Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin

BMW 1-Serie er ordentlig morsom å kjøre, i alle variantene vi har vært borti.

Sist oppdatert

BMW 118dA er eneste bakhjulstrekker i kompaktbilklassen, og tilhører den mer påkostede premiumavdelingen blant denne typen biler. Audi A3 og Volvo C30 kan anses som de nærmeste konkurrentene, mens storselgerne Volkswagen Golf og Toyota Auris er blant de mange, mer folkelige bilene i klassen.

BMW 1-Serie er den morsomste bilen i klassen. Vi liker å se på den, og elsker å sitte bak rattet i bilen. Den kler virkelig den to liter store dieselmotoren med 136 hk - den oppleves som mye sprekere enn tallene skulle tilsi, samtidig som prislappen er lav. Automatgir koster mye ekstra og tar bort en del av gleden, men det blir jo komfortabelt.

Kjøreegenskaper

Det er ingen andre i denne klassen som kjører så godt som BMW 1-Serie. Den er så herlig balansert, styrefølelsen er bortimot optimal, og bilen reagerer akkurat som vi ønsker at den skal gjøre. Dette er en bil man gjerne oppsøker svingete veier med, bare fordi det er moro. Men om du vil kjøre pent og pyntelig, har den masser av komfort å by på. Dersom du velger å skru av antiskrenssystemet, bør du være vant til å håndtere en bakhjulstrekker; bilen vifter livlig med hekken om du ber den om det. Testbilens altfor myke Nokian Hakkapeliitta RSi-vintedekk ødelegger imidlertid for mye av gleden, så styr unna disse!

Motor

Vi har gitt BMW 118d mye skryt tidligere; dieselmotoren har herlig kraftutvikling oppover turtallsskalaen, den oppleves som sterkere enn tallene skulle tilsi, og fireren elsker turtall. Den er nøysom, og har en lavmælt og lavfrekvent, brummende godlyd. Automatgirkassa fungerer også flott med motoren; den lar deg utnytte kreftene til fulle. Men på den annen side reduserer den bilens morofaktor, så vi ville brukt pengene på annet utstyr i stedet.

Ytelser

Toliteren i BMW 118dA yter 136 hk ved 4000 o/min og 300 Nm fra 1750 til 2500 o/min, og oppleves som sprek. Automatgirkassa tar bort noe av spensten og kvikkheten, og gir også dårligere akselerasjon enn med den flotte manuellgirkassa.

Eksteriør

1-Serie er særegen, og det er ikke alle som liker leken med konvekse og konkave buer. Vi synes den er skikkelig tøff, særlig i tredørsutgave. Om du putter på M-styling, blir den i våre øyne enda tøffere. Husk på at dørene er veldig lange - de gjør det lett å gå inn og ut av bilen, men gjør også at bilen krever sin parkeringsplass.

Interiør

I tro BMW-tradisjon har 1-Serie et konservativt førermiljø. Men ergonomien er knallgod, og det ryddige oppsettet gjør bilen svært enkel å ha med å gjøre i det daglige. 118dA gir også en gedigen, påkostet kvalitetsfølelse. Bilen er jo ikke blant de største, men baksetet - du kan velge mellom to enkeltseter eller en treseter her - er faktisk helt akseptabelt. Vi anbefaler igjen sportssetene foran: De er det eneste ekstrautstyret du absolutt må ha.

Komfort

Selv om BMW 1-Serie er klassens mest sporty bil, byr den også velvoksen komfort på veien. Et gjennomarbeidet understellsoppsett gjør at de dårlige veiene våre forseres på en flott måte; du kjenner at det er humpete, men det gjør ikke så mye. Støymessig merkes det også at 118dA er en påkostet bil; verken motor, vei eller vind høres i plagsom grad.

Sikkerhet

BMW 1-Serie er utstyrt med det vi forventer av sikkerhetsutstyr, og i EuroNCAP fikk den fem av fem mulige for voksenbeskyttelse og tre av fem stjerner for beskyttelse av barn, men den er slem mot fotgjengere du treffer på din vei.

Pris/utstyr

Med 136-hesters dieselmotor gir BMW 118d veldig mye glede og veldig mye fin bil for pengene. Motoren er nøysom, og det gir seg utslag i lavt forbruk og lave utslipp. Men den er jo en påkostet bil, og dyrere enn flertallet av bilene i denne klassen. Legger du til A´en i modellbetegnelsen, med automatgir i stedet for sekstrinns manuellgirkasse, koster det deg i skrivende stund 27 900 kroner ekstra. Det er det i våre øyne ikke verdt, selv om bilen fortsatt er en fin totalpakke. Vi anser annenhåndsverdien som god; påkostede, kjøreglade biler med sterk og nøysom dieselmotor vil nok være interessant også i framtiden.

Denne saken ble første gang publisert 18/03 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også