Test: Audi S8 5,2 FSI Quattro 2007

Overdådig flaggskip

Den er stor, tung og tørst. Komfortabel som få, og raskere enn de fleste. Vi har kjørt Audi S8.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Lekker som få

+ Superbil-motoren

+ Ivaretatt komfort

+ Finish og kvalitetsfølelse

- Pris

- Dyrt ekstrautstyr

- Litt tung i fronten ved hard kjøring

Audi S8 er en voldsom bil. Å dytte en tisylindret Lamborghini-motor under panseret på en tysk luksussedan er ikke hverdagskost - men du verden så moro!

Av direkte konkurrenter finner vi bare landsmenn å plukke fra. Mercedes S63 AMG er kanskje den argeste, med sin 6,2-liters store V8-motor på 525 hester. Ellers har BMW en tolvsylindret utgave av 7-serien kalt 760i på lur, men selv om BMW'er er sportslige i utgangspunktet, kan den neppe konkurrere med Audi S8.

Audi S8 viser at det er mulig å bygge en nær to tonn tung bil med gode svingegenskaper uten å ta livet av komfortnivået. Lamborghini-motoren gir bilen en voldsom kraft og en herlig lyd, og setter prikken over I-en på det som må karakteriseres som en sann drømmebil.

Kjøreegenskaper

På nittitallet stod S-emblemet for reinspikka kjøremaskiner. Slik er det ikke i dag. Bilene kjører nok vel så bra som den gangen, om ikke bedre, men de har fortsatt et høyt komfortnivå. Audi S8 er intet unntak. Bilen har en meget god miks av kjøreegenskaper og komfort, og klarer seg vel så bra på svingete veier som på dårlig motorveidekke. I kjent Audi-stil understyrer den hvis du utfordrer bilen mer enn den liker, kanskje ikke så rart med en V10'er montert under snuta?

Motor

Effektjaget vil ingen ende ta. Første utgave av Audi S8 hadde en V8-motor på 340 hester, og var med det effektkonge i premium-segmentet. Denne gangen har Audi knabbet en V10-motor fra Lamborghini (som Audi nå eier). To desiliter høyere slagvolum har motoren fått, men likevel er det en litt mer driftsikker effekt på 450 hester man har å rutte med. Dette er tilstrekkelig i lange baner. Det høye dreiemomentet på 540 Nm er tilgjengelig for fullt ved 3 500 omdreininger, og skaper "hestespark"-følelsen i ryggtavla ved fullt pådrag.

Ytelser

Å få 1 940 kilo bil til å flytte på seg i samme grad som Audi S8 gjør, er utrolig. Hundre kilometer i timen er unnagjort på 5,1 sekunder, og lyden er selvsagt helt vannvittig over hele registeret. Det høye momentet sørger for at bilen også oppleves som ekstremt lettkjørt og fleksibel, samtidig som den virkelig viser sitt potensial når du provoserer den litt. Å holde fartsgrenser er et kunststykke, og trenger vi å nevne at forbikjøringer går som en lek?

Eksteriør

Audi S8 er både vakker, grom, breial, eksklusiv og klysete i sin oppførsel på en gang. Kjennere vil på lang avstand "lukte" at dette ikke er noe standard A8. Blant annet har S8 krom både i grillen og på speilene, andre fangere, store hjul med barske bremser inni, og selvsagt fire eksosutblås som sladrer om den heller unormalt høye effekten fra Lambo-motoren.

Interiør

Er det noe Audi virkelig kan, er det interiør. Som seg hør og bør i en bil som starter på 1,8 millioner kroner, er kvalitetsfølelsen stor. Blandingen av svart skinn (stoler, dashbord, taktrekk, ratt og dørsider), aluminiumslister og deksler i karbonfiber er lekker, og understreker S8 sin sportslige posisjon i modellrekken. Setene er av beste sort, men kunne med fordel gitt enda bedre sidestøtte enn de gjør. På grunn av alle innstillingsmulighetene er det likevel lett å finne seg nærmest perfekt til rette bak rattet. Plassen innvendig er meget god, og bagasjerommet rommer minimum et stykk mann som måler 1,83 meter på strømpelesten, hvis ikke to.

Komfort

I en S-modell, har fjæringskomforten hatt en tendens til å lide til fordel for kjøreegenskapene. Siden S8 aldri blir noe banebil, er det nærmest et krav at bilen i tillegg til å være sportslig også skal være i den øverste ligaen når det gjelder komfort. Dette har de lykkes godt med. Støy er heller ikke noe tema i S8. Det eneste du hører av nevneverdig støy, er brølet fra den herlige motoren foran deg, mye av dette herlige lydbildet justeres selvsagt med høyrefoten.

Et annet fantastisk lydbilde sørger Bang & Olufsen-stereoen for. Den kjipe delen er at det koster 56 290 kroner å krysse det av på ekstrautstyrslista.

Sikkerhet

Audis størstemann er aldri kjørt i noe test hos EuroNCAP, men holder mest sannsynlig et veldig høyt sikkerhetsnivå. Lillebror A6 ble testet med topp score i 2004, og det er liten grunn til å tro at A8/S8 skal være noe mindre sikker.

Utstyrsnivået er selvsagt meget høyt, med både adaptiv cruisecontroll, antispinn og ESP i tillegg til åtte kollisjonsputer, fem nakkestøtter og klemsikre vinduer bak.

Pris/utstyr

Med en startpris på 1 801 600 kroner er Audi S8 en bil de fleste aldri får satt kloa si i. Lamborghini-motor, voldsomme ytelser og luksus i særklasse kunne selvfølgelig ha kostet enda mer, men så er det heller ikke basisprisen som skremmer. Audi er kjent for å ta seg godt betalt for ekstrautstyr, så litt dårlig viljestyrke ved bestilling kan fort koste deg dyrt. Vårt testeksemplar hadde ekstrautstyr for den nette sum av 377 000 kroner (!) montert. Dette innebefatter blant annet keramiske bremser (91 710), utvidet skinnpakke (68 220), trådløs bluetooth (14 100), Bang & Olufsen-stereo (56 210), adaptiv cruisecontroll og mye mer.

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi A8
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen