Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen

Vi tok med oss den 265 hester sterke BMW 130i på Rudskogen, sånt blir det moro av!

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fantastisk motor

+ Underholdende kjøreegenskaper

+ Presis styring

+ Grom motorlyd

+ Flotte sportseter

- Lei på vinterføre

- Dyr i innkjøp

Med bakhjulstrekk og masse motor er BMW 130i en ganske unik bil i kompaktklassen. Treliters-sekseren gir bilen voldsomme ytelser, og sladding går som en lek. Det er vanskelig å definere noen andre direkte konkurrenter enn Audi S3, men biler som Mazda 3 MPS, Opel Astra OPC og Ford Focus ST kjemper helt klart om den samme typen kunder - nemlig folk som liker å kjøre bil på en lekende måte.

265 hester og bakhjulstrekk i en bil tilhørende kompaktklassen er drøyt, så pass drøyt at opplevelsen sitter igjen på netthinnen lenge etter den fant sted. Underholdningsfaktoren bak rattet er utrolig, og bilen er så sladdevennlig at man praktisk talt ikke klarer å la være. Rekkesekseren under panseret er kruttsterk, og har et lydbilde som burde vært pensum på skolebenken. Litt kjipt er det at bilen er guffen på vinterføre for den som ikke liker konstant breisladd.

Kjøreegenskaper

Vi kjørte BMW 130i på Rudskogen, faktisk rekordsent i sesongen på småglatt regnføre. Undertegnede luftet bilen mangfoldige runder rundt banen, og det endte med konstant overstyring og oppstell i form av breisladd i hver eneste sving. Understyring er praktisk talt et fraværende fenomen, og hekken er vannvittig lett å kontrollere.

Bilen er tight og fin, kontant i styringen og godt balansert slik vi kjenner BMW. Litt kjipt er det med ESP-systemet som griper inn litt for mye når det er fullt aktivert, og som gjør bilen skummel på glatt føre når det er deaktivert.

Motor

En rekkesekser på tre liter i beste BMW-tradisjon, sørger for mye av moroa med 130i. 265 hester og 315 Nm montert foran med trekk bak byr på heftige opplevelser i en liten bil. Draget er seigt på bunnen, og går over i en hissig orgie av sekserklang og temperament med litt turtall. Den manuelle girkassen med seks trinn er godt tilpasset motoren, og man unngår unødvendig mye giring. Vi hadde imidlertid et problem med at flere av oss til stadighet satt igjen med girspaken i hånda etter raske girskift på banen. La oss håpe det kun gjelder testbilen.

Ytelser

BMW 130i har som sagt ytelser i sportsbilklassen, med sine 6,1 sekunder til hundre. Draget leveres jevnere enn i flere av konkurrentene med turbomotor, så i praksis oppleves ikke motoreffekten som skremmende høy. Lyden er av beste sort, og går over fra å male med grov stemme på tomgang, til å skrike av fryd når man gir motoren litt turtall. Litt racerbil-aktig faktisk. På tysk og høflig vis er toppfarten elektronisk sperret på 250 km/t, kanskje like greit?

Eksteriør

Er det en 116i? Eller kanskje en diesel? Det er lite ved BMW 130i som sladrer om at man ratter en toppmodell, litt for lite mener vi. Kjennere ser umiddelbart at fangerne, felgene og eksospottene er annerledes, men for middels interesserte kan den bli vel anonym. For noen er dette helt greit, mens andre kanskje ønsker å bli sett når de har bladd opp over 630 "lapper" for en kompaktklassebil.

Interiør

BMW 130i's interiør er ikke av det mest spesielle slaget, men solid, gjennomtenkt og førersentrert. Sportsetene i skinn er utrolig gode å sitte i, og gir solid støtte både i sidene og under lårene, mye takket være godt med innstillingsmuligheter. Rattet kan også justeres både i høyden og i dybden, slik at man lett finner en perfekt kjørestilling, uavhengig av kjørestil og dagsform.

Selv om den langstrakte formen på bilen gir et inntrykk av en rommelig bil, skal man huske at den hører hjemme i kontaktklassen. Bakseteplassen er grei, men ikke noe mer. Bagasjerommet er omtrent som forventet, men blir med et større når ryggen legges ned.

Komfort

Til tross for at BMW 130i er en sportslig modell med stivt oppsett, er komforten overraskende godt ivaretatt. Sittekomforten er meget god som sagt, og betjening av klima og stereo er enkelt og greit. Til tross for et stivt og sportslig oppsett, er ikke bilen for hard og stump for norske veier. Støy er ikke noe plagsomt tema. Faktisk heller det motsatt med den herlige seksersangen, som hører hjemme i en slik modell.

Sikkerhet

BMW 1-serie ble testet i kollisjonstest av EuroNCAP i 2004, med gode resultater. Bilen fikk full pott for sikkerheten til passasjerene, med kun mindre skader på testdukkene. Imidlertid var bilen litt røff mot fotgjengere og fikk en av fire mulige på dette punktet. EuroNCAp presiserte i kommentarfeltet at BMW måtte ta sikkerheten til fotgjengere mer seriøst enn dette.

Av sikkerhetsutstyr har BMW 130i det meste, blant annet setebeltvarslere, ABS-bremser, CBC og DTC. Sistnevnte er BMW's eget ESP-system, som vi synes ikke fungerte like bra på 130i som på andre BMW-modeller.

Pris/utstyr

I en omfattende sammenligningstest mellom BMW 130i og fem av konkurrentene, hadde BMW'en den dyreste prislappen, med en startpris på 634 300 kroner. Vår bil hadde i tillegg ekstrautstyr for 160 000 montert. Audi S3 starter på 679 000 kroner, altså en dyrere basispris, men med mer utstyr og firehjulstrekk som standard. 130i står oppført med et blandet forbruk på 0,92 liter på mila, et tall som øker betraktelig med litt tung høyrefot. Med høy inngangspris, og sikkert en solid forsikringspremie, blir den derfor ingen billig bil å eie.

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Vi har testet sportsbilen du drømmer om Se flere saker fra: Test: BMW 1-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Dyr og deilig familie-BMW

Test: BMW 525dA xDrive 2009-modell

Dyr og deilig familie-BMW

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning