Test: Audi Q7 3,0 TDI 2007

Barsk og sportslig

Kan Audi Q7 på 2,4 tonn og med dieselmotor kalles sportslig? Ja, hvorfor ikke?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige kjøreegenskaper

+ God komfort

+ Sprek dieselmotor

+ Flott interiør

- Elektronikktrøbbel

- Pris

Audi Q7 kjører upåklagelig godt, har masse komfort, god plass og lavt støynivå. Litt elektronikktrøbbel trekker ned, på en ellers solid og flott pakke.

Q7 er en voldsomt dimensjonert SUV, i samme klasse der du finner 4WD-cruisere som Porsche Cayenne, Mercedes-Benz ML, BMW X5, Range Rover Sport, Lexus RX, Cadillac SRX og de noe rimeligere Volvo XC90 og VW Touareg.

Dette er rådyre firehjulstrekkere som kanskje ikke bare tiltrekker seg entusiastene. At importør Harald A. Møller AS fikk inn 270 forhåndsbestillinger, hvorav ikke en kjeft faktisk hadde prøvd bilen, tyder på at Q7s status som innovativt show-off-objekt er det som primært skaper underskrifter på kjøpekontrakter. Geilo - vær forberedt!

Kjøreegenskaper: Fornyet Quattro

Mens det i Audi Quattroer tidligere har vært vanlig med permanent 50/50 prosent fordeling mellom akslingene, har Q7 fått 42 prosent foran og 58 bak ved normal atferd. I seg selv gir dette en balansert framferd.

Likevel - med så mange kilo på gummisålene er det ingen ulempe å ha et elektronisk stabilitetsprogram til å hjelpe seg; særlig når 20-tommers Pirelli Scorpion Snow i 40-profil ikke føler seg helt hjemme på nysnø. Men ESP'en kan slås over på et slags offroad-program, der overstyringene slår inn senere, og med mindre kraft. Dessuten kan støttehjulene også dras helt inn.

Lavgirserie har bilen ikke, men adaptiv luftfjæring og ekstraprogram på ESP'en skal gi gode terrengegenskaper.

Motor: Sportslig dieselkraft

Å kalle den "sportslig", kjøper jeg. 233 dieselgamper er mer enn nok til å sparke liv i en nesten 2,4 tonn tung SUV-skrott. Den tre liter store dieselmotoren med piezoinnsprøytning er kjapp og trekkvillig, og Q7 har god veikontakt og ditto svingfølelse via oppheng og servotronic'ens hastighetsavhengige variable styreservo. At motorduren i tillegg er praktfullt rå ved gasspådrag, er en ren akustisk bonus!

En sekstrinns tiptronic girkasse er spesielt utviklet for motorer med høyt dreiemoment (opp til 750 Nm), og den irriterende momentforsinkelsen du ellers kan oppleve ved kombinasjonen automatkasse og store turbodiesler, er redusert til et minimum. Girkassen skifter mykt og på de riktige stedene, og det virker naturlig å benytte den helautomatisk.

Ytelser: Overbevisende kjøreegenskaper

Til tross for egenvekten, viser Q7 både sportslige og sikre egenskaper på veien. Med 233 monsterhester under panseret klarer bilen faktisk å nå hundre på 9,1 sekunder. I tillegg leveres det masse krefter der du trenger det mest, og forbikjøringer foretaes enkelt og trygt. Hvis fristelsen er tilstede, butter det heller ikke før nåla treffer 216 km/t. Bensinutgaven med 4,2 liter og 350 hester, gjør spurten 0-100 på 7,4, mens toppfarten ligger på 248 km/t.

Eksteriør: Overveldende

At SUV-kjempen Q7 forsøksvis er designet litt stasjonsvognaktig lurer imidlertid ingen. Dimensjonene, understreket av de lave rutene, de høye skuldrene og de voldsomme karosseriflatene, er overveldende. Q7 er en koloss - på gode joggesko, ja vel. Men like forbannet en koloss! Ikke direkte pen, mener jeg. Men overveldende og interessant. Litt Arnold Schwarzenegger&

Innvendig: Påkostet hjemmekontor

Interiøret er mer eller mindre som i en A6. Med andre ord, lekkert og funksjonelt. Her er brytere, hvit instrumentbelysning og røde lys satt sammen i skjønn og spenstig forening. Bak rattet er du på en annen planet enn den utenfor, veiene unntatt. Riktignok er det vel mye matt sort i vårt eksemplar, men du kan friske opp interiøret med aluminiums- eller tredetaljer.

Vår Q7 er en syvseter, med de to bakerste setene nedfelt. Den midterste seterekken kan justeres 12 centimeter i lengderetning, men likevel er baksetene dårlig tilgjengelige, og egner seg best til barn. Plass er det likevel godt med, bortsett fra i høyden.

Komfort: I bøtter og spann

At sammensettingen av kropp og (skinn)seter ellers er en subjektiv opplevelse, understrekes atter en gang av det faktum at vår fotograf deretter tross alt sitter utmerket under den fire timer lange turen fra Oslo til Grythyttan i Sverige, mens undertegnede mot slutten sliter en smule med tresmak og korsryggslitasje. Men på bakgrunn av en kranglete seteregulering, må vi her ta et lite forbehold om årsakene. Høydejusteringen satt fast på øverste nivå, slik at fotograf Nordlien ble sittende med hodet godt plantet opp i taket i førersetet.

Sikkerhet: Ikke full pott

En liten ripe i lakken for den ellers store og tilsynelatende bombesikre bilen, var at kun fire av fem stjerner ble oppnådd i EuroNCAP sin kollisjonstest i 2006. Ellers fikk bilen tildelt fire av fem stjerner for sikkerheten til barna i bilen, mens den på forgjengersikkerhet fikk to av fire stjerner.

Dårlig sveising skapte en sprekk mellom fotbrønn, A-stolpe og torpedovegg. Audi sier dette nå er historie, men negativt blir det sett på likevel. På en annen side fikk Q7 topp karakter på beskyttelsen av barn ved front- og sidekollisjon.

Pris/ utstyr: Snadder som koster

Selv om Audi Q7 3,0 TDI starter på 846 700 kroner, må du regne med å runde millionen for en bil godt utstyrt med snadder. Og snadderet til denne modellen er ikke billig&

Audis modeller har en evne til å holde seg godt i pris på bruktmarkedet, men med en innkjøpspris såpass høy blir verditapet vesentlig uansett.

Ønsker du bensinvarianten på 350 hester, koster den fra 1 231 700 kroner. Det er før du begynner å krysse av på ekstrautstyrslista vel og merke&

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi Q7
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen