Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler

Kan kombinasjonen av en liten dieselmotor og trinnløst automatgir fungere i en prestisjebil som Audi A6?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Fin motor- og girkombinasjon

+ God plass og kvalitetsfølelse

+ Bra sikkerhet

+ Lavt drivstofforbruk

- Høy pris

- Kostbart tilleggsutstyr

Audi A6 er en stor familiebil med typisk prestisjepreg. Den leveres som sedan og stasjonsvogn, og har et bredt utvalg av motorer. Prisene varierer fra 435 800 kroner til godt over 1,1 million. Audi A6 er forhjulsdrevet, men de større motorene leveres også i kombinasjon med firehjulstrekksystemet Quattro

Med to-liters dieselmotor er Audi A6 en relativt rimelig storbil. Nytt i år er at motoren kan leveres med den trinnløse automatkassen Multitronic. Da koster bilen fra 465 000 kroner som sedan og 495 000 kroner som Avant (stasjonsvogn). Audi har gjort endringer på Multitronic-kassen, slik at den skal oppleves som mer behagelig å kjøre enn tidligere.

Audi A6 2,0 TDI er bilen for deg som ønsker å kombinere storbilegenskaper med fornuft. Den er rommelig, gir god komfort og kjører meget fint. Selv med den lille 140 hk dieselen er fartsressursene tilstrekkelige. Multitronic-giret hever kjørekomforten betraktelig. Relativt høy pris og dyrt tilleggsutstyr trekker ned.

Plass: Rommelig

Audi A6 er en stor bil. Lengde på 4,92 m og akselavstand på 2,84 m sørger for meget gode plassforhold i kupeen. Fire voksne har det svært komfortabelt, mens midtplassen i baksetet ikke er like behagelig på lengre turer.

Også bagasjeplassen er bra: Sedanen rommer 546 liter og baksetene kan felles i forholdet 40/60. Avant-modellen gir enda større fleksibilitet og lasterom på 565-1665 liter. Utformingen gjør det lett å utnytte plassen på begge modellene.

Veiegenskaper: Sikkerheten selv

Audi A6 2,0 TDI er forhjulsdrevet og kan ikke leveres med firehjulstrekk. Bilen har et avansert hjuloppheng og er i tillegg utstyrt med en velfungerende ESP (stabilitetskontroll). Den har også elektronisk styrt antispinn og differensialbrems, noe som letter kjøringen på glatt underlag.

Til sammen gir dette en høy grad av kjøresikkerhet. Bilen oppfører seg trygt i en nødsituasjon, enten det er en hard oppbremsing eller unnamanøver. Ved normal svingkjøring følger den lydig rattbevegelsene. Skulle du mot formodning nærme deg grensen for veigrepet, blir du varslet i god tid ved at forhjulene gradvis mister grepet (understyring). Selv en fører med store krav til veiegenskaper vil oppleve Audi A6 som et trivelig bekjentskap.

Ved kraftig akselerasjon kan du merke noe drag i rattet. Servotronicstyringen fungerer bra og gir direkte respons, men skal man være prikete, kunne den vært noe mer presis. Sportsfjæringen og litt bredere dekk enn standard (225/55x16) gir et positivt bidrag til veigrepet, men ikke så mye at det oppveier komfort-ulempen.

Motor: En fin kombinasjon

Audi A6 2,0 TDI er utstyrt med VW-konsernets arbeidsjern nr. 1, en to-liters turbodiesel som yter 140 hk og har et maksimalt dreiemoment på 320 Nm. Den er kjent for å være sparsom og kraftig, men utvikler en del støy og vibrasjoner.

Dette merker man mindre til en en stor bil som Audi A6, enn eksempelvis en VW Golf. Det er bare ved visse turtallsområder man blir oppmerksom på en litt dyp brumming, men automatkassen klarer stort sett å unngå disse.

Fabrikken oppgir 0-100 km/t på 10,2 sekunder for sedanmodellen med Multitronic. I praksis har den rundt 1,6 tonn tunge bilen tilstrekkelige ytelser. Det er først med mye last i bilen du merker en viss treghet ved forbikjøring.

Girkassen fungerer fint i normalstilling og sørger for å utnytte motoren maksimalt. I sport-stilling girer den som en vanlig syv-trinns automatkasse, og holder motorturtallet noe høyere for å gi rask respons på gassen. I tillegg kan du velge å styre kassen manuelt. Totalt sett en meget fleksibel og vellykket motor/girkombinasjon.

