Test: Land Rover Freelander 2 TD4

Komfortkonge

Bak rattet i nye Land Rover Freelander 2 har du det som en konge, men hva med resten...?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Meget god komfort

+ Kraftig motor

+ Sikre veiegenskaper

+ Elegant design

- Relativt tung

- Lite bagasjeplass

- Utforming og kvalitet på midtkonsoll

- For langt 6. gir

Land Rover Freelander 2 kom på markedet sent i 2006 og overtok etter den populære, men ikke alltid like solide forgjengeren. I prosessen er den nye Freelander blitt en vesentlig dyrere bil, men også med mer kvalitetsfølelse. Ved siden av BMW X3, konkurrerer Freelander 2 mot andre kompakt-SUV som Mitsubishi Outlander, Honda CR-V og Opel Antara.

Ingen tvil om at Land Rover Freelander 2 er et helstøpt medlem av Land Rover-klanen. Meget god komfort og generell godfølelse, balanseres imidlertid av høy pris og middels plass.

Kjøreegenskaper

Land Rover Freelander 2 har tatt et langt steg fremover i forhold til forgjengeren. Følelsen i bilen er nå langt mer som en "kompakt Range Rover" og gir en mer gedigen karakter enn mange andre SUV'er i denne størrelsesklassen.

Du har god kontroll med hva bilen foretar seg, og karakteren er trygg med understyring både på tørr og glatt veibane. Stabilitetskontrollen griper inn på en fornuftig måte.

Motor

Om bord i Freelander 2 TD4 finner du en Ford-PSA "samarbeidsdiesel" på 2,2 liter og 160 hk. Bilen er stillegående, noe som gjør at dieselknatringen høres i de fleste hastighetsområder. Motoren yter sitt beste fra ca. 1500 til drøyt 3500 o/m og trives best i mellomregisteret. Slipper du den for langt ned på turtall, blir det mye brumming og vibrasjoner. 6. giret har for lang utveksling for norske fartsbestemmelser og er stort sett bare brukbart på motorvei med fartsgrense 100 km/t.

Ytelser

Selv om motoren er kraftig, veier også Land Rover Freelander 2 snaut 1,8 tonn. Det tar litt av luven fra motoren, og bilen havner omtrent midt i klassen når det gjelder akselerasjonsegenskaper. 6. giret er som sagt for langt til å ha praktisk betydning under norske forhold. Derimot er 4. gir et godt tips hvis du skal ha best mulig forbikjøringsakselerasjon i norske landeveishastighet.

Eksteriør

Land Rover Freelander 2 har stor familielikhet både med forgjengeren og større Land Rover-produkter. Folk opplever designet som konservativt, men elegant. Det er en aldri så liten eim av ridestøvler og golfkøller over bilen, og da ikke i en negativ betydning. Land Rover klarer å være eksklusiv, samtidig som den ikke virker bråsnobbete.

Interiør

I den dyre HSE-versjonen vi kjørte, er godfølelsen så definitivt til stede, ikke minst takket være elegante skinnseter. Også følelsen av tung kvalitet og god finish siger inn over føreren, selv om den svarte billigplasten i midtkonsollet virker malplassert her. Plassmessig er ikke Land Rover Freelander 2 av de største bilene i klassen, særlig virker bagasjerommet litt grunnere enn de største konkurrentene. Innvendig plass er tilstrekkelig for fire voksne.

Komfort

Det er liten tvil om hvilke av de kompakte SUV-modellene som behersker komfortkapittelet best. Som seg hør og bør en bil med britiske aner, er støynivået meget moderat, samtidig som fjæringen absorberer nesten alt som blir kastet på den. I tillegg gjør den det med en dump lyd som hvisker soliditet i øret på en smørblid eier. Legg til en fremragende sittestilling, et meget behagelig sete, uproblematisk varme/ventilasjon og du har det som en konge bak rattet.

Sikkerhet

Så langt har ikke Land Rover Freelander 2 vært testet i EuroNCAP. Mest retningsgivende for Land Rovers nåværende sikkerhetsstandard, er nye Discovery som ble testet i 2006 med godt resultat.

Bilen har det sikkerhetsutstyret og det antallet kollisjonsputer som man forventer i dag. ESP er standard, og den fungerer etter vår oppfatning godt.

Pris/utstyr

Du får rimeligere utgaver av Freelander 2 (prisene starter på 460 000 kroner), men med unntak av andre prestisjemodeller i klassen som BMW X3, sparer du kjapt 100 000 kroner på å velge en modell fra et mer "folkelig" merke. Og uten at egenskapene er så mye svakere totalt sett.

Det henger også et lite spørsmålstegn over Land Rover Freelander 2 når det gjelder teknisk kvalitet og bruktbilverdi. Forgjengeren var ikke bare bra på dette punktet, og selv om vi ikke skal straffe nykommeren på bakgrunn av gamle synder, er det et punkt man bør ta med i betraktningen.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen