MC-hjørnet
SMÅTT FRA MC-VERDENEN
Da Buell lanserte sine XB 9-modeller, syntes vi motoren var litt svak. Den Harley-konstruerte V-twin’en på 1000 kubikk klarte ikke helt å leve opp til det underholdende chassiset. Nå kommer imidlertid både XB-R og XB-S med 1200-kubikks motorer.
AMERIKANSK ROADSTER: Rød lakk, gule felger og fremfor alt mer kubikk. Neste år trår Buell til med større og sterkere XB-modeller. Nå antar vi at draget er i orden. |
Det ser imidlertid ikke ut til at vårens turbulens rundt Harley-importen har rammet merkets popularitet. Etter første halvår figurerer merket på en klar 4. plass på registreringsstatistikken for tunge sykler. Sammenliknet med i fjor, er antallet nyregistrerte sykler gått noe ned, men fra bransjehold rapporteres det at nedgangen på 21 % ikke er større enn fryktet. Også i år figurerer Yamaha på topp med 18,9 % markedsandel. Hakk i hæl følger Honda med 18,5 % og Suzuki med 16,6 %. Det er heller ingen tvil om at MC-kjøperne er i ferd med å bli mer moderate i sine valg. Etter seks måneder figurerer Yamaha FZS 600 Fazer øverst på salgsstatistikken, fulgt av Honda VFR 800 VTEC og Harley 883.
ITALIENSK ROADSTER: Lekre linjer, svinedyre chassiskomponenter og 1000-kubikks Ducati-motor. Bimota er igjen på banen og presenterer en håndbygd roadster. Den blir svinedyr. |
Til slutt en liten kjapp, indisk en: Selv polititjenestemenn kan bli for smarte. Det fikk en indisk betjent erfare tidligere i sommer. I april fikk han utlevert ny tjenestesykkel, en Enfield 350 Bullet. I mai demonterte han de fleste delene, deriblant motoren, og monterte over på sin egen nedslitte modell av samme slag. I juni ble han oppdaget - og suspendert fra stillingen.
Denne saken ble første gang publisert 30/09 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.