Kvalitet: Lite fornøyde Audi-eiere

Audi og Volkswagen sine forhandlere er dessverre ikke kjent for å gi sine kunder den beste imøtekommenheten og servicen på markedet. Målinger viser faktisk at behandlingen kundene får både når det gjelder service ved kjøp av bil, samt kundebehandling på verkstedet, ikke på langt nær er blant de beste. Det jobbes aktivt med å minske dette problemet, og man hevder at trenden er positiv.

Ellers er kvaliteten og driftsikkerheten på Audi-produkter bedre enn på mange år. Småfeilene med blant annet elektronikk er vesentlig færre enn på slutten av nittitallet.

Miljø: Rimelig i drift

Audi A6 2,0 TDI er den rimeligste måten å kjøre A6 på. Riktignok er prisen omtrent den samme for den 170 hk sterke 2,0 TFSI bensinvarianten, men på drivstofforbruket kan den ikke matche dieselen.

I EU-mix normforbruk ligger Multitronicvarianten på 0,69 l/mil, noe høyere enn med sekstrinns manuell girkasse (0,6 l/mil). I vår testperiode lå snittforbruket på 0,6 l/mil, med overveiende langkjøring. Dermed blir også avgassutslippet moderat og bilen er utstyrt med partikkefilter.

Audi er kjent for å ha høyere service- og reparasjonskostnader enn gjennomsnittet. Du må også regne med noe høyere forsikringskostnader. A6 har godt rykte når det gjelder 2. håndsverdi, og en 2,0 TDI-versjon forventes å være populær som brukt.

Komfort: Hjemmebane for Audi A6

Audi A6 har en meget behagelig kjørekomfort, og føreren har det godt bak rattet. Vår testbil hadde sportsseter (ekstra: 7060 kroner), men også standardsetene gir god sittekomfort. Reguleringsmulighetene på sete og ratt gjør det enkelt for de aller fleste å finne en avslappet sittestilling. Instrumenter og betjening holder god standard, men det tar litt tid å venne seg til innstillingen av funksjonene som reguleres med knapper og skjerm i MMI-displayet i midtkonsollen.

Audi A6 følger trenden med relativt stramt understellsoppsett også på vanlige familiebiler. Det gir bra komfort oppe i landeveisfart, men kan gi en del harde støt ved langsom kjøring og små ujevnheter. Vår testbil hadde i tillegg sportsunderstell (ekstra: 4300 kroner) som ikke er å anbefale, siden det ødelegger fjæringskomforten på ujevnt underlag.

Finish og kvalitetsinntrykk er høyt og det er liten grad av støy i norske hastigheter. Riktignok brummer dieselmotoren noe i enkelte turtallsområder, og på slitt asfalt høres noe dekkstøy, men sjenerende blir det aldri.

Sikkerhet: Bra i EuroNCAP

Audi er kjent for å ta sikkerhet på alvor, og A6 har et godt omdømme. Bilen har åtte kollisjonsputer som standard og har i tillegg bra aktiv sikkerhet gjennom trygge veiegenskaper samt gode bremser og stabilitetskontroll.

I EuroNCAP-testen oppnår Audi A6 meget gode resultater. Den får fem stjerner for kollisjonssikkerhet for voksne og fire stjerner for barn. Bilen har en sterk passasjercelle og bra overlevelsesrom. Spesielt får beskyttelsen ved sidekollisjoner skryt. Imidlertid scorer bilen dårlig på fotgjengersikkerhet og får bare en stjerne her.

Økonomi: Det koster å være kar

Audi A6 har grei basisutrustning, men du kan fort komme opp i betydelige summer for ekstrautstyr. Noe utstyr er også viktig når bilen skal selges igjen. De fleste regner med at man bruker rundt 30-50 000 kroner i ekstrautstyr, og skal du ha ekstra snadder kommer du raskt opp mot 100 000 kroner. Eksempelvis hadde testbilen utstyr for rundt 155 000 kroner.

Audi er ikke alene blant prestisjemerkene om å ha en kostnadsdrivende utstyrsprising. Med utgangspunkt i basisprisen for en 2,0 TDI Multitronic på 465 000 kroner, vil en normalt utstyrt modell ligge opp mot en halv million.

I forhold til hovedkonkurrentene BMW og Mercedes, er imidlertid Audi A6 2,0 TDI noe rimeligere enn tilsvarende BMW 5-serie og vesentlig rimeligere enn en sammenlignbar Mercedes E-klasse.

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi A6
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen