Test: Audi Q7 3,0 TDI 2006

Noen større?

Med Audi Q7 skal prestisjeprodusenten sette standarden i klassen for monster-SUV’er.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Trygge veiegenskaper

+ Fin kombinasjon av motor og automatgir

+ Svært god totalkomfort

- Dyr i innkjøp og å eie

- Stor ved lukeparkering og i P-hus

- Moderat plass i forhold til størrelse

- Kostbart ekstrautstyr

Audi Q7 ble lansert på Frankfurtutstillingen i 2005 og kom til Norge tidlig i 2006. Bilen er en stor SUV med firehjulstrekk, som i første rekke er utviklet for det amerikanske markedet.

I Norge er den mest aktuell med 3,0-liters V6 turbodiesel på 233 hk, men leveres også med 4,2-liters V8 med 350 hk. Prisen starter på 847 000 for diesel og 1 232 000 for bensin. Typiske konkurrenter er BMW X5, Mercedes ML og R-klasse og Volvo XC90.

Audi Q7 3,0 TDI fremstår som en meget vellykket og gjennomført SUV. Gode veiegenskaper kombinert med fin komfort er store pluss. Du må imidlertid betale rundt en million for et velutstyrt eksemplar, og da må man forvente at kvalitet og egenskaper er på topp.

Plass: Mindre enn ventet

Audi Q7 3,0 TDI er svær; nesten 5,1 meter lang, snaut to meter bred og med tre meter akselavstand. Da blir forventningene til den innvendige plassen deretter. Dessverre innfrir ikke Q7 helt.

Den leveres som fem-, seks- eller syvseter, vi prøvde sistnevnte. Plassen og sittekomforten på andre seterad er god, og barn opp til ungdomsskolealder sitter bra i de to ekstrasetene.

Bagasjerommet virker ikke spesielt imponerende som fem-seter og er nesten ikke-eksisterende med tredje seterad i bruk. Audi oppgir bagasjeromsvolumet til 775 liter som fem-seter og 2035 liter som to-seter.

Veiegenskaper: Stor, tung, trygg

Audi Q7 3,0 TDI får mye og velfortjent skryt for måten den kjører på. Det er godt gjort å få en bil med 2,3 tonn egenvekt til å oppføre seg så lettbent og ubesværet.

Med Quattro firehjulstrekk, solid dimensjonerte bremser og et godt sortert stabilitetsprogram kjennes den trygg og ganske dynamisk, størrelsen tatt i betraktning.

Uansett kommer man ikke unna at bilen både er større og tyngre enn eksempelvis en stor stasjonsvogn. Det er verdt å legge seg på minnet når man kjører på vinterføre; det blir fort mye bil å håndtere når det først sklir.

Motor: Godt fraspark, mye låt

Audi Q7 3,0 TDI har en moderne turbodiesel, der effekten på 233 hk ofte spiller 2. fiolin i forhold til dreiemomentet på 500 Nm ved 1750 o/m. Den velavstemte seks-trinns automatkassen, bruker nemlig i all hovedsak styrken på lave turtall når du kommanderer fremad med gasspedalen.

Audi oppgir toppfart på 210 km/t og 0-100 km/t på raske 9,1 sekunder. I praksis føles dieselmotoren sterk nok, og gir trygge forbikjøringsressurser, selv med noe last i bilen.

Den eneste overraskelsen er at motoren gir fra seg en ganske hard dieselstøy ved hard belasting og høye turtall. Slik motor og girkasse er satt opp, merkes dette relativt sjelden.

Kvalitet: Bygget som en festning

Audi Q7 3,0 TDI oser av soliditet og fabrikken bruker høyverdige materialer i interiøret, slik at den opplevde kvaliteten er av beste merke. Bilens solide struktur og Audis gode tradisjon på å lage godt sammenskrudde biler burde sørge for en knirkefri bil i lang tid.

Audi har tidligere hatt enkelte tekniske og elektroniske problemer, men i hvilken grad Q7 vil rammes av slike, er for tidlig å si. I Norge sliter Audi med å følge opp premiumstempelet når det gjelder service og kundebehandling, men det jobbes bevisst for å rette opp dette.

Miljø: Gasser seg

Audi Q7 3,0 TDI er for stor og tung til å være i nærheten av noe miljøstempel. Tross dette, er dieselversjonen relativt nøysom når man ser på bilstørrelsen.

I EU-mix normforbruk går det med 1,05 l/mil og vår testkjøring med overveiende langkjøring ga et forbruk på 0,95 l/mil. Ved by-/nærkjøring vil det gå rundt 1,5 l/mil. CO2-utslippet er på 282 g/km, bilen er utstyrt med partikkelfilter og oppfyller Euro 4-normen for avgassutslipp.

Komfort: Slik kan det gjøres

Audi Q7 3,0 TDI utmerker seg på vanlig Audi-vis ved veldig gode seter og en behagelig sittestilling med rikelige justeringsmuligheter. Litt overraskende er det mye A6-preg over interiøret, og fra førerplassen virker Q7 såpass kompakt at minner mye om å ratte en høy A6. Men i virkeligheten tar Q7 mye plass.

Vi kjenner igjen det velfungerende to-sone klimaanlegget, som her også har mulighet for egen temperaturregulering i baksetet (+7 680). Som ventet er bilen meget godt isolert mot vind- og veistøy, men 20-tommers dekkene som sto på testbilen gir en del romling på grov asfalt. Motoren høres godt under pådrag, men er ellers stillegående.

Med lang fjæringsvei, luftfjæring (+ 29 640 på dieselversjonen) og en så stor og tung bil som Audi Q7, forventer man førsteklasses fjæringskomfort. Det får du også, men 275/45-20 dekkene på testbilen (+ 27 760) er ikke å anbefale hvis maksimal komfort er målet. Da merkes særlig små ujevnheter godt.

Sikkerhet: Skarpe i lakken

Audi Q7 3,0 TDI ble testet i EuroNCAP høsten 2006. Den fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere.

Selv om Audi Q7 kan regnes som en sikker bil, var ikke resultatet som håpet for noe som likner like mye på en festning som en bil. Dårlig sveising gjorde at bilen fikk en sprekk mellom fotbrønn, A-stolpe og torpedovegg. Audi hevder at problemet nå er utbedret, men skrape i lakken er det likevel.

Sidekollisjonstesten består Audi Q7 uten problem og den får også maksimal score for kollisjonsbeskyttelse av barn i front og sidekollisjon.

Økonomi: Dyrt, rett og slett

Prislappen på rundt 850 000 kroner er en illusjon; rundt en million må du regne med å legge på bordet for å få en "riktig" utstyrt Q7 - ikke minst med tanke på den dagen bilen skal selges. Ekstrautstyrslisten er lang og med priser som på en gourmetrestaurant.

Bilen er også dyr i drift og vedlikehold. Tidligere har store SUV'er holdt seg ganske godt i verdi og Audi har bra tradisjon på å hente gode priser i bruktmarkedet.

Verditapet i kroner blir uansett stort, og det hersker en viss usikkerhet med tanke på det miljøfokuset som etter alt å dømme vil bygges inn i avgiftssystemet rundt det som har med kjøp og bruk av bil å gjøre.

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi Q7
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen