Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran

Audi A4 cabriolet er ikke av de nyeste modellene på markedet. Men fortsatt kan den åpne A4-modellen et par triks.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Bra plass til fire personer

+ Akseptabel bagasjeplass

+ Godt førermiljø

+ Fin cabrioletfølelse

- Lite komfortabel S-line pakke

- Kostbar motor/girkombinasjon

Audi A4 Cabriolet er en fire-seters cabriolet med elektrisk operert stofftak. Den ble lansert på Frankfurt-utstillingen i 2001 og fikk en facelift i 2005. Bilen leveres med en lang rekke motorer, både diesel og bensin. Flere av disse kan leveres i kombinasjon med firehjulstrekk og automatgir.

Audi A4 Cabriolet gjør et solid inntrykk, men blir kostbar i kombinasjon med 200 hk motor. Bilen er fin å kjøre åpen selv med fire personer, men styr unna S-line pakken som gir for dårlig komfort.

Typiske konkurrenter er BMW 3-serie cabriolet, VW Eos, SAAB 9-3 Cabriolet og Volvo C70.

Plass: Holder til fire

Fordelen med en kalesjeløsning fremfor et foldetak, er at det tar mindre plass. Dermed blir også bakseteplassen bedre, særlig i bredden. Det er tilstrekkelig benplass for voksne personer. Med taket på er ikke baksetet spesielt attraktivt, og ut/innstigning er noe vanskeligere enn i enn fire-dørs modell.

Bagasjeplassen er ganske god (315 liter) og rommer feriebagasje for to og weekendbagasje for fire.

Veiegenskaper: Sportslig

Audi A4 Cabriolet fikk en facelift i 2005 som skrudde siktet enda et knepp i retning av sportslighet. Vår testbil hadde i tillegg en S-line sportspakke. Det stramme understellet gjør at du får en utpreget direkte kjørefølelse. Oppsettet gjør at du på ujevn vei ofte blir minnet om at strukturen ikke er like stiv som i en bil med fast tak.

Styringen melder tilbake fra hjulene med god presisjon. På tørt underlag er veigrepet meget godt, mens ESP-systemet holder orden på tingene i vanskelige situasjoner.

Motor: Komfortpakke med fraspark

Vi kjørte Audi A4 Cabriolet med to-liters bensinturbo, hentet fra VW Golf GTI. Den yter 200 hk og gir et dreiemoment på 280 Nm ved 1800 o/m. I denne bilen får du motoren kun i kombinasjon med det trinnløse automatgiret Multitronic.

Det gir gode ytelser; 0-100 km/t på 8,1 sekunder og toppfart på 233 km/t. Selve kjøreopplevelsen blir mer sedat - i alle fall så lenge du velger å la giret gjøre hele jobben. Da bruker den nemlig mest mulig av turbomomentet, som flytter bilen effektivt, men uten den store fartsopplevelsen. Setter du girspaken i "manuell" posisjon, får kjøreturen en mer sportslig karakter.

Kvalitet: Solid historikk

Audi A4 Cabriolet er kjent for å være en robust bil. Både når det gjelder tekniske feil og mangler, samt i ADAC's veihjelpstatistikk gjør bilen en god figur. Like fornøyd er ikke eierne når de spørres om kvalitet på service og forhandler i Motors AutoIndex-undersøkelse.

I tillegg er også A4 Cabriolet en Audi av godt merke når det gjelder solid finish og kvalitetsmessige materialer i interiøret. Audi gir 3 år/100 000 km nybilgaranti.

Miljø: Greit i forhold til ytelsen

Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI har et gjennomsnittlig bensinforbruk på 0,84 l/mil i følge EU-normen. For bykjøring er forbruket 1,15 l/mil, ved 90 km/t 0,66 l/mil. CO2-utslippet er 204 g/km. Bilen kan for øvrig leveres med 140 hk dieselmotor med forbruk på 0,64 l/mil i gjennomsnitt.

Komfort: Velg understell med omhu

Audi A4 Cabriolet er en relativt behagelig bil. Den er veldig lik en vanlig A4, med gode seter og komfortabel sittestilling. Det blir mer støy med et stofftak, enn med et foldetak i stål, men innen norske hastigheter er det til å leve med.

Kjører det to i bilen sørger vindavviseren over baksetet for å dempe trekken, mens det blåser mer når bilen er rigget for fire. Med vinduene oppe kan man imidlertid ha det bra i opp til 80-90 km/t. Fjæringen er ganske stram i utgangspunktet og med sportsunderstellet i testbilen blir den direkte ukomfortabel, særlig på mindre ujevnheter.

Sikkerhet: Av de bedre cabrioletene

Audi A4 ble testet som sedanmodell av EuroNCAP i 2001 og fikk fire av fem stjerner for kollisjonssikkerhet. Den fikk da spesielt skryt for gode resultater ved sidekollisjon. Her har standarden utviklet seg siden 2001.

En cabriolet vil av ulike årsaker ikke være like sikker og stabil som en modell med tak, men Audi har gjort en godt jobb med sikkerhetsutstyret i A4 Cabriolet, bl.a med seks kollisjonsputer og veltesikring.

Økonomi: Motor og girkasse koster

Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI koster drøyt 550 000 kroner før du begynner å krysse av i listen over ekstrautstyr. Du kommer ikke så mye dårligere ut av det hvis du velger en 1,8T med 163 hk i stedet. Den kommer på 481 000 med Multitronic og 456 000 med manuell giring. Også 2,0 TDI-varianten melder seg på som et mer attraktivt alternativ, med en pris på 478 000 kroner.

Audi A4 Cabriolet har tradisjonelt holdt seg bra i verdi og er omtrent på nivå med de viktigste konkurrentene når det gjelder kostnader for øvrig.

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi A4 Se flere saker fra: Styr unna disse bilene
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen