Prøvekjørt: Ford Focus ST facelift

Nysminket morobil

Kjøremaskinen Ford Focus ST har nå fått en ikke altfor etterlengtet midtlivsoppdatering. Vi har kjørt den, og er fortsatt forelsket.

Sist oppdatert

Vi har tidligere stiftet bekjentskap med ST ved flere anledninger, og stort sett hver gang falt pladask for den sjarmerende og kvikke kombien. Nå, etter nesten tre år på markedet, har den i likhet med sine mer hverdagslige Focus-søsken fått en facelift.

SE ALLE VÅRE BILTESTER.

Det er stort sett kosmetiske forandringer som er gjort med bilen siden sist. Bilen har fått det samme Mondeo-liknende frontpartiet som ser mer fremtidsrettet ut enn på forgjengeren - til gjengjeld ser den kanskje litt snillere ut? Ellers er det små elementer som detaljer på skjermbreddere, større speil, annen hekkspoiler, hvite baklamper og diffuser under bakfangeren som synes best. Etter vår mening er faceliften vellykket og pen, samtidig som den fjerner noe av det aggressive preget forrige ST hadde å by på.

Heldigvis har de latt være å tukle med det viktigste i en slik type bil. Turbo-rekkefemmeren fra Volvo gjør fortsatt en sterk og fleksibel jobb under panseret. Den yter pene 225 hester, og enda viktigere 320 Nm helt nede ved 1 600 omdreininger i minuttet. Det vil si at man har bra med krefter helt fra bunnen av og langt oppover på registeret. Den flater riktignok litt ut på toppen, for noe utpreget turtallsmotor er dette ikke. ST passerer 100 km/t på 6,8 sekunder, og toppfarten er 241 km/t. Selv om dette er friske tall, finnes det enda raskere kombiraketter på markedet, men Focusen har et giftig ess i ermet; lyden! Femmerklangen har sin helt egen karakter, med sitt herlige brøl i harmoni med turbosus helt fra under 2 000 omdreininger. Advarsel: Den er sterkt avhengighetsskapende.

Foto: Foto: Andreas Handeland

Interiørmessig er det også gjort forandringer. Disse er ikke enkle å se, men faktisk er både dashbordet, midtkonsollen, instrumentpanelet og dørsidene forandret på. Vi trives fortsatt svært godt bak rattet med hekken godt plantet ned i de dype Recaro-stolene, men kunne ønsket oss en enda lavere sittestilling for å forsterke den sportslige opplevelsen. Ellers er det lite å utsette på interiøret, og også plassforholdene er gode til en femdørs kombi å være.

Den vanlige Focus har en av klassens aller beste kjøreegenskaper, og ST har likeså vært blant de aller mest presise og best balanserte i GTI-klassen. Her er ingenting forandret, og bilen kjører fortsatt så lekent, trygt og godt at det er en fryd å befinne seg bak rattet. Focus ST koster fra 482 200 kroner, den ble nemlig hardt straffet når avgiftssystemet ble lagt om. Likevel byr den på mye moro for den snaue halvmillionen, og holder seg greit i pris.

Denne saken ble første gang publisert 04/08 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også