uvær
Veil. pris: 618900

Holder Mazdas løfter?

Test: 6000 km med Mazda 3 1,6D, 2009

Holder Mazdas løfter?
Veil. pris: 231000

Pen og kjøreglad Mazda 3

TEST: Mazda 3 1,6 MZR-DE, 2009

Pen og kjøreglad Mazda 3
Her er sommerbilen

Test: Mazda MX-5 2,0 Sport Roadster Coupe, 2009-modell

Her er sommerbilen
Veil. pris: 410400

Hverdagshelten

Test: Mazda 5 2,0 aut., 2008

Hverdagshelten
Får den oppmerksomhet nå?

Test: Mazda 5 2,0 MZR-CD

Får den oppmerksomhet nå?
Anbefales!

Test: Mazda 6 2,2 MZR-CD stv. 2009-modell

Anbefales!
Rimelig råskap

Test: Mazda 6 2,2 D 185 hk Sport kombi, 2009:

Rimelig råskap
Veil. pris: 422700

Test: Mazda 6 2,5 Sport

"Sport" uten sprut
Annerledes-SUV

Test: Mazda CX-7

Annerledes-SUV
Luftig underholdning

Test: Mazda MX-5 RC

Luftig underholdning
Overraskelsen

Test: Mazda MX-5

Overraskelsen
Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Noe for seg selv

Test: Mazda RX-8

Noe for seg selv
Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning