Test: BMW Z4 M Coupé

BMW Z4 M er i sitt ess på Estoril

Vi luftet nye BMW Z4 M Coupé på den tidligere formel 1-banen Estoril i Portugal.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fantastiske kjøreegenskaper

+ Verdens beste 3,2-liters motor

+ Lyden

+ Bremsene

+ Kvalitetsfølelsen

- Prislappen...

- Pedaler harde for gatebruk

BMWs nye Z4 M Coupé oppfører seg som en real racerbil. Hva er da mer naturlig enn å ta den helt ut på banen?

Vi hoppet ikke av begeistring når Z4 kom. Når M Roadsteren ble lansert begynte ting å bli spennende. Men etter å ha prøvd M Coupé er vi fullstendig solgt. Taket gjør nemlig bilen vesentlig stivere, og forvandler roadsteren til en heftig og rendyrket sportsbil. Bilen ypper seg for alvor i klassen der Porsche er en sterk aktør, nemlig klassen med gatevennlige sportsbiler til rundt millionen.

Vår mann Atle Gulbrandsen ble mektig imponert av bilen etter ti harde runder på Estoril. I tillegg til å være en flott bil med herlig interiør dominert av skinn og karbon, fremstår den som en ekte racerbil med sylskarpe kjøreegenskaper og en fantastisk motor.

Kjøreegenskaper

BMW Z4 M Coupé er en sladdevennlig bil. Med DTC-systemet deaktivert kommer rompa brutalt, men såpass kontrollert at man redder seg fint inn igjen. Den er fin å holde i sladd med lett gasspådrag også, når man provoserer den ut på den rette måten.

Også bremsene er av svært bra sort på M Coupé, noe som er litt av grunnen til at bilen egner seg så godt på bane som den gjør. Vektfordelingen er fantastisk, og bilen limer seg fast i svingene.

Motor

Den premierte rekkesekseren på 343 hester (verdens beste 3,2-liter) bjeffer sint. Den vil helst bli kjørt hardt for å vise hva den er god for. Det skal vise seg at den ikke bare gir bilen meget gode prestasjoner, men at den også bidrar med et herlig lydbilde som passer bilen bra.

Ellers er både clutsjen og bremsen hard, og det tar tid å venne seg til giringen. Det rykker og napper, og kjøreturen står i fare for å ikke bli veldig komfortabel. Men når man like etter venner seg til det harde oppsettet, er det ikke lenger noe problem, og det forsterker klart følelsen av å kjøre sportsbil.

Ytelser

BMW Z4 M Coupé kan skilte med barske ytelser. I beste tyske ånd er bilen elektronisk sperret ved 250 km/t, men spurten til hundre er unnagjort på fem sekunder blank. Vi klarte 200 km/t på langsiden på Estoril, mens vi på landevei fløy forbi alt som fantes.

Eksteriør

Som sagt hoppet vi ikke akkurat i taket da vi første gang så Z4 Roadster, men at bilen ser bra kan ingen ta fra den. Når coupéen kom derimot, begynte det for alvor å ligne noe, og M-versjonen tar kaka. De fire pottene splittet opp med to på hver side bak sladrer om noe spesielt, det samme gjør M-felgene i dimensjon 255/40-18.

Interiør

Det første som legges merke til når man tar plass bak rattet i M Coupé er elektrisk setejustering og navigasjon. - Her kunne man da ha spart vekt, sier racing-Atle. På en annen side er jo BMW kjent som litt "Ja takk, begge deler" i sine modeller.

Sittestillingen er meget god og rattet kan justeres så nært man ønsker det. Dashbordet er trukket i svart skinn med karbonmønster, tøft. Men hvor er flaskeholderen? Man har jo til hensikt å kjøre forholdsvis aktivt i en slik bil, og da kan en slurk vann smake godt med jevne mellomrom.

Komfort

Som sagt er sittestillingen meget god, og stolene av høy standard. Siden M Coupé er som en rendyrket sportsbil å regne, er alt av pedaler hardt satt opp, det samme gjelder understell og bremser.

Men når man venner seg til det, fremstår Z4 M Coupé som en svært så gatevennlig racerbil. Til tross for dette vil nok mange foretrekke litt mer fjæringskomfort på langtur her til lands på dårlige veier.

Sikkerhet

BMW Z4 M Coupé har godt med sikkerhetsutstyr montert. Blant annet DTC, ABS, bremseassistanse og elektronisk bremsekraftfordeler. Også innvendig er alt av sikkerhetsutstyr på plass, blant intelligente kollisjonsputer og hodestøtter med høydejustering.

Pris/utstyr

Skal du kunne skryte på deg eierskap av en BMW Z4 M Coupé, må du regne med å bla opp 1 113 800 kroner nå som avgiftsendringene har slått i kraft. Dette er nesten i samme prisleie som billigste utgave av Porsche 911.

BMW understreker at de skal lage en racingversjon av bilen, for sportslighetens skyld. Denne vil koste 1,5 millioner og skal brukes i langdistanseløp.

Det finnes også en "mildere" versjon som fortsatt biter godt i fra seg. Z4 med en treliter og 265 hester koster fra 698 500 kroner, og er underholdende nok for de fleste.

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW Z4
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Dyr og deilig familie-BMW

Test: BMW 525dA xDrive 2009-modell

Dyr og deilig familie-BMW

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